Tuvalet kağıdı der burun kıvırır geçeriz. Oysa tuvalete girdiğinizde cebinizde bir kalem olsa, hadi tutun bir de orada ilham geliverdi, çıkarın kalemi nakış nakış işleyin aklınıza gelen düşünceleri, artık şiir mi olur yoksa düz yazı mı olur o da sizin bileceğiniz iş tabi ki... Boşuna dememişler değil mi ''Türkün aklı ya büyük abdest yaparken ya da kaçarken.'' diye... Tuvalete girdiniz, nezle ya da grip olmuşsunuz o an da yanınızda kağıt mendil de yok, hemen tuvalet kağıdı imdadınıza yetişecektir. İki silin atıverin hemen... Tam tuvalette iken tesadüf bu ya cep telefonunuz çaldı, elinizde pis, hemen tuvalet kağıdı ile tutup da telefonunuzu, arayan ile uzun uzun, konuşabilirsiniz... Ben de ki de ne akıllar...


Çeşit çeşit de tuvalet kağıdı var. Altılısı, on ikilisi, yirmi dörtlüsü, otuz ikilisi, iki katlısı, üç katlısı, tek katlısı... Allah'dan kaçak kat çıkamıyorlar bu tuvalet kağıtlarına... Her markanın fiyatları da haliyle farklı farklı, her bütçeye uygunu var...
 


Çok küçük iki üç yaşlarında çocuklarınız varsa, tuvalet kağıtlarını naylon torbasından çıkartıp, üst üste koyup lego gibi değişik şekiller yapabilirsiniz. Daha büyük çocuklarınız varsa, uçurtma yaptığınızda o uçurtmaların kuyruklarına bağlayabilirsiniz, gökyüzünde nazlı nazlı salınırlar tuvalet kağıtlarınız uçurtmalar ile beraber... Alt katta kız arkadaşınız var ancak babası sizin ile görüşmesini yasakladı, evden de çıkartmıyor, telefonda edemiyorsunuz. Alın gelin banyodan tuvalet kağıdını, döşenin mesajınızı üstüne, sarkıtın pencereden aşağı, okusun dursun kız arkadaşınız, sonra ucuna cevap yazsın size, tekrar yukarı çekin tuvalet kağıdının rulosunu...


Temizlik imanın da gereğidir derler. Mikropların en yoğun olduğu yerlerden biridir alaturka ve alafranga tuvaletler. Hele ki kalabalık ailelerde ve resmi yerlerde, okullarda, büyük alışveriş merkezlerinde tuvaletler çok sık kullanıldığından dolayı, buraların bakımı da temizliği de en hayati konudur. Aksi takdir de salgın hastalıkların hedefi olacaktır başta çocuklarımız ve biz büyükler de. Bu da geri dönülmez maddi ve manevi hasarları beraberinde getirecektir...


''Kayıtlara geçen ilk tuvalet kağıdı kullanımı, Çin‘e aittir. Bir devlet görevlisi ve aynı zamanda bir bilgin olan Yan Zhitui, 589 yılında halkı, üzerinde felsefi söylemlerin basılı olduğu kağıtları tuvalet ihtiyaçlarını giderdikten sonra temizlenmek için kullanmaları konusunda uyardı. On dördüncü yüzyılın sonlarına gelindiğinde, dünyanın geri kalanı bunun için su kullanırken, Çinliler yılda 700.000 yaprak aromalı tuvalet kağıdı üretiyorlardı.''


''Fabrikasyon olarak ilk üretimi, 1857 yılında ABD'li Joseph Cattey tarafından gerçekleştirilmiştir. 1880 yılından sonra da rulo olarak satılmaya başlanmıştır. O zamanlar bize her şey çok geç geldiğinden Türkiye'de de yetmişli yılların başında gelmiş ve Eczacıbaşı Topluluğuna ait İpek Kağıt tarafından ilk üretimi gerçekleştirilmiştir.''


Biraz da espri katalım bakalım yazımıza. Diş fırçası ile tuvalet kağıdı sohbet ediyorlarmış. Diş fırçası, her gün birinin ağzına girip çıkmaktan bıktım da usandım kardeş, demiş. Tuvalet Kağıdı da, bir de beni düşünsene, yat kalk haline şükret kardeş, demiş... Bir vatandaşta şöyle demiş. Normalde tuvalet kâğıdı rulosunun yarısını harcarken dibi geldiğinde değiştirmemek için iki parçayla harikalar yaratıyorsunuz değil mi?


Çeşitli kaynaklardan edinilen bilgilere göre tuvalet kağıdının dünya üretimi yılda 35 milyar rulo civarındadır. Bir Avrupalı yılda ortalama 160 rulo, bir Lübnanlı 98 rulo, bir Ürdünlü 64, bir Malezyalı da 50 rulo tuvalet kağıdı kullanmaktadır. İslam ülkelerinden Suudi Arabistan'da kişi başına düşen tuvalet kağıdı tüketimi ise yılda 45 rulo olarak görülmektedir. Türkiye'de kişi başına düşen tuvalet kağıdı tüketimi ise gerçekten çok düşüktür. Hane halkının sadece yüzde 25'inde tuvalet kağıdı kullanıldığı görülmektedir. Bu da yılda sadece 10 ruloya denk gelmektedir. Temizliğin önemli bir parçası olan tuvalet kağıdının, daha da yaygınlaşması toplumumuz ve insanımız içinde iyi olacaktır kanısındayım. Hepinize en derin sevgi ve saygılar...
 

( Tuvalet Kağıdının Medeniyetimize Katkıları başlıklı yazı AhmetZeytinci tarafından 28.04.2017 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.