GAZİANTEP’TE KÜLTÜR SANAT VE EDEBİYAT

                                                                

                                                                  Ahmet AYAZ

 

     08 Mart 2015 günü TRT Çukurova Radyosunda  Sanem Paşahan’ın  hazırladığı  bir programda, Gaziantep’in kültür sanat ve edebiyatı ile  ilgili soruları, Hakan ERENDOST Sordu, Ahmet AYAZ cevap verdi.

Erendost—

Araştırmaların, folklörük  çalışmaların olsada, biz seni şair ve gazeteci yazar olarak tanıyoruz. Biraz kendinden söz eder misiniz?

 Ayaz

 Gaziantep İli, Oğuzeli İlçesine bağlı Yakacık köyünde doğmuşum, hala Tınazdere köyü Nüfusuna kayıtlıyım. İlkokulu Yakacıkta, orta ve Lise tahsilimi gaziantepte tamamladım. yazın hayatım 1976 yılında  ulusal hergün ve Yeniasya gazetelerinde başladı. 1980 ihtilalinde bu gazeteler kapanınca, yerel gazetelere, kültür sanat ve edebiyat dergilerine yöneldim. Türk Edebiyatı dergisi dahil olmak üzere bir çok kültür sanat  ve edebiyat dergilerinin yazı kurulunda bulundum, sanat sayfası çıkardım, şiir ve sohbet yazıları yazdım. Halen Kumru dergisi başta olmak üzere, Çıngı, Bizim Ece, Maki, Antalya Sanat, Alkış, Tay dergilerinde şiirlerime rastlamanız mümkündür. Bir adet öykü, iki adet antoloji, iki adet araştırma ve 12 adet şiir kitabı yayınladım. 1995 yılında bir şiirim Vanda 10. Piyade tugayı  marşı yapıldı, Gaziantep Üniversitesi Edebiyat fakültesinde Esra Güllübardak Tiryaki’ye ödev konusu  oldum. Yurt içinde ve yurt dışında bir çok önemli ansiklopedilerde ve antolojilerde yer aldım.

 …   

Erendost-

Gaziantepte yayınlanan kültür sanat ve edebiyat dergileri var mı? Bunlar hangileridir?

Ayaz

 Gaziantepte 1935 yılından bu yana kültür sanat ve edebiyat  dergileri çıkmaktadır. Bunlar, Kültür Deriğisi, Başpınar, Alleben, Yöre, Çıngı, Yorum, Mavi, Basamak, Life Dergisi ve buna ek olarak, Tarih ve Kültür, Alleben,  Kumru dergisidir. Av. Abdulhadı Bay’ın yayınladığı Kumru Dergisi, Türk Dünyasını kucaklayan bir yayın organıdır.  Yurt içine ücretsiz olarak dağıldığı gibi, İran, Irak, Azerbaycan ve Türkmenistan gibi  Türk devletlerine de ücretsiz dağılımı yapılıyor. Saydığım ülkelerin şair ve yazarlarının ürünlerine de bu dergide yer veriliyor.

 

Erendost-

 Geçmişte ve günümüzde Gaziantep’in, kültür sanat ve edebiyatına emeği geçenleri söyleyebilir misiniz ?

Ayaz 

Gaziantep’in kültür sanat ve edebiyatına Şakir Sabri Yener, Cemil Cahit Güzelbey, Ali Nadi  Ünler,  Mehmet Sağlam, Hulusi Yetkin, Mehmet Solmaz, Abdulllah Özer, Adil Dai,  Seydi Cumhur Api, Bülent Ağcabay,Necdet Sevinç, Lütfiye Aydın, Akten Köylüoğlu, Abdulhadi Bay,  Dr. Ahmet Çevik, Ali Atalar, Muhittin Arar,  Fahri Anlaroğlu, Tamer Abuşoğlu, Ercüment Asaf Yanıç, Halit Ziya Biçer ve bende Karacaoğlan’dan  günümüze kadar, Gaziantep  üzerine yazılmış şiirleri derleyip kitaplaştırdım, ayrıca, 12. Yüzyıldan günümüze kadar “Gaziantep’te Kültür Sanat ve  Edebiyatta  İz Bırakanlar” adı altında kültür sanat ve edebiyatımıza adı geçenleri bir araya getirip, kitaplaştırarak hizmet ettiğim kanaatindeyim.

Erendost-

Gaziantepte ciddi anlamlamda şair ve yazar var mı?

Ayaz

Ben burada kendimden söz etmeyeceğim. Gaziantep’te ciddi anlamda şair, Hececi olarak Abdulhadi Bay, Dr. Ahmet Çevik, Behiye köksel,  Gülhun Güvenç Ertilav, Neşe Cömert var. Serbest yazanlar ise Ülkü Tamer, Tamer Abuşoğlu, Mustafa Selçuk Uğur, Zekeriya Efiloğlu, Hüseyin Toprak, Mehmet Kara, Mehmet Türkan, ve Pınar Atay var.

Erendost

Gaziantepte bayan şair- yazar ve araştırmacı hanımlar var mıdır  ? Burada kimlerden söz etmek istersiniz?

Ayaz-  

Evet, burada şair olarak yukarıda bahse konu, Behiye Köksel, Gülhun Ertilav, Neşe Cömert gibi hanım şairlerimiz var. Akten Köylüoğlu, Bilge Kazaz, Zülal Gögüs, gibi isimlerden araştırmacı olarak söz edebilirim. Ayrıca Gaziantep’in Atiye Güner, Nurten Çatıkkaş Kale, Gülay karslıgil, Mizyal Karabiber Nacaroğlu, Hatice Yılankırkan, gibi ciddi anlamda bayan ressamlarımız var.

Erendost-

Gaziantepte kültür sanat ve edebiyat adına neler yapılıyor?

Bunları bize  sıralar mısınız?

 

Ayaz-

 Gaziantepte 2007 yılında, O zamanın Vali Yardımcı Gökhan Veli Kişioğlu başkanlığında, Gaziantep Kültür Sanat ve Edebiyat (GASED)) kuruldu. Bu derneğin kurucu üyelerinden birisiyim. Başkanı şuan  Kemal POLAT. Kuruluşundan günümüze kadar her ayın ilk cumartesi günü, dernekte müzikli şiir dinletisi yapılır. Ayrıca her ay basamak diye bir bülten yayınlamaktadırlar.

2) Av.  Abdulhadi Bay’ın yayınladığı (KUMRU DERGİSİ) Kültür sanat ve  edebiyat evidir. Yeri ve mülkiyeti Av. Abdulhadi Bay’a  aittir. Kumru Dergisinin bütün giderleri Av.  Abdulhadi Bay’a aittir. Burada her cumartesi  günü saat 13.00 dan saat 17.00 ye kadar  bütün Kumru Dergisi Mensupları toplanır. Burada Türk şiiri konuşulur, tartışılır, hece şiirlerinin incelemesi yapılır, Av. Abdulhadi Bay ve  Edebiyat öğretmenlerimizden, Yılgör ATCI ve  Zeki GÜL Abdullah Kılıç, mitat Çubuk,  hece şiirinin şekil ve özelliklerini anlatırlar. Ünlü şairlerimiz ölüm yıldönümlerinde anılırlar. Kumru Dergisine Kahramanmaraş’tan, Adıyaman’dan, Adana’dan şairler davet edilir, ağırlanırlar. Belirgin sanatçılardan Ali Sezer, Ümit Can İlhan, Bestekar Ahmet Özkök, bestekar Doğan Balyemez, devlet sanatçısı Savaş Özkök gibi niceleri Kumru Edebiyatı ziyaret ederler.

3) Ocaklar Meslek ve Teknik Anadolu Lisesi Müdürü Mustafa Selçuk UĞUR ve Gülşen Batar Anadolu Lisesi Müdürü Zekeriya EFİLOĞLU kendileri de şairdirler. Gaziantep’in bilinen şairlerini okullarına  davet ederek,  öğrencilerle söyleşi programları düzenliyorlar.

4)Muhittin ARAR Gaziantep’te İLESAM’ın şubesini açtı, SODES programlarında şiir dinletileri düzenleyerek, Gaziantepli şair ve yazarların kitaplarını okurlarına ulaştırmayı başardı. Şair ve yazarlarla öğrencilerimizin daha yakından tanışmalarına vesile oldu.

5)Mavi Dergisinde yine edebiyat kültür sanat konuşulur, sunumlar yapılır. Çok ilginç olan da, 15 günde bir kelle pişer,  arkadaşlara servis yapılır. Biz buna kelle partisi diyoruz.Önemli isimler  orada  toplanırlar

6)1997 tarihinden 2001 yılına kadar Ankara Üniversitesine bağlı TÖMER, yaklaşık olarak 4;5 yıl,  ALLEBEN Dergisini yayınladı. Müdür Özcan YILMAZ, Yazı kurulunda, Tamer ABUŞOĞLU, Ahmet AYAZ, Behiye KÖKSEL, Dr. Abdulkadir TANRIVERDİ ve Kemal  POLAT bulunmaktaydı.

7)Asıl önemlisi de Gaziantep’in kültür sanat ve edebiyatını yansıtan bir LİFE Dergisi var. Bunun eki olarak da Tarih ve Kültür Dergisi  yayınlıyorlar. İmtiyaz sahibi Seydi  Cumhur  Api dir.  Bu  dergide Tamer Abuşoğlu, Akten Köylüoğlu, Bilge kazaz, Tomris Kepkep, Nurel Taner, Ülker Beşe, Uğurol Barlas gibi önemli isimler bulunmaktadır. Siz de biliyorsunuz, bugün Dünya kadınlar günü” Şimdi Dünya Kadınlar gününü kutlamak maksadı ile aşağıdaki şiirimi sizlerle paylaşıyorum.

 

SEVGİLİLER GÜNÜNDE

On dört şubat sevgililer gününde;

Eşim “Bozgeyikli” gül verdi bana.

Yol istedim erenlerin önünde,

Dosta uzanmaya el verdi bana.

Sihirbazın sihirini bozmaya,

Niyet ettim barış sözü yazmaya.

Fitneye, fesada mezar  kazmaya,

Sapı kırılmayan bel verdi bana.

İşleri kötüye yormamak için,

Haksızdan hakk  yolu sormamak için.

Mecliste kimseyi kırmamak için,

Oldukça tatlı bir dil verdi bana.

Ayaz’ım ben süs  yaparım hızmaya,

Gül işlerim başlardaki yazmaya.

Gidem dedim gönüllerde yüzmeye,

Hakikat ilmin de  göl verdi bana.

 

Ahmet AYAZ

( Gaziantep'te Kültür Sanat Ve Edebiyat başlıklı yazı Ahmet AYAZ tarafından 10.10.2015 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.