Makale / Toplumsal Makaleler

Eklenme Tarihi : 13.04.2017
Okunma Sayısı : 1331
Yorum Sayısı : 0
Tercih Özgürlüğü

     Bir insana, fikir ve inanç dayatma despotluğu nedir bilir misiniz?
Siz bir meyveyı, rengiyle, şekliyle, kokusuyla seçip tadıyorsunuz, ağzınızda çiğneyip test ediyorsunuz, kendi yeti ve beklentilerinizle, yenilebilirliğini onaylıyorsunuz ve bir başkasına:
" al bunu yut hazmet"  diyorsunuz.
Vicdani, hukuki ve bilimsel olarak şu soruların cevabını aramak gerekmez miydi önce?
- ona ihtiyacı var mıydı?
- varsa da bunu mu tercih edecekti?
- acaba tadı, tuzu, rengi, kokusu, damak zevkine uygun mu?
- başkasının çiğneyerek beğendiği şeyi yutmak zorunda mı?
- onun da dili, dişi, damağı, tat alma duyusu var, hazırı niye midesine göndersin ki?
- belki de kabuk soymaktan, bütünü önce seyretmekten zevk alıyor?...
     Saygı, tanıma, farklılığı kabullenme, ortak yaşam kültürü bu ve benzer sorulara önce cevap arayarak yola çıkmayı gerektirir.
     Konunun bir başka yönü daha var. Örneklendireyim. Yeni doktorum ilacımı değiştirmişti. Reçeteye yazdığı ilaç tabletinin dışında diğerleri gibi, kolay yutulmasını sağlayan kaygan tabaka yüzeyi yoktu.
Merak ettim, konuyu ilaç firmasına e-posta ile ilettim.  Gelen cevap ilginç, bilimsel ve doyurucuydu. Benim anladığım şekliyle aktarayım :
" ilaç tabletlerinin dışındaki tabaka, jel türü maddelerin olması/ olmaması ve niteliği, ilacın vücutta tedavi etkisi yapabilmesi için, nerede çözülmesi gerektiği de hesap edilerek imal edilmiştir. Tedavi, etki ve güvenlik için bu çok önemlidir. Kapsülü açıp, içindeki maddeyi direkt içerseniz de can güvenliğinizi riske atmış olursunuz. Yani bu çözülme yeri; ağız, mide, bağırsak, böbrek olabiliyor.
     Fikirler de öyledir, şırınga ile beyine, hortum ile mideye gönderemezsiniz, damardan veremezsiniz. Yaradılışın orjiinalliğine, psikolojik, biyolojik, sosyolojik gerçeklere aykırı olur bu.
     Fikir ve inançların, birey iradesi ile, seçme ve gözlemleme tercihi ile hazmediş, vazgeçiş evreleri göz önüne alınması gerekiyor.

13.04.2017
Ali Rıza Malkoç
#armozdeyis
www.arm.web.tr
( Tercih Özgürlüğü başlıklı yazı Ali R.MALKOÇ tarafından 13.04.2017 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.