MEHMET AKİF ERSOY

   "Allah, bu millete bir daha İstiklâl Marşı yazdırmasın" diyen İstiklal mücadelemizin yazarı Mehmet Akif Ersoy 20.12.1873 İstanbul'da, Fatih ilçesinin Karagümrük semtinde Sarıgüzel  mahallesinde dünyaya geldi.Vatanın ve ümmetin büyük felakete uğradığı dönemde yaşamıştır.17 Haziran 1936’da tedavi için son görev yeri olan Mısır'dan İstanbul’a dönen Akif 27 Aralık 1936 tarihinde İstanbul’da, Beyoğlu'ndaki Mısır Apartmanı'nda hayatını kaybetti. Edirnekapı Mezarlığı'na gömüldü.
 
   Mehmet Âkif, şiir yazmaya Baytar Mektebi'nde öğrenci olduğu yıllarda başladı.Yaşadığı dönemin en tanınmış edip şairlerinden Muallim Naci beyin öğrencisidir. Mehmet Akif’in ilk şiiri "Kurana Hitap" başlığını taşır.Şiir ve hikayelerinde halkın dertlerini anlatan ünlü şair, Balkan Savaşı yıllarından itibaren destansı şiirler yazdı.Mehmet Âkif Ersoy’un İlk büyük destanı, Çanakkale Şehitleri’ne’ yazdığı şiiridir.İkinci büyük destanı ise Bursa’nın işgali üzerine yazdığı "Bülbül" adlı şiiridir. Şairin üçüncü ve en önemli eseri İstiklal Marşı'dır. 
 
      Millî Mücadelenin başyazarı Mehmet Âkif Ersoy'un kendi adını taşıyan kitabı, Gerger yayınları tarafından yayımlanmıştır.445 sayfadan ibaret olan bu kitabın birinci bölümünde şiirler ele alınmış, ikinci bölümünde Sırat-ı Müstakim ve Sebil'ür-Reşad mecmuasındaki vaaz ve konuşmalarına, son bölümünde ise belge, şiir ve fotoğraflara yer verilmiştir.

    Mehmed Akif eserlerinde Türk-İslam kahraman evlatlarına ‘Asım’ ismini vermiş ve eserlerinde Asım’ın nesli Mehmetciğe sıkça nasihatler vererek aziz milletimizin güzel insanlarını aydınlatmaya çalışmıştır. Mehmet Akif, Çanakkale Zaferini duyunca Asım’ ın nesline yani mehmetciğe şöyle seslenmiştir:
 
"Asım’ın nesli diyordum ya, nesilmiş gerçek
 İşte çiğnetmedi namusunu çiğnetmeyecek."
 
   Yine Akif bu mısraların devamında mehmetciği 'Bedir kahramanlarına' benzetmiş ve:
 
''Bedrin Arslanları ancak bu kadar şanlı idi'' diyerek, mehmetciğe övgüler yağdırmıştır.Şair yine aynı duygularla:

"Ölüm indirmede gökler,ölü püskürmede yer
O ne müthiş tipidir,savrulur enkaz-ı beşer
Kafa,göz,gövde,bacak,kol,çene,parmak,el,ayak.
Boşanır sırtlara,vadilere,sağnak sağnak." demiştir.


     Mehmet Akif Ersoy’un görev icabı bulunduğu istasyona bir gün müjdeli bir telgraf ulaşır. Enver Paşa’dan, Kuşçubaşı Eşref Bey’e gelen telgrafta şunlar yazılıdır:"Çanakkale’de ordumuz muzaffer oldu.Düşman kuvvetleri perişan bir şekilde geri çekiliyorlar."

Bu haber üzerine ellerini semaya doğru kaldırıp göz yaşlarıyla duaya başlar: "Allah’ ım ! Bana, bu aciz kuluna, bu destanı yazma imkanını bahşet! Bu ulu görevi bana nasip et! Sonra canımı al Ya Rabbi !"
Bu duygu ile Akif: Çanakkale şehitlerine şiirini yazmıştır.


    Yurdumuz işgal altındayken Mehmet Akif Ersoy Milli Eğitim Bakanı Hamdullah Suphi Bey’in ricasıyla ulusal marş yarışmasına katıldı.Mehmet Akif, önce verilmesi düşünülen para ödülü nedeniyle yarışmaya katılmayı reddetti. Parayı isterse almayabileceği konusunda sıra arkadaşı Balıkesir mebusu Hasan Basri Çantay Bey tarafından ikna edilir.Ahmet Haşim, Yahya Kemal gibi birçok ünlü şairin katıldığı yarışmada 724’ü aşkın şiirin içinde Mehmet Akif Bey’in şiiri Millet Meclisinde göz yaşları içinde tekrar tekrar okunarak büyük bir çoğunlukla “ İstiklal Marşı “ olarak kabul edilir. Mehmet Akif, orduya ithaf ettiği İstiklal Marşı’nı 17 Şubat 1921’de yayımladı. İstiklal Marşı 12 Mart’ta ’ulusal marş’ olarak kabul edildi.İstiklâl Marşı, 17 Şubat günü Sırat-ı Müstakim ve Hâkimiyet-i Milliye'de yayımlandı.

 
      İstiklal madalyası ile ödüllendirilen Mehmet Akif Ersoy üç çiftlik almaya yetecek bir para olan 500 lira para ödülünü Hilal-i Ahmer bünyesinde, kadın ve çocuklara iş öğreten ve cepheye elbise diken Dar’ül Mesai vakfına bağışladı. Hiç olmazsa bu paranın bir kısmı ile sırtına bir palto almasını söyleyen çok samimi arkadaşı Şefik ( Kolaylı ) Bey ile dargın kalarak  iki ay hiç konuşmamıştır.
 
  Mehmet Akif Ersoy’un İstiklal Marşını yazdığı Taceddin Efendi dergahında misafir bulunan Konya Mebusu Hafız Bekir Efendi nakleder :"Akif bir gece aniden uyanır, kağıt arar, bulamayınca kurşun kalemiyle yer yatağının sağındaki duvara marşın:
     ''Ben ezelden beridir hür yaşadım , hür yaşarım' mısrasıyla başlayan kıtasını yazdığını sabahleyin namaza kalktığında, üstadı çakısıyla duvardaki yazıyı kazırken gördüm" yazmıştır.
 
       1921'de Ankara'da Taceddin Dergahı'na yerleşen Mehmet Âkif, Burdur milletvekili olarak meclisteki görevine devam etmekteydi. O dönemde Yunanların Ankara'ya ilerleyişi karşısında meclisi Kayseri'ye taşımak için hazırlık vardı. Bu durumun ordunun dağılmaya yol açacağını düşünen Mehmet Âkif, Ankara'da kalınmasını, Sakarya'da yeni bir savunma hattı kurulmasını önerdi; teklifi tartışılıp kabul edildi.Taceddin Dergahı da şuan Mehmet Akif Ersoy Müzesi olarak ziyarete açıktır.
 
    İstiklâl Marşımızın yazarı  Mehmet Akif Ersoy hem meclis üyesi hem milletvekili hem din adamı  hemde şairdir.
*Şairin 7 kitabının bir araya gelmesiyle oluşan Safahat (1911), adlı şiir kitabı bulunmaktadır.
Diğer eserleri: Süleymaniye Kürsüsünde (1912), Hakkın Sesleri (1913), Fatih Kürsüsünde (1914), Hatıralar (1917), Asım (1924), Gölgeler (1933).     
*Mehmet Akif Ersoy’un en önemli eserinden biride İstiklal Marşıdır.Şair, İstiklâl Marşı'nı Safahat'a koymamıştır.Nedenini ise şöyle açıklar: "Çünkü ben onu milletimin kalbine gömdüm" demiştir..


''Zulmü alkışlayamam, zalimi asla sevemem; 
Gelenin keyfi için geçmişe kalkıp sövemem'' ayrıca, 

''Sahipsiz vatanın batması haktır,sen sahip çıkarsan bu vatan batmayacaktır'' diyerek Türk islam mefkuresini savunan şairimizi rahmetle anıyorum mekanı cennet olsun.


( Mehmet Akif Ersoy başlıklı yazı SELMA38 tarafından 12.03.2016 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.