“SENDEN 1 DENEDİR”

 

Azerbaycan’ın başkenti Bakü’ye gidenler mutlaka görmüşlerdir. Hazar denizinin güzel plajlarına açılan güzelim yemyeşil parkların birinde, güzel renklerle bezenmiş, herkesin görebileceği bir şekilde, kalplere hitap eden bir cümlecik yazılmış. Benim çok hoşuma gitti ve bu makaleyi yazmama ilham kaynağı oldu. İlgili sözü makaleme başlık da yaptım. “SENDEN 1 DENEDİR”.

Dünyada kaç milyar nüfus varsa, yaşayan ve yaşamayan hiçbir kimse birbirine benzemez. Hepsinin parmak izleri, fiziksel ve biyolojik yapısı, ruhsal ve düşünce yapısı birbirinden farklı bir şekilde yaratılmıştır.

Hatta sıkı durun: Bir damla spermde milyarlarca canlı ve döllenmeye hazır hücre vardır. Doğal yollarla bunlardan en canlı ve hızlı olanı döllenmeyi sağlar, diğer milyarlarcası ölür. Günümüzün gelişmiş teknolojilerine göre, her bir sperm hücresine de suni döllenme ile can verilebilme imkanı da mevcuttur. Buna belki ihtiyaç olmayabilir ama, varsayalım yapılsa, yine de hiçbir döllenen canlı birbirine benzemeyecektir.

Burada Yaratıcımızın müthiş mucizelerinden birisi ile karşı karşıyayız. Hiç kimsenin diğerine benzememesi ve farklı olması, (ikizlerde dahi-kardeşlerde dahi) gerçekten akıllara durgunluk verecek kalitede, hikmetinden sual olmayan bir durumdur.

Herkesin fiziksel özellikleri: (Boyu, kaşı gözü, esmerliği, sarışınlığı, saçı, rengi, yürüyüşü, kalkışı - oturuşu , vb.).

Biyolojik özellikleri: (Terlemesi, horlaması, üşütmesi, vücut yapısı vb.).

Ruhsal özellikleri: (Öfkesi, sabrı, hiddeti, şiddeti, sükûneti, düşüncesi, egosu, empatisi, vb.).

Beden dili: (Asık surat, tebessüm, düşünceli, dertli, heyecanlı, cömert, cesur. vb.).

Karakter özellikleri: Yardımsever, atılgan, uyumlu, üretken, çalışkan, tembel, duyarlı, sorumsuz, karşılıklı seven, karşılıksız seven, ketum, kinci, vb.).

Hepsi ama hepsi de birbirinden farklıdır. Hatta zamana, zemine, sosyal, ekonomik, siyasal, duygusal, ruhsal, çevresel, iklimsel, vb. şartlara göre değişen ve birbirine yine benzemeyen insanlar.

Aynı insanın bile, etkileyen ve etkilenen şartların farklılıklarına göre değişen davranış modelleri. Aynı yaşta olanların, aynı mesleği icra edenlerin, aynı iklimde veya vatanda yaşayanların, aynı lokantadan yiyenlerin aynı çayı – kahveyi bile içenlerin davranışlarındaki farklılıklar.

Kafaları en iyi uyuşanların bile (Kanka), bir müddet sonra incir çekirdeğini doldurmayan nedenlerden dolayı gemileri yakmaları.

Aynı makamda olanların bile farklı uygulamaları, çok iyi anlaşarak siyasi ve iktisadi birliktelik yapanların bir müddet sonra param parça olmaları.

Kişilerin yaşadıkları şehir ve mekanların, okudukları ve yazdıklarının, yedikleri ve içtiklerinin, öğrenme ve öğretme modellerinin, ruhsal ve duygusal dinamiklerinin, inanç ve manevi atmosferlerinin dahi, zaman içinde farklılaştıkları görülebilmektedir.

Bir kişinin hasta haldeyken ve çok mutlu haldeyken bir “eşek şakası”na gösterdiği tepki yüz seksen derece farklı olabiliyor.

Sözün özü: Dünyada herkesten 1 denedir. Yani Yaratıcımızın lütfettiği ve yaşama imkanı sağladığı bir bireydir. Hakları kullanma, yaşama hakkı, sosyal ve demokratik haklardan yararlanma konusunda her birey eşittir. Mesela: Anne karnında iken babası ölen bebeğin miras hakkı, en büyük kardeş ile eşittir.

Makam ne olursa olsun, meslek ne olursa olsun, tahsil ne olursa olsun, huy ve davranış ne şekilde olursa olsun, zenginlik – fakirlik ne olursa olsun, nerde – nasıl – ne zaman yaşarsa yaşasın; her birey kendine özel ve kıymetlidir.

Hatta engelliler, aza noksanı olanlar, ruhsal ve bedensel sorunları olanlar, iflas edenler, intihar edenler (Allah korusun), katiller (Allah korusun), uluslararası ün yapmış sanatçılar, hiçbir kesere sap olamamışlar, Devletin başına gelmişler, İhtilal yapmışlar, Hainlik ve düşmanlık yapmışlar, dahi olup Nobel ödülü almışlar, dağda çobanlık yapmışlar, velhasıl hangi şapkayı giymişlerse giymişler, herkesten 1 denedir. (Olumlu veya olumsuz).

Herkes kendisine göre padişahtır. “Herkes, kendisini beğenmezse çatlar ölürmüş”. Herkesin güzeli kendisindedir. Herkes okşanmak ve onure edilmeyi sever. Herkes ilgi görmekten zevk alır. Herkes güzel ve kaliteli ilişki ve muhabbetler içerisinde dostluk ve arkadaşlık sürdürmek ister.

Ama ne yazık ki bazılarının doğruları bazılarına eğri gelebilmektedir. Alkol alan birisi almayan birisine: “Sen zevkten ne anlarsın ki” diyebilmektedir. Birisinin hayat mayat meselesi olarak gördüğü manevi değerlere, bir diğeri afyon veya gereksizlik diyebilmektedir. Birisi bir değişikliği olmazsa olmaz diyerek yapmaya gayret ederken, diğeri bizi uçuruma götürüyor diyebilmektedir.

Ne kadar sayıda insan varsa, o kadar sayıda da değişik fikir, görüş, eylem, düşünce, huy, karakter, duygu, ustalık, kalfalık, vb. var. Herkese kendi aklı çok güzel, çünkü herkesten 1 dene var. Hem de kendine ÖZEL.

Veeee herkes kendine göre çok kutsal. İşte bu dünyada yüksek kaliteli yaşayabilmek, trilyar bilinmeyenli denklemler içerisinde zor mu zor. Eee zoru başarmak da yüksek kaliteli insanların işi.

Haydin kolay gelsin. Eğer kolaysa…

 

Selam, sevgi ve dualarımla. Allah’a (cc) emanet olunuz.

8 Nisan 2017. Saat: 13.00. Antalya.

 

Yrd.Doç.Dr. Süleyman COŞKUNER

Kaliteli Yaşam Uzmanı

 

( Senden 1 Denedir başlıklı yazı S. COŞKUNER tarafından 8.04.2017 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.