Öyle bir ülkede yaşıyoruz ki şaşırmamak elde değil. Engellilerle alakalı yazı yazmaya çalışan biri olarak bu ülkede konu bulmada sorun yaşayacağımı sanmıyorum.

Her gün gazetelere bir göz atıp okusam veya internetin başına oturup kısa bir araştırma yapmaya çalışsam onlarca ilginç haber görürüm.

İşte böyle ilginç bir haberi daha geçtiğimiz haftalarda okudum.

Haberin başlığı, “Sağlık Bakanlığı'ndan 81 İle Engelli Dostu Hastane” diye yazıyordu.

Daha başlığı okur okumaz engellileri ötekileştiren, ayrımcılık kokan bir olay olduğu belliydi. Medyada okuduğum haberin içeriği ise şöyleydi.

“Sağlık Bakanlığı'nca hazırlanan proje kapsamında 81 ilde 81 hastane, sosyal hayatta dezavantajlı olan engelli bireylerin ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde yeniden düzenlenecek. Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürü Ömer Tontuş, engellilere hizmette dünya standartlarını yansıtacak iyileştirmeler için “Engelli Dostu Hastane Çalışmaları Projesi”nin başlatıldığını söyledi.

İlk engelli dostu hastanenin İzmir'de açıldığını anımsatan Tontuş, hedeflerinin 2017'nin sonuna kadar her ile engelli dostu hastane açmak olduğunu anlattı. Tontuş, her ilde hizmet verecek bir hastanenin, engelliler için yaşamı kolaylaştıran uygulamalarla donatılacağını belirterek, şöyle konuştu:

“Engelli dostu hastanelerde yerde görme engelliler için yürüme bantları olacak, işitme engelli hastaların doktorlarla iletişim kurmasını sağlayacak işaret dilini bilen personel olacak. Hastanelerdeki bütün işaretler, yönlendirme levhaları görme engellilerin anlayabileceği şekilde Braille Alfabesi'yle yazılmış olacak. Ayrıca, önemli noktalarda, laboratuarların bekleme salonlarında, röntgen ve poliklinik kayıt gibi yerlerde görme engellilerin yönlendirmelerini sağlayacak sesli kiosklar olacak. Görme engelliler, sorduğu soruya kiosk üzerinden cevap alarak, gideceği yöne yönlendirilecek. Hastanelerin tamamında sosyal hayatta dezavantajlı olan engelli bireylere katkı sağlayacak şekilde asansörler, tekerlekli sandalyeyle ulaşım sağlanabilecek merdiven sistemi bulunacak. Bu hastaneler hem bina yapısı hem de personeli açısından engelli bireylerin dezavantajlarını nötrleyebilecek yapıya sahip olacak.” dedi.

Bu projeyi hazırlayan Sağlık Bakanlığı yetkilisi Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürü Ömer Tontuş’un;

5378 sayılı Engelliler ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanundan,

Hasta Odalarının Düzenlenmesi Hakkında Genelgeden,

Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelikten,

Kamu Hizmetlerinin Sunumunda Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelikten,

Yataklı Sağlık Tesislerinde Acil Servis Hizmetlerinin Uygulama Usul Ve Esasları Hakkında Tebliğden,

Aile Hekimliği Uygulama Yönetmeliğinden,

Engelli Kişilere Yönelik Sağlık Hizmetlerinin Sunumu hakkında genelgeden haberi yok galiba.

Bu saydığım ve saymadığım onlarca yasal mevzuatların tamamında engellilerin diğer kamu hizmetlerinde olduğu gibi sağlık kuruluşlarında da hiç kimseye muhtaç olmadan istifade edebilmelerini sağlamak amacıyla erişilebilirlik ve ulaşılabilirlik hakkındaki düzenlemelerin yapılmasının zorunluluğundan bahseder.

Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürü Ömer Tontuş’a buradan hatırlatalım dedik. Sağlıkla ilgili en alt kurumdan en üst kuruma kadar hepside dezavantajlı grup dediğimiz engelliler, yaşlılar, hamileler, çocuklar için erişilebilir ve ulaşılabilir olmak zorunda değil mi?

Sağlık kuruluşlarının otoparkından başlayarak giriş çıkışlarına kadar, poliklinikleri ile servislerine kadar, hasta odaları ile tuvaletlerine kadar kapalı ve açık tüm alanlarının gerek sedye gerekse de tekerlekli sandalye kullanan ortopedik engelliler, görme ve işitme engellilerin her türlü erişimine uygun yapılmayacak mı?

Bu yaptığınızı açıkladığınız 81 ilde 81 “Engelli Dostu Hastane Çalışmaları Projesi” ile engellilere ayrımcılık yaptığınızı ve ötekileştirdiğinizi fark etmiyor musunuz?

Anayasanın eşitlikle ilgili 10.Maddesine karşı çıktığınızın farkında değil misiniz?

Bir engelli vatandaş olarak 81 ilde 81 “Engelli Dostu Hastane Çalışmaları Projesi” ile benim istediğim herhangi bir hastaneye gitmemi ve istediğim hekime muayene olma hakkımı gasp etmiyor musunuz?

Sağlık Bakanlığı olarak sizin göreviniz tüm sağlık kuruluşlarının engellilerin erişilebilirliğine ve ulaşılabilirliğine uygun yapılmasını sağlamak değil mi?

Her tarafı ayrımcılık ve ötekileştirme kokan bu proje yerine 81 ilde engellilerle ilgili standartlara uygun erişilebilirlik ve ulaşılabilirlik düzenlemesini en kısa sürede yapan sağlık kuruluşlarını tespit ederek onure etmek ve diğerlerini de hızlandırmak için teşvik etmek amacıyla “Erişilebilir Hastane Projesi” yapabilirsiniz? 

( Engelli Dostu Hastane Projesi Mi? Ötekileştirme Projesi Mi? başlıklı yazı AliHaydar tarafından 10.11.2015 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.