BIRAKAMAM DEME

Sevgili Dostlar;

    Hani başkalarını çok eleştiren ama her nedense kendilerindeki eleştirilecek pek çok yanlışı görmeyen insanlar için söylenmiş bir söz vardır; “iğneyi kendine, çuvaldızı başkasına batır” diye.

    Bugün başkasına çuvaldız batırmadan kendime iğneyi batırmak istedim.

    Bilindiği üzere 1987 yılından bu yana, Dünya Sağlık Örgütü'ne (DSÖ) üye ülkelerce, , tüm dünyada 31 Mayıs Dünya Tütünsüz Günü olarak kutlanmaktadır. Bu günde, sigara kullanıcılarının bir gün boyunca da olsa sigarayı bırakmaları teşvik edilmektedir.

    Bu yazıyı yazma cesaretini nerden aldığıma gelince; hani bir hasta düşünün, doktora gider ve derdini anlatır. Doktor teşhisi koyar ancak doktorun şunu yapma dediği davranışı kendisi işlemektedir. O zaman hasta; “benim hastalığıma teşhis koyan doktor, kendisi aynısını kullanıyor, demek ki bundan zarar gelmezmiş” diye düşünür değil mi?

    Demek istediğim öksürükten şikâyetçi olup doktora giden hastaya, sigara içen doktorun “ciğerlerin için kesinlikle sigara içmeyeceksin” demesi ne kadar tesirli olur?

    Sigara içen bir babanın evladına “yavrum sakın sigara içme” demesi çocuğa etki eder mi?

    Ve bir eğitimci olarak çocukların ileriki yaşlarında rol model seçecekleri insan tipi diye kendilerine örnek alacakları öğretmenleri her teneffüs sigara içip ağzının kokusuyla ders verirken çocuklara “sigara sağlığa zararlıdır” demesi çocuklarda davranış değişikliğine katkı sağlar mı?

    Bu sorulu örnekleri çoğaltabiliriz. Ama hepsine vereceğiniz cevap tektir.

   Cevap: HAYIR

   Şimdi anlaşıldı mı bu yazıyı yazma cesaretim. Evet, sigara içmeyen Yeşilay gönüllüsü bir eğitimci olarak önce öğrencilerime sonra da mesai arkadaşlarıma sigaranın zararlarını rahatlıkla söyleyebiliyorum. İnşallah etkili olur.

     Sigara kullanımının maliyeti sadece sigara alırken ödenen ücret diye düşünülmemelidir. Ülke bütçesine verilen zararın hesap edilemeyecek boyutlardadır. İlk başta kanser olmak üzere sigara kullanımına bağlı ortaya çıkan tüm hastalıkların tedavisi, çalışma hayatının sekteye uğraması, bu nedenle yaşanan işgücü ve üretim potansiyeli kaybı dahil tüm boyutları ile değerlendirildiğinde korkunç gerçek gözükür.

           Ülkemizde sigaraya karşı mücadelede çok önemli başarılar elde edilmektedir., Özellikle " Tütün ve Tütün Mamullerinin Zararlarının Önlenmesine Dair Yasa" çıktıktan sonra kamusal alanda sigara kullanımı çok azalmıştır.

    Sigara ve Sağlık Ulusal Komitesi (SSUK) bir basın bildirilerinde, . Dumansız Hava Sahası konusunda farkındalık ve bilinçlendirme oluşturulması adına on maddelik bir açıklama yayınlamışlardır.

1- Ortamdaki tütün dumanı birçok hastalığın kaynağıdır ve ölümlere yol açar.

 

2- Tam dumansız iç ortam yaratmakla işçi ve toplum sağlığını tütün dumanının zararlı etkilerinden korumak mümkündür.

 

3- Tüm insanların tütünsüz, temiz hava soluma hakları bulunmaktadır.

 

4- Dünyada, sigara içmeyen kişi sayısı daha fazladır; bu kişilerin aynı zamanda başkasının tütün dumanından korunmak en doğal haklarıdır.

 

5- Sigara yasakları genellikle hem sigara içen hem de içmeyen kişilerce desteklenmektedir.

 

6- Tam dumansız ortamlar yaratmakla özellikle gençlerin sigaraya başlaması özendirilmiş olur.

 

7- Sigarayı bırakma isteğinde olan içiciler için de dumansız iç ortam oluşturulması ciddi bir motivasyon sağlar.

 

8- Tam dumansız ortam, çocuklara ve aileler için olduğu kadar, işyerleri için de kazançlıdır.

 

9- Sigara içmeyenlerin çoğu, dumansız iç ortamlara daha sık giderler.

 

10- Tam dumansız iç ortam yaratmanın maliyeti düşüktür ve çok işe yarar.

 

Sevgili Dostlar;

    Bir Yeşilay gönüllüsü olarak Yeşilay’ın yıllardır verdiği mücadeleyi takdir ediyor, tüm halkımızın Yeşilay’a gönüllü yardımda bulunmalarını tavsiye ediyorum. Naçizane bende günün anlamına binaen bir şiirimle destek olmak istedim.

 


BIRAK ARTIK SİGARAYI

Yeşilay’a kulak ve de

Bırak artık sigarayı.

Tek sebeptir bin bir derde

Bırak artık sigarayı.

 

Güç sembolüydü milletin

Nerde o gücün, kuvvetin?

Sebebi belli illetin

Bırak artık sigarayı.

Bırakamam deme sakın;

Bırakıyorlar akın, akın

Bırakandan var mı farkın?

Bırak artık sigarayı.

Parasını eller alır

Dumanını yeller alır

Sana da zehiri kalır

Bırak artık sigarayı.

Bu can bize emanettir

Sağlık en büyük nimettir

Tüm bedenine şükrettir

Bırak artık sigarayı.

 

HALİL MANUŞ


( Bırakamam Deme başlıklı yazı Halil MANUŞ tarafından 31.05.2015 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.