Makale / Araştırma

Eklenme Tarihi : 22.03.2017
Okunma Sayısı : 1401
Yorum Sayısı : 0



1922  Senesinin  9  Eylül'ünde  Türk  Ordusu  İzmir'e  girdiğinde  Anadolu artık  Rumlar  için  güvenli  bir  ülke  olmaktan  çıkmıştı. Yunan  ordusunun  Anadolu'da yaptığı  mezalimlerden  daha  çok  Yunan  ordusu  İzmir'e  ilk  ayak  bastığında  İzmir  Rumlarının  önemli  bir  kısmının  ellerinde  Yunan  bayraklarıyla  onları  karşılaması  ve  yine doğrudan  doğruya  Sakallı  Nurettin  Paşa'nın  mı  yoksa  Yunan  ordusunun  mu  yaktığı  daha  tam  açıklığa  kavuşturulmuş  olmasa  da  İzmir'in  yakılıp  yıkılması,  büyük  zaferden  sonra azınlıkların  ama  özel  olarak  Rumların  suyunu  kaynatmıştı.  İşte  bu  sebeple  1.069.957  Anadolu  Rumu  pılısını  pırtısını  toplayarak  Yunanistan'a  göç  etmeye  başlamıştı.

Yunanistan  kara  kara  düşünmekteydi.  Bu  kadar  insanı  nereye  yerleştirecekti?  Sonunda  o  da  kararını  verdi:  Yunanistan'da  yaşayan   500.000  civarında  Türk'ü  sürecek,  onların  bıraktıkları  topraklara  Anadolu'dan  gelen  Rumları  yerleştirecekti.

İşte  bu  sorun  Türkiye  ile  Yunanistan  arasında  mutlaka  halledilmesi  gereken  bir   sorun  olarak Lozan  Antlaşması  görüşmeleri  sürerken  masaya  yatırıldı  ve  sonuçta  30 Ocak  1923 de  iki  taraf  arasında  19  maddelik  bir  sözleşme  imzalandı.

Bu  sözleşmeye  göre  Türkiye'de  İstanbul,  Bozcaada  ve  Gökçeada'da  yaşayan  Rumlar  hariç   ne  kadar  Rum  varsa  zorunlu  olarak  Yunanistan'a  göç  ettiriliyor;  buna  mukabil  Yunanistan  da   Batı Trakya'da  yaşayan  Türkler  hariç  ülkesinde  ne kadar Türk  varsa zorunlu  göçe  tâbi  tutuyordu.

Fakat  her  iki  taraf  da  Rum  ya  da  Türk  kavramını  değişik  esaslara  oturtmuştu.  Türklere  göre  Hristiyan  olan  ve  Rumlarla  iç  içe  yaşayan  herkes  Rumdu.  Yunanlılara  göre  Müslüman  olan  ve  Yunancadan  başka  dilleri  kullanan  herkes  Türktü.

Hal  böyle  olunca  Türk  tarafı  aslında  Türkçeden  başka  dil  bilmeyen Ortodoks- Hrıstiyan  Gagavuzları  ve  Karamanlıları   da  Rum  diye  sürdüğü gibi,  Yunanlılar  da  Pomakları,  Arnavutları,  Ulahları  sürümüştü.

1923  yılında  başlayan  bu  mübadele  (  karşılıklı  nüfus  değişimi )  1930  yılına  kadar  devam  etti.

1930  yılında  Türkiye  ile  Yunanistan  arasında  dostluk ilişkileri  başladı.  Bu  tarihte  ''  Ticaret,  İkamet  ve  Seyrü Sefain ''Antlaşması  adı  verilen  bir  antlaşma  imzalandı.

Bu  antlaşmaya  göre  artık  Yunan  vatandaşları  Türkiye'ye  pasaportları  ile  rahatça  gelebilecekler,  Türkiye'de  rahatça  ticaret  yapabilecekler, iş  yerleri  açabilecekler,  hatta  yerleşebileceklerdi.  Tabii  ki  Türkler  de  aynı  haklardan  Yunanistan'da  faydalanacaklardı.

Türkler  içinde  bu  haklardan  faydalanarak  Yunanistan'a  giden  oldu  mu  bilemiyorum  ama  Yunanlılar  arasında  bu  haklardan  faydalanan  bir  hayli  fazla  oldu. Bu  sayı  kısa  zamanda  on  binleri  aştı.

Yunan  vatandaşları  artık  özellikle  İstanbul'da  ve  bilhassa  daha  önce  de Rumların  çok  yaşadıkları  Fener,  Balat,  Ayvansaray,  Samatya,Beyoğlu,  Bakırköy,  Kadıköy,  Beykoz,  Üsküdar, gibi  semtler  ile  özellikle  zengin  olanları  da  Büyükada,  Heybeli,  Kınalı ada  gibi  adalara  yerleştiler  ki  buralarda daha  önce  de  Rum  nüfus  hayli  fazlaydı.

Durum  öyle  bir  hal  aldı  ki  1950  li,  60  lı  yıllarda  ikinci  kuşak,  hatta  üçüncü  kuşak  artık  hayatında  Yunanistan'ı  hiç  görmemiş  olan,  tek  kelime  Yunanca  bilmeyen  insanlardan  oluşmaya  başladı.  Evet..Bunlar  ceplerinde  Yunan pasaportu  taşıyorlardı  ama  pasaport  ile  konsolosluklara  gidiyor,  mührü  imzayı  bastırıp  Yunanistan'ı  hiç  görmeden  Türkiye'de  yaşamlarını  devam  ettiriyorlardı.  Dahası    taa  Fatih  Sultan  Mehmet  döneminden  beri,  hatta  ondan  bile  yüzlerce  sene  evvel  İstanbul'da (  ya  da  diğer  Anadolu  şehirlerinde  )  yaşayan  Rumlarla  evlenenleri  oduğu  gibi  Türklerle  evlenen,  Türklerden  çoluk  çocuğa  karışanları  da  olmuştu.  Normal  Türk  vatandaşından  tek  farkları  ceplerindeki  Yunan  pasaportuydu.
(  Bu  arada  bu  gün Akdeniz  ve  Ege  sahillerimizde  artık  turist  olarak  değil  de  doğrudan  doğruya  yerleşik  insanlar  olarak  yaşayan yabancıları görüp   '' Akdeniz  ve  Ege  Sahillerimizi  İngilizlere,  Almanlara  sattılar  bunlar''  Diyen  bazı  vatandaşların  1930  tarihinde  de  böyle  bir  şey  yaptığımıza  dikkatlerini  çekmek  isterim.  Atatürk  hayattayken  yani...) 

Mübadele   dediğim  olay  yukarıda da  belirttiğim  gibi  İstanbul  Rumlarını  kapsamadığı  halde  1922 -1930  Tarihleri  arasında  Türk  vatandaşı  olan   İstanbul  Rumları  da   büyük  ölçüde  Yunanistan'a  gitmişlerdi  korku  ve    gelecek  kaygısıyla. Yani  İstanbulda  da  öyle  fazla  bir  Rum  yoktu.  1930  da  imzalanan  sözleşmededen  sonra  ise  Rum  sayısında  oldukça  artış oldu.

Yunan  pasaportlu  ama  artık  Türkçe  konuşan,  Türklerle iç  içe  yaşamaktan  mutlu olan,  Türklerin  de    asla  ''  Defolun  lan  ülkenize ''  demedikleri,  kardeş  kardeş  geçindikleri  bu  insanlar  Yahudiler kadar  olmasa  da  para  işlerine  kafaları  çalışan  insanlar  olduğu  için  kısa  zamanda  Yunanistan'da  asla  göremeyecekleri  zenginliklere  de  eriştiler.  1950  li  yıllara  kadar  da  hiç  kimse  onlara  kaşının  üstünde  gözün  var  demedi.

Ancak  1950  li  yıllarda  rüzgarlar  sert  esmeye  başlamıştı.  Kıbrıs  sorunu  Türkiye  ile  Yunanistan'ın  arasında  soğuk  rüzgarlar  estiriyordu.

Aslında  soğuk  rüzgarların  esmesi  daha  önce  olmalıydı  ama her  nedense  Türk tarafı  ''  Dur  bakalım  ne  olacak''  Demekteydi. Zira  şu  bahsettiğimiz  1930 tarihli  sözleşmeden  hemen  bir  yıl  sonra Kıbrıslı  Rumlar, adanın  Yunanistan'a  bağlanması  taleplerini  dile  getirmeye  başlamışlardı. Adanın  Yunan  adası  olması  ideali  olarak  özetleyeceğimiz  ''Enosis''  o  yıllarda  dillendirilmeye  başlanmıştı.  Diğer  taraftan  Yunanistan,  BM  ye  müracaat  ederek  Kıbrıs için  self  determination   istemişti  başarısız  olsa  da...Yani  1930 da  kısaca  Seyrüsefain  antlaşması  dediğimiz  antlaşmayı  imzalıyoruz,  1931 de  Yunan  başbakanı  Türkiye'ye  geliyor,  bizim  başbakanımız  İsmet  İnönü  Yunanistan'a  gidiyor  ama  yine  1931  de  Enosisi  dillendiriyor  Yunanlılar. Bu  arada  da  Yunanistan'dan  akın  akın  Yunan  pasaportlu  Yunan  vatandaşları  Türkiye'ye  gelip  yerleşmeye  devam  ediyorlar. 


Ve  nihayet  1955  yılında  Grivas  adlı  bir  Yunan  albayının Kıbrıs'a  gelip  kurduğu  EOKA  adlı  terör  örgütüyle  Türk  katliamına  başlaması  üzerine  Yunanistan  ile  ilişkiler  gerginleştikçe gerginleşti  ve  nihayetinde  6-7  Eylül  1955  de  bilindiği  gibi  kabak  İstanbul  başta  olmak  üzere  Türkiye'deki  Rumların  başında  patladı.

Bu  öylesine  bir  olaydı  ki  gerçekten  de  insan  gülsün  mü  ağlasın  mı  bilemiyor.

Şimdi  diyeceksiniz  ki  ''  Hocam  !  Bir  vahşet  yaşanmış.  Bunun  neresine  gülüyorsunuz?''  Anlatayım,  bakalım  sizin  tepkiniz  ne  olacak:

O  olaylar  esnasında  Bizim  aslan  milliyetçiler( Çakma  milliyetçiler  tabii  ki.  )    tabelasında  yabancı  isim  gördükleri  her  dükkanı  yerle  bir  ediyorlar. Yahudinin  biri  de  olayın  farkında.  Hemen  alel acele  kendi  dükkanının  tabelasını  ile  yan  komşusu  olan  Türk'ün  tabelasını  değiştirip  kendi  dükkanını  tahripten  korurken  bir  Türk'ün  dükkanı  yerle  bir  ediliyor.

Bir  başka  tabelada  Doç.  Dr.  İfadesi  var.  ''  Bu da  gavur''  diye  doktorun  muayenesi  yerle bir  ediliyor.

Ama  en  komiği:  Cevat  Bey  adında  bir  vatandaşın  dükkanı  nasılsa  yanlışlıkla  yıkılacak  dükkanlar  listesine  girmiş.  Adam  saldırganları  görünce  hemen  pantolonunu  aşağı  indirip  gösteriyor  ''  Ben  Türk'üm  ulan.  Görüyorsunuz  sünnetliyim  işte  ''  velhasılıkelam  pipisi  sayesinde  dükkanını  kurtarıyor.  

Ancak...Türkiye'de  6-7  Eylül  1955  olaylarından  sonra  Rumların  Türkiye'den  ayrıldıkları,  bu  gün  Türkiye'de  parmakla  gösterilecek  kadar  az  sayıda  Rum'un  kalması  bu  olaylara  bağlanırsa  da  tamamen  palavradır.  Bu  olaylar sebebiyle  Yunanistan'a  göç  eden  ya  da  zaten  resmiyette  Yunan  vatandaşı  olduğu  için  kendi  ülkesine  dönen  olmamış  mıdır?  Elbette  olmuştur  ama  oldukça  az.  Çünkü bu  olaylardan  hemen  sonra  zamanın  patriği  Athenagoras  ''  Herşeye  rağmen  burası  bizim  vatanımızdır.  Hiç kimse  vatanını  terk  etmesin''  Açıklaması  yapıyor  ve  öyle  dendiği  kadar  fazla  bir  göçe  sebep  olmuyor  6-7  Eylül  olayları... İşin  ilginci  ''  Burası bizim  vatanımız''  Diyen  Athenagoras  aslında  bir  ABD  vatandaşı  olup  ABD  nin  itelemesiyle  bir  günde  TC  vatandaşlığına  getirildiği  gibi  aynı  zamanda  Partik  ilan  edilmiştir  DP  Hükumeti  tarafından  ve  dahi  bu  herif  Mavri  Mira  örgütünün  de  en  faal  üyelerinden  biridir Kurtuluş  Savaşı  yıllarında...  (  Bu  konu  da   başlı  başına  ele  alınması gereken  bir  konudur.  İleride  belki  dokunabilirim. Zira  çok ilginç şeyler  var  bu  herifle  ilgili  olarak ) 

Nitekim  ben  henüz  6  yaşlarında  ve  hayal  meyal  hatırlasam  da  Patrihkanenin  bulunduğu    İstanbul'un  Eminönü  ilçesine  bağlı  Fener  Semtinde  yaşarken  (  Bu  açıklamayı  özellikle  yaptım  zira  bizim  vatandaşlar  Fener  ile  Fenerbahçeyi  çok  karıştırırlar.  Fener  İstanbul'un  Avrupa  yakasındadır.  Fenerbahçe  ise  Kadıköy  ilçesine  bağlı  olup Asya  yakasındadır.) oldukça  fazla  sayıda  Rum  komşumuz  vardı.  Şimdi  aynı  semtte  neredeyse bir  tane  bile  Rum  yok.

İşte  o  komşulardan  biri  bizim  kısaca  Madam  Teyze  dediğimiz  Madam  Evniki  idi.  Madam  Evniki'nin    kocası  Paraşko  Amca  kundura  tamircisiydi.  Bir  de  oğulları  vardı  Gılyanti... Gılyanti  cüsse  olarak  dev,  beyin  olarak  kuş  bir  varlıktı. Haa  bir  de  kedisi  vardı  Madam  Evniki'nin:  Tomi.  Onu  ''  Tomiiii Ela''  yani  ''  Gel ''  diye  çağırırdı.  

''  Diyeceksiniz  ki  6  yaşında  insan  bunca  ayrıntılı  hatırlayamaz.''  Olabilir.  Belki  de  abimin  ya  da  anne  babamın  anlatılarından  aklımda  kalanlardır.

1962  de  İstanbul'dan  ayrılmak  zorundaydık.  Haydarpaşa'dan  trene  binip  Erzurum  İstikametine  gitmeden  önce  bizi  yolcu  etmeye  gelen  tek  kişi  Madam  Evniki  idi. 

Babamla  çok  kırıştırdığı  halde  annem  her  nedense  severdi  Madam  Evniki'yi...Herhalde  babam  gibi  bir  dehşeti  hamam tellağı   kesesinden  çıkmışcasına  yumuşacık  bir  insan  haline  getirdiğinden  olsa  gerek. İyi  içerdi  kafir,  tıpkı  babam  gibi...    Göz  yaşları  içinde  hepimize  tek  tek  sarıldığını , özellikle  anneme  sarılırken  ''Ah  Makbule  Hanım  ahhh. Nasıl  içim  yanıyor  bilemezsin ''  Diye  ağlayışını  hiç  unutamam.( Yaşım  8  di.   Bunu  net  hatırlıyorum ) 

Bizler  Erzurum'un  Pasinler  ilçesinde  çile doldururken  Madam  Evniki  de  oturduğu  yerde  uyuklayan  yaşlı  kocası    Paraşko   Amcanın  tak  takk  takkk  diye  kundurlara çivi  çakmak  için  kullandığı  çekicinin  sesiyle  o  her  yanından  rüzgar  giren  ve  kim  bilir  hangi  gavur  dedesinin  dedesinden  kalma  ahşap  evde  beyinsiz  oğlu  Gılyanti  ve  sırnaşık  kedisi  Tomi  ile  çileli  hayatına  devam  ediyordu.  Aslında  ne  onun  ne  de  bizim  çilemiz  bitecek  gibi  değildi.

1964  Yılına  geldiğimizde  İsmet Paşa  Kıbrıs'ta  yaşananlara  bakarak  ''  Yetti  lan  gayrı''  Dedi.

Gerçekten  de  yetmişti.  Kıbrıs'da  Rumların  Türklere  yaptıkları  zulümler  had  safhaya varmıştı.Mesela  24  Aralık 1963 de  Doktor  Binbaşı  Nihat İlhan'ın  evine  baskın  yapan  EOKA  teröristleri -  banyo  küvetine  sığınan- eşini,  ve  çocuklarını   acımasızca  katletmişlerdi. 1964 yılında da devam eden saldırıların sonucunda 18.667 Kıbrıs Türkü yaşadığı 103 köyü terk etmek zorunda kaldı.  Buna  bir  misilleme  yapılmalıydı.

1930  Tarihli  Ticaret  Gezi  ve  Seyrü  Sefain  kanunu  her  iki  devlete  de  istedikleri  an  bu  anlaşmayı  fesh  etme   hakkı  verdiğinden  İsmet  Paşa,  atlaşmanın  bu  maddesine  dayanarak  antlaşmayı  tek  taraflı fesh  etti ve Türkiye'de  ikamet  eden  Yunan  Pasaportlu  Rumların  ülke  dışına  sürülmesine  karar  verdi.  16  Mart  1964  Tarihinde  karar  çıktı:  20  Kilo  ağırlığında   şahsi  eşya  ve  20  Dolar   karşılığı  Türk  Parası  haricinde  neyiniz  var  neyiniz  yoksa  Türkiye'de  bırakarak  en  geç  on  gün  içinde  ülkeyi  terk  edin''

Emir  kesindi.  İlk  etapta  13.000  Yunan  pasaportu  taşıyan  Rum  Yunanistan'a  sürüldü.  Bu  öylesine  bir  sürgündü  ki 20  dolar  üzerinde  bir   parayı  yanlarında  götürmesinler  diye  altın  dişi  olanın  dişleri  sökülüyordu. Ama   daha  kötüsü  de  vardı:  Bu  insanların pek  çoğu  Türkiye'de  Türk  vatandaşı  olan  Rumlarla  evlenmişlerdi.  Hatta Türklerle  evlenmişlerdi.  Kervana  daha  sonra  onlar  da  dahil  edilerek  gönderilen  sayısı  45.000  e  ulaştırıldı. 

Mahallesinde  artık  konuşacağı,  birlikte  paskalya  yapıp  bayram  kutlayacağı  yakını,  arkadaşı,  dostu  kalmayan  pek çok   Türk vatandaşı  Rum  da  kervana  katıldı  daha  sonra  ''  Buralarda  tek başına  ne  yapacağım''  Diyerek. 

Bu  arada  Madam  Evniki  ve  Paraşko  Amca  ısrarla,  inatla  ''  Burası  benim  vatanım''  Dediler  ve bir  yerlere  gitmediler  ama  Gılyanti ''  İş  yok  güç  yok.  Ayakkabı  tamirciliği  de  öldü''  Diyerek  ve  de   Yunan  Pasaportlu  olup  tekrar  Yunanistan'a  dönen,  orada  zamanla  palazlanan  bir  Yunan  dostunun  çağrısıyla  Atina'ya  gidip  yerleşti.

Sonra  Paraşko  Amca  öldü.  Madam  Evniki  tek  başına  kalmıştı.

Ben  on  altı  yaşına  geldiğimde  Bakırköy'deki  evimizi  nereden  bulmuşsa  bulmuş  çıktı  geldi Madam  Evniki.  Çok  çok  yaşlanmıştı.  O  cilveli  sesinden  başka  eskinin  afet  Evniki'sinden  hiç  bir  şey  kalmamıştı.  O  bana,  ben  ona  hasretle  sarıldık.  Lakin  artık  babamın  karısı   Makbule  değil  Vildan'dı  ve  tam  bir  Kafkas  kartalı  olan  üvey Annem  Vildan  benim  hasretle  sarıldığım  bu  kadının  kim  olduğunu  sordu.  ''  Madam  Teyze...Madam  Evniki ''  Dediğim  anda ,  üvey  annem,  Madam  Evniki'ye  kapıyı  gösterdi  ''  Bir  daha  bu  eve  ayak  basarsan  parçalarım  seni''  Diyerek.

Daha  sonrasında  öğrendiğim  kadarıyla  Madam  Evniki  sık  sık  Yunanistan'a  oğlunun  yanına  gitse  de  oğlu  ve  geliniyle  yaşamayı  hiç düşünmedi.  Vatanım  dediği  bu  topraklarda  öldü. Cenazesine  kimler  geldi,  nereye  gömüldü bilmiyorum  ama o  hep  bu  toprakların  oldu.Ondan  bize  kalan  ise  Nisan  aylarında  yediğimiz -  üzerinde  boyalı  yumurta  olan-  o  nefis  paskalyanın  damağımızda  bıraktığı  tad  oldu.  

Tanrı  taksiratını  affeylesin.  Üzerinde  bir  hakkım  olduğunu  sanmıyorum  ama  varsa  helal  olsun.  Üzerimde  hakkı  vardır  ve  eminim  ki  o  da  helal  etmiştir. 

Yazıyı  okudunuz  ve  belki de  içinizden  ''  Hocam  !  Bizim  Türk  Milleti  olarak o  mübadele  yıllarında  ve  Kıbrıs  olayları  sırasında  yaşadıklarımızla  kıyaslandığında  Rumların  yaşadıkları  solda  sıfır  kalır''  Diye  düşünüyor  olabilirsiniz.  Böyle  düşünürseniz  kınamam.  Doğrudur. Bizim  çektiklerimiz  yanında  onlarınki  hiç  bir  şey  değil.  Zaten  onların  çektiklerini  anlatmak  değildi  amacım.  6-7  Eylül  yanında  bir  de  16  Mart  1964 ün  var  olduğunu  anlatmaktı. Eğer  6-7  Eylül olaylarına  vahşet  diyorsak  16  Mart  1964  de  ağzından  altın  dişi  sökülen  bir  insanın,  Türkçeden  başka  dil  bilmeyen  bir  çocuğun,  bu  topraklardan  elinde  bir  bavul,  cebinde  20  dolarla sürülmesine  ne  diyeceğiz?  Birini  sürekli  gündeme  getirirken  diğerini  unutturma  çabalarına  ne  diyeceğiz?

BİTTİ.


RESİMLER

1-  1931  yılında  ülkemize  gelen  Venizelos,  eşi  ve  arkada  başbakan  İsmet  İnönü
2-  Resmin  altında  kim  oldukları yazıyor. Ortadaki  Patrik  Athenagoras.
3- 24  Aralık  1963 de Kıbrıs'ta  katledilen   Binbaşı  Nihat  İlhan'ın  eşi  ve  çocukları.
4- 1964 Yılında  Rumların  gönderilişi ile  ilgili  bir  haber
5- Gönderilecek  olan  Rumlar  Opera  binasında  toplanmış  vaziyette
6- Yurt  dışına  gönderilmeden  önce  Atatürk  büstüne  sarılmış  vaziyette  üzüntüsünü ifade  eden  bir  Rum.
7- Götürecek  eşya  olarak  kedisini  yanına  almayı  düşünen  bir  Rum  kızı 


( Türk Tohumu Gavurlar (!)---ikinci Bölüm --- başlıklı yazı Sami Biber tarafından 22.03.2017 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.