Darbeler Ve 12 Eylüle Giden Yoldan Bir Kesit
12 Eylül yıl dönümlerinde yeniden yazılar yorumlar yapılır.Hala 12 eylül'ü destekleyen yazarların peşine takılınır.Çünkü bu yazarlar şimdi hızlı demokrat ve Liberaldir.Ah birde arşiv olmasa!.O yazılar yüze vurlur.Bu yazarlardan bazıları,.mesela Nazlı Ilıcak ve Oktay Ekşi savunmaya geçer biz şunu demek istemiştik gibi klasik savunmalar.
.
Bu konuya  geçmeden önce,27 Mayıs darbesine dair küçük bir notla girmek istiyorum.
Bizlere yıllarca darbe nedeni olarak,ezanın aslına dönmesi,gibi nedenlerin sebep olduğu anlatıldı.Bugün daha özgür siyaset bilimcilerine göre "ezber bozan"yorumlar geliyor.Bu darbenin asıl sebebi 1958 li yılardan itibaren Rusya ile yakınlaşma olmuştur.ABD bu yakınlaşmayı durdurmak adına darbeye geçit vermiştir.
 
Sizler hiç Yassı ada yargılanmalarında ABD ye verilen tavizlerin hesabı sorulduğunu okudunuz mu? Bu konu üzerinde düşünürseniz darbenin asıl sebebini öğrenmiş olursunuz.


1990 Varşova paktının çöküşü ile daha geniş perpektifden olayları sağlıklı değerlendirmek mümkün olmuşdur.12 eylül''e sağ sol kavgası olarak bakarsak yanılırız.Bu olaylar 12 eylül e giden yolun argümanlarındandı.

Ecevit hükümetinin iç işleri bakanı Hasan Fehmi Güneş; zamanında başlayan süreç, ABD konsolosluğunda çalışanların görevleri dışında Çorum ve civarında alevi-sünni istatatistiği yaparlar. Bu günlerde bu olayın aynısı Hatay'da denenmekte.

Hasan Fehmi Güneş buna sessiz kalmaz. Görevleriyle bağdaşmayan işlere karıştıkları gerekçesiyle,sınır dışı eder. Bundan sonraki olay daha karışık. Aynur Aydan''la gönül ilişkisi başlar ve bir gün gazeteci ordusu Aynur Aydan'ınevinin önünde nöbet tutmaktadır.Gazetelerde manşet olur.Ecevit istifasını ister.Olaylar böylece kapatılır..

Bu günül işi kurgumuydu? Hala bunun cevabını öğrenemedik.

Daha sonra Demirel hükümeti, artan anarşi nafile Cumhurbaşkanlığı seçimleri, darbelerin gerekçesi olur.Ve beklenen darbe 12 Eylül de gerçekleşir.


Bu süreçde darbe yapanlar bir yıl önceki aldıkları darbe kararını  bir yıl sonraya ",şartlar olgunlaşsın" diye beklediklerini itiraf ederler.Bu kişi Bedrettin Demirel'dir

Ve darbe sonrası ilk işleri ABD ye mesaj olur;" our boys have done it" bizim çoçuklar başardı mesajı ABD ye ulaşır.Başkan a bu mesaj ulaştırıldığında opera seyretmekteydi.

Aslında darbeye giden yol o zamanlar için iki kutuplu dünyanın güç dengesinin değişmesinden duyulan kaygılardan ibaretti.

Afganistan''da Rusya''ya karşı desteklenenler güçler ilerde ABD için, düşmanı olacakdı,Rusya''nın sıcak denizlere inme rüyası(çarlık Rusya''sından beri) Türkiye''de yapılacak bir darbeyle önlenecekdi.

Bir diğer neden 24 ocak kararları ancak bir askeri yönetimle başarılı olur görüşüydü.Ve Türkiye dışa daha bağımlı hale gelecekdi.IMF yapamadığını 24 ocak kararları almıştı.Türk ekonomisi tek taraflı yabancı sermayeye açılmıştı.

12 Eylül uygulamaları siyasi yasaklar hukuksuzluk,denge olsun diye sağ ve sol görüşlü kişilerin haksız yere idamları.
Bu siyasi yasakların kalkması için yapılan referandum çalışmalarında Demirel''in 11 eylül günü akan kan niçin 12 eylülde durdu demesi çok mana ifade ediyordu. Ama siyasi hayatında hiç bir zaman risk almayan Demirel bu sorunun cevabını aramadı.Belkide sormaya cesaret edemedi..

Darbeden üç yıl sonra bölücülük,Türkiye''nin sorunu olmuşdur.2001 krizinden sonrası ekonomik çöküş bankaların%50 den fazlasının yabancıların eline geçmesi yabancılara mülk satışı, adete Türkiye ikinci örtülü serv ile  karışı karşıya kalmasına sebep olmuştur..

Dış güçlerin "Türkiye Türklere bırakılmaycak kadar önemli"starejik yerde dedikleri şekilde maalesef olaylar gelişmekte. Son halka demokratikleşme adı altında daha önceden yapılan planların parçası...

Ve 12 eylül referandum günü.ABD ye rağmen 12 eylül darbesini yapanlar yargılana bilir mi?Darbe zaman aşımına uğradı.Derken bugün hayatta olan Kenan Evren ve Tahsin Şahinkaya yargılanmakta.Aslında ölmeden bir iyilik etseler de darbe sürecini anlatsalar Türkiye için iyi olur.

Bu darbe sonunda seçimlere iki parti nin girmesine izin verenler; ABD ye zayıflama gidiyorum diyen;Özal a hangi görüşmelerden sonra izin verildi.Bu sorunun cevabını da hala bilemiyoruz.

Son e- muhtırayı veren Gen.kur eski başkanı Yaşar Büyükanıt''a bir yaptırım yapıldımı?

Emekli olduktan sonra üstün hizmet madalyası,e- muhtıra verdiği için mi ödüllerildi?O na en lüxs araç bu hizmeti!için mi verildi?Bu sorular cevapsız kaldı.

Son söz;gerek 12 eylül gerek 11 eylül ikiz kulelere yapılan saldırının failleri ancak ,Nato nun ,Varşova Paktı gibi çöküşünden sonra, muhtemelen mümkün olacaktır.

( 12 Eylül Ve Darbeler başlıklı yazı M.Filizman tarafından 11.09.2013 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.