Beni takip eden, yazılarımı okuyan arkadaşlarım ''Çikolata Yalanlarım.'' adlı bir öykümün olduğunu geçmişte, hatırlayacaklardır. Çok sevdiğim bu besini yemek için ve yedikten sonra ne palavralar attığımı anlatmıştım ora da, gülmece de katarak. Ama birçoğumuz biliyoruz ki çikolata aynı zamanda faydalı ve enerji veren de bir besin. Biraz eşeleyelim, araştıralım bakalım biz canlılara ne faydaları var bu çikolatanın...


Ansiklopedik tanımda şöyle anlatılıyor. ''Tropik kakao ağacının çekirdek denen tohumlarından yapılan yiyecek. Çikolataya istendiğinde fındık, fıstık, süt de katılabiliyor ve de kalori değeri yüksek enerji veren bir besin.''


Türkiye'de ilk çikolata fabrikası 1927 yılında kurulmuş. İsviçre menşeli bir firma olan Nestle Türkiye'de, Feriköy'de ilk çikolata fabrikasını kurmuş. Bu gün Türkiye'de bu işe öncü olmuş Ülker ve Eti başta olmak üzere çok sayıda, ciddi üretim yapan, buna ihracatı da ekleyen çikolata fabrikası vardır. Bunlar dışarıda ki çeşitli pazarlarda da rakipleri ile kıyasıya mücadele etmektedirler.


Faydalarını da sıralayalım. O mis gibi kokusunun bile insanda mutluluk hormonlarını harekete geçirdiği söyleniyor. Her gün az miktarda tüketilirse kanda pıhtılaşmayı önlediğini belirtiyor uzmanlar. İçinde insan sağlığına faydalı, kalsiyum, fosfor, magnezyum, demir, çinko, bakır bulunuyor. İçinde ki antioksidanlar ile kansere karşı da insanoğlunun en büyük dayanağı. Aşırı yorgunluk ve strese de iyi geliyor. Denemesi bedava, kendiniz çok yorgun hissettiniz mi atın ağzınıza bir çikolata, bakalım sonuç ne olacak? Yüksek tansiyonu düşürmesi başka kayda değer özelliğinden biri. Diş sağlığı açısından diğer şekerlemelere göre daha az zararsız olduğu da uzmanlar tarafından belirtilen başka bir husus. Çikolatada ki doymuş yağ oranı kanda ki kolesterol seviyesini dengeliyormuş.


Çikolatanın geçmişinin Mayalara kadar uzandığı söylenmektedir. Beyaz çikolata diye bir şeyin olmadığı söyleniyor, çünkü beyaz çikolata da çikolatanın ana maddesi kakao bulunmuyor. Yaklaşık 450 gram çikolata yapmak için 400 adet kakao çekirdeğine ihtiyaç duyulmaktadır. Çikolatalı kurabiyenin mucidi olan zatı muhterem, bu ürünün ömür boyu kendisine verilmesi şartıyla bu fikrini Nestle Firmasına vermiştir. Her gün belli miktar yenen bitter çikolata kalp krizine yakalanma riskini bayağı azaltıyormuş. Antibakteriyel etkisi olup dişleri çürümeye karşı koruduğu da söyleniyor ki oysa birçoğumuz da bunun tersinin doğru olduğunu zannederiz...


Biraz da çikolata ile ilgili sözlere bakalım. Kim mi söylemiş; boş verin çok mu önemli birileri söylemiş işte, siz ağzınızın tadına bakın.''Çikolata yerken bile mutlu olan bir kadını mutlu edememek sizin başarınız.''


''İhtiyacım olan tek şey aşk evet, ama ben küçük bir parça çikolatayı tercih ederim dostlarım, çünkü acıtmaz.'' Charles Bukowski


''Dünyanın en güzel cümlesi 'Seni Seviyorum' değildir. Tümör iyi huylu çıktı, kilo vermişsin, saçların çok güzel, dolapta çikolata var, matematikten 90 almışsın gibi cümlelerdir.'' Bunu da mutlaka genç bir arkadaş söylemiştir herhalde...


Bir de insan çok sevip de bir gece yarısı açık bakkal bulamadığı zaman nasıl krize girer onu dillendirelim...


''Çikolata krizine girince dünya çikolatanın etrafında dönmeye başlar. Kriz, o çikolataya kavuşup hepsini yemeden sona ermez. Hatta bazen bir çikolata da kesmez! Sonunda o dayanılmaz çikolata isteği çeneye vurur ve her kafadan bir ses çıkar.''


Bu çikolatanın ana maddesinin kakao olduğunu söylemiştik. Kakao ağacı da her iklimde yetişmiyor. Dünya üzerinde yalnızca Ekvatordan 20 dereceye kadar uzakta olan tropikal bölgelerde yaşayabiliyor ve meyve verebiliyor bunu da belirtelim.


Dünyada kişi başına en çok çikolata tüketen ülkeleri de sayacak olursak en başta hepinizin tahmin ettiği gibi İsviçre var 12.6 kilogram ile birinci sırada. İkinciye de Almanya geliyor 9.8 ile Türkiye'de ise bu oran kişi başına yaklaşık 2.5 kilogram gibi düşük bir oran diğerlerine göre. Aslında o kadar kaliteli ve büyük firmalarımız var.


Dünyanın en büyük kakao üreticisi ülkeler kim biliyor musunuz? Bu konuda üç ülke öne çıkıyor yüzde %39 ile Fildişi Sahilleri ilk sırada, onu % 18 ile Gana ve onu da % 14 ile Endonezya izliyor. 


Yine çikolata ile ilgili ilginç bilgileri paylaşalım azar azar.''Yüzyıllık bir çikolata yaklaşık 815 tl'ye satılmış.'' bir diğer bilgi ''Çikolatanın bilimsel adı olan theobroma cacao ''tanrıların yiyeceği'' anlamına geliyor.'' başka bir bilgi ''İsviçreli bir şirket 55 derecede bile erimeyen çikolata geliştirmiş.'' bir de çikolata sever sanatçılar var. Ne mi yapmış? ''104 kg çikolatadan minyatür bir Özgürlük Heykel'i yapmış.'' Bir de mimar çikolata sevenlere bakalım ''Dünyanın en büyük çikolatadan evi 3 ton ağırlığındaydı.'' Efsaneye göre ''Aztec Hükümdarı Moctezuma günde elli bardak çikolata içiyordu.'' Bu da diyet yapanlar ama çikolatayı çok sevenler için ilginç bir bilgi paylaşalım.''Diyet yapanların en büyük şikayetlerinden biri çikolatadan uzak durmak zorunda kalmalarıydı. Amerika' da yapılan bir araştırma çikolatayı küçük parçalara bölerek yiyen kişinin daha az kalori aldığını gösterdi.'' Başka bir ilginç bilgi bu da hayvan sevenleri ilgilendiriyor. ''Çikolata köpekleri öldürebilir. Gerçek çikolata köpeklerin kalbini ve sinir sistemini olumsuz şekilde etkiler.'' bu da köpek sevenlere gerekli bir bilgi paylaşmakta fayda var.



Araya bir de çikolata fıkrası sıkıştıralım da yüzünüz gülsün.

Bademli Çikolata


''Bir gün halk otobüsünde yaşlı bir teyze şoförün tam arkasına oturmuş. Şoföre dokunarak elini uzatmış, şoför bakmış bir avuç dolusu badem. Teşekkür ederek almış ve afiyetle yemiş. 5 dk sonra yaşlı teyze tekrar dokunmuş 1 avuç daha badem vermiş.
Şoför yine almış ve bitirmiş. 3. defa teyze badem uzatınca şoför :

- Teyzecim teşekkür ederim, hepsini bana verdin birazda sen yesene demiş. Teyzenin cevabı :

- Oğlum ben bademli çikolata alırım hep. Ama sadece çikolatasını emmeyi severim. İçinide sana veriyorum işte.''


Bir de kısa bir şiir sıkıştıralım araya...

Çikolata yemiş gibisin güzelim
Dudaklarınla çilekli mi yedin 
Yüzüne de bitter sürülmüş
Diline sütlüsü bulaşmış
Gözlerin de damla çikolatası
Çikolata ambalajı gibisin
Ben kalbini beğendim
En sevdiğim aşk çikolatası
Ambalaj yap kimse görmeden
Yemeyeceğim onu
Seni Seviyorum demeden

Bu dizelerde değerli şair kardeşimiz Uğur Demiröz'e aittir...



Biz Türkler her türlü tatlıyı genel olarak çok severiz tabi ki bunun içinde çikolatada var mutlaka, yalnız her besini olduğu gibi çikolatayı da aşırı derecede tüketirsek vücudumuz bundan fayda değil zarar elde edecektir ki bu da beden sağlığımızı azami derecede tehlikeye düşürecektir. Hayatınız hep çikolata tadında ve güzel geçsin. Allah en başta ağzınızın ve sonrada hayatınızın tadını bozamasın. Hepinize en derin sevgi ve saygılar yine... 
( Çikolata Doğrularım başlıklı yazı AhmetZeytinci tarafından 17.11.2015 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.