Makale / Toplumsal Makaleler

Eklenme Tarihi : 13.03.2014
Okunma Sayısı : 2076
Yorum Sayısı : 2
Günün Yazısı

Bu Yazı 14.03.2014 tarihinde
GÜNÜN YAZISI
olarak seçilmiştir.


Türkiye’de Kadına Yönelik Şiddet Olaylarına Rakamların Diliyle Bakış. 2013 Yılı

Türkiye’de kadına yönelik cinayet, şiddet, taciz, tecavüz olaylarında 2013 yılında da herhangi bir azalma olmadığını görmekteyiz. 

Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının Kasım 2013’de yaptığı açıklamaya göre; Ocak - Ekim 2013 tarihleri arasında yani 2013 yılının ilk 10 ayında emniyet verilerine göre 72 kadın, jandarma verilerine göre 64 kadın olmak üzere toplam 136 kadın öldürülmüştür. 

Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu’nun basına yansıyan haberlerden derlediği verilere baktığımızdaysa aynı dönemde yani 1 Ocak - 31 Ekim 2013 tarihleri arasında toplam 189 kadın, şiddet sonucu hayatını kaybetmiştir. 

Bianet’in düzenli olarak yayınladığı şiddet çetelesine göre; 2013 yılında erkekler tarafından 214 kadın,10 kız çocuğu öldürülmüş,167 kadına ve kız çocuğuna tecavüz edilmiş veya tecavüz girişiminde bulunmuş,241 kadın ve kız çocuğuna şiddet uygulanmış,161 kadın ve kız çocuğuna cinsel tacizde bulunmuşlardır. 

Kadınlara en çok kocaları tarafından şiddet uygulanılmıştır. 
Kadınların % 15’i boşanmak istedikleri için kocaları tarafından öldürülmüştür. 
Boşanmak isteyen 32 kadın öldürülmüş,19 kadın ise şiddet görmüştür. 

Kadınların % 54’ü kocaları veya eski kocaları,% 12’si sevgilileri, % 18’i akrabası olan erkekler tarafından öldürülmüştür. 

Kadınların 104’ü kocaları,12’si eski kocaları,25’i sevgilileri,6’sı eski sevgilileri,10’u babaları,9’u damatları,18’i akrabası olan diğer erkekler,3’ü birliktelik teklifini reddettiği erkekler tarafından,1’i aile kararı, 4’ü arkadaşları,4’ü nişanlısı,3’ü tacizcisi,3’ü hırsızlar,3’ü tanımadığı erkekler,2’si komşuları,2’si kan davalı olduğu ailelerin erkekleri tarafından öldürülmüştür. 

2013 yılında kadın cinayetlerinin % 25’i Marmara Bölgesinde, % 20’si Ege Bölgesinde, % 15’i Akdeniz Bölgesinde, % 13’ü Güneydoğu Anadolu Bölgesinde, % 11’i İç Anadolu Bölgesinde, % 8’i Karadeniz Bölgesinde, % 8’i Doğu Anadolu Bölgesinde gerçekleşmiştir. 

Kadın cinayetlerinin en çok yaşandığı illere de sırasıyla bakacak olursak; İstanbul’da 29, İzmir’de 18, Antalya’da 12, Ankara’da 9, Diyarbakır’da 9,Antep’te 9 kadın öldürülmüştür. 

Kadınların % 13,5’u şiddet gördükleri için şikâyetçi oldukları ya da koruma tedbir kararı çıkarttıkları halde öldürülmüştür. 

İşin vahim tarafı 13 kadın hakkında ki koruma tedbir kararı sürmekteyken,4 kadının koruma kararlarının cinayetin hemen öncesinde sona ermesinde,12 kadının ise katilleri hakkında defalarca şikâyette bulunmuş olmasına rağmen şikâyet talepleri cevapsız kaldığından, 4 erkek şiddet suçundan cezaevindeyken izinli ya da denetimli serbestlik kapsamında cezaevinden çıktıktan/tahliye edildikten hemen sonra cinayet işlemişlerdir. 

2013 yılında 167 kadına ve kız çocuğuna tecavüz edilmiş ya da tecavüz girişiminde bulunulmuştur. Kadınlardan 22’sine arkadaşları,17’sine akrabaları,10’una iş dolayısıyla tanıdıkları erkekler,7’sine eski kocaları,7’sine eski sevgilileri,7’sine komşuları,6’sına kocaları,3’üne doktorları,3’üne annelerinin ya da kızlarının sevgilileri,2’sine ise öğretmenleri tecavüz etmiştir.3 kadın ise tecavüz sonrasında fuhşa zorlanmıştır. 

Tecavüz olaylarının % 36’sı kadınların evlerinde,%26’sı sokakta,% 23’ü kadınların alıkonulduğu mekânlarda gerçekleşmiştir. 

2013 yılında her 10 kadından biri şiddet gördüğü için kolluk kuvvetlerine, mülki amirlere, savcılara şikâyette bulunduğu ve koruma tedbiri kararı çıkarılmasına rağmen saldırıya uğrayarak ağır yaralanmıştır. 

60 kadına evlerinde, 43 kadına sokakta 38 kadına zorla alıkonuldukları mekânlarda,10 kadına zorla bindikleri araçta,9 kadına kuaför, otel, muayenehane gibi mekânlarda,4 kadına işyerinde,2 kadına okulda,1 kadına asansörde tecavüz edilmiştir. 

167 tecavüz olayının % 31’i Marmara Bölgesinde, % 23’ü Karadeniz Bölgesinde,% 15’i Akdeniz Bölgesinde, % 14’ü Ege Bölgesinde, % 8’i Doğu Anadolu Bölgesinde, % 6’sı İç Anadolu Bölgesinde, % 3’ü Güneydoğu Anadolu bölgesinde yaşanmıştır. 31 tecavüz olayıyla İstanbul, 16 tecavüz olayıyla Samsun,11 tecavüz olayıyla Antalya en çok tecavüz olayı yaşanan iller olmuştur. 

2013 yılının şiddet ve yaralama olaylarına da bakacak olursak; 241 kadın ve kız çocuğuna erkekler tarafından şiddet uygulanmıştır. Kadınların % 8’i boşanmak istedikleri için ağır yaralanmıştır. 

Kadınların % 10’u 6284 nolu yasa (8.3.2012 tarihinde kabul edilen Ailenin Korunması Ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun) kapsamında yasal girişimlerde bulunduğu halde ağır yaralanmıştır.16 kadın koruma kararı çıkarılmasına ya da kadın sığınma evlerine yerleştirilmelerine rağmen,6 kadın kolluk kuvvetlerine mülki amirlere ve savcılara defalarca şikâyette bulunmalarına rağmen ağır yaralanmışlardır. 

126 kadını kocaları, 32 kadını akrabaları, 26 kadını eski kocaları, 19 kadını sevgilileri veya eski sevgilileri, 2 kadını komşuları, 3 kadını birliktelik teklifini reddettiği erkekler, 3 kadını arkadaşları, 30 kadını ise tanımadıkları erkekler yaralamıştır. 

Şiddet vakalarının % 59’u darp edilerek, % 27’si bıçakla, % 9’u silahla, diğer % 5’lik kısmı ise balkondan atma, boğma, işkence, arabayla ezme ve yakma şeklinde olmuştur. 

2013 yılında kadına yönelik yaşanan erkek şiddeti vakalarının % 33’ü Marmara Bölgesinde, % 17’si Akdeniz Bölgesinde, % 15’i Karadeniz Bölgesinde, % 13’ü İç Anadolu Bölgesinde, % 12’si Ege Bölgesinde, % 7’si Güneydoğu Anadolu Bölgesinde, % 3’ü Doğu Anadolu Bölgesinde yaşanmıştır. 

2013 yılı kadın ve kız çocuklarına yönelik cinsel taciz olaylarına bakacak olursak; 2013 yılında erkekler 161 kadın ve kız çocuğuna cinsel tacizde bulunmuşlardır. Kadın ve kız çocuklarına yönelik cinsel taciz olaylarının % 64’ü tanıdıkları erkekler tarafından,% 36’sı ise tanımadıkları erkekler tarafından cinsel tacize uğramışlardır. 

Kadın ve kız çocuklarından 37’si öğretmenlerinin,14’ü din insanı olarak tanınan ya da kendisini din insanı olarak tanıtan kişilerin,12’si okul çalışanlarının,112i polislerin,10’u iş arkadaşlarının,5’i eski koca ya da eski sevgililerinin,52i akrabalarının,32ü komşularının,32ü sağlık çalışanlarının,2’si arkadaşlarının,2’si ise tecavüzcülerinin cinsel tacizine uğramışlardır. 

Taciz olaylarının % 39’u sokakta, % 32’si okulda, % 7’si evde, % 6’sı telefon ve internet aracılığıyla, geriye kalan % 16’sı ise işyeri, toplu taşıma, karakol gibi mekânlarda yaşanmıştır. 

Taciz olaylarının yaşandığı bölgeler sırasıyla; 161 taciz olayının % 36’sı Marmara Bölgesinde, % 14’ü İç Anadolu Bölgesinde, % 12’si Karadeniz Bölgesinde, % 12’si Güneydoğu Anadolu Bölgesinde, % 10’u Ege Bölgesinde, % 9’u Akdeniz Bölgesinde, % 1’i Doğu Anadolu Bölgesinde, % 6’sı ise iletişim araçlarıyla gerçekleşmiştir. İstanbul ve Antep illeri en çok taciz olayının yaşandığı iller olmuştur. 

2014 yılının ilk iki ayında ise; erkekler 36 kadını öldürmüş, 11 kadın ve kız çocuğuna tecavüz etmiş, 91 kadını yaralamış, 10 kadını taciz etmiştir.(Kaynak; Bianet)

Dinçer Demirel
( Türkiye’de Kadına Yönelik Şiddet Olaylarına Rakamların Diliyle Bakış. 2013 Yılı başlıklı yazı kafkaslar tarafından 13.03.2014 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.