Malatya Valiliği ve Malatya Büyükşehir Belediyesi işbirliğiyle Kültür A.Ş tarafında organize edilen 6. Malatya Anadolu Kitap ve Kültür Fuarı 5 – 14 Mayıs 2017 tarihleri arasında yapıldı. 05 – 14 Mayıs 2017 tarihleri arasında Büyükşehir Belediyesi yanı fuar alanında gerçekleşen 6. Malatya Kitap Fuarı kitapseverlerin ve ziyaretçilerin akınına uğradı.

Bu yıl 6’ncısı gerçekleştirilen ve 15 Temmuz Şehitleri Anısına düzenlenen Malatya Anadolu Kitap ve Kültür Fuarı, birçok şehre örnek olduğu gibi Malatya’nın komşu illerinden de ziyaretçi akınına uğradı.

370 yayınevinin ve 330 yazarın katıldığı fuar süresince 600 imza etkinliği, 150 okulda öğrenci yazar buluşması ile Sivil Toplum Kuruluşlarında yazar – okur buluşması gerçekleştirildi. Sivas, Kilis, Elazığ, Tunceli, Adıyaman, Kahramanmaraş ve Diyarbakır gibi çevre illerden de öğrencilerin fuara gelerek katıldığı görülürken ilimizden de 80 bin öğrencinin fuara gelmeleri, o ortamı görerek sevmeleri ve kitaplarla iç içe olmalarının sağlandığı görüldü.

Önceki yıllarda yapılan dört fuara bir okur olarak katılan ben son iki defaki fuara bir yazar olarak katıldım. Evet, Malatyalı bir yazar olarak ben de çıkarmış olduğum “Sevginin Gücü” ve “Senden Alacaklıyım AŞK” adlı iki kitabımla bu yıl ki fuara katıldım. Geçen yılda katılmıştım ancak kendime ait bir yerimin olmaması nedeniyle pek sağlıklı olmamıştı. Bu defa kendime ait bir yerin olması nedeniyle fuar süresince okurlarla daha sağlıklı etkileşim içerisinde bulunmama neden oldu. Bu nedenle yer konusunda bana destek veren Kültür A.Ş. Genel Müdürü Sabri Akın’a çok teşekkür ediyorum. Ayrıca fuar kapsamında yanıma kadar gelerek beni yalnız bırakmayan Malatya Valisi Mustafa Toprak’a, AK Parti Genel Başkan Yardımcısı ve Malatya Milletvekili Öznur Çalık’a, CHP Genel Başkan Yardımcısı ve Malatya Milletvekili Veli Ağbaba’ya, Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Çakır’a, AK Parti İl Başkanı Hakan Kahtalı’ya, Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Ercan Turan’a, Genel Sekreter Yardımcısı Ertan Mumcu ile Ali Yıldırım’a, Engelliler Koordinasyon Şube Müdürü Seyit Soner Yılmaz’a ve adını sayamayacağım birçok dosta ayrı ayrı teşekkür ediyorum.

Fuar süresince kitapsever okurlarla buluşup sohbet etmenin dışında il içi ve il dışından gelen yazar ve şair dostlarla da görüşerek hasret gidermiş olduk. İl dışı fuarlara katılamadığım için herhangi bir yorum yapmam ve fikir yürütmem zor. Ancak ilimizdeki fuar hakkında edindiğim gözleme kısaca değinebilirim. Bunlardan en önemlisi artık altıncısı yapılan kitap fuarına daha sağlıklı, daha kapsamlı ve ilimize yakışacak çağdaş bir görünüme sahip güzel bir fuar alanının ihtiyaç duyulduğudur. Fuar alanının çadırdan olması nedeniyle stantların, imza ve söyleşi ile konferansların yapıldığı salonların, kafeteryanın, lavabo ve tuvalet yerinin sağlıklı olmaması hoş görünmüyor. Madem ilimiz fuarlar şehir oluyor artık o vakit sağlıklı ve kalıcı bir alanın yapılması gerekmektedir. Bu konuyu sayın valimizle ve Büyükşehir Belediye Başkanımızla görüşmede de belirttim ve onlardan da bu konuda çalışmaların yapıldığına dair güzel bir yanıt aldım.

İkinci gözlemim ise geçtiğimiz ilk dört yıl ki fuara katılım sağlayan yayınevleri ile yazar potansiyelinin zayıfladığını gördüm. Umarım önümüzdeki yıllarda daha güçlü yayınevleri ile yazarlar katılır ya da katılımları sağlanmış olunur.

Fuarlar hakkında sağlıklı bir değerlendirme yapabilmem için birçok fuara katılmam gerekmektedir. Bu konuda da sevdiğim bir yazar dostumun paylaştığı yazıya yer vermek istiyorum.

Türkiye genelinde yapılan 55 kitap fuarına sevilen ve saygın bir yazar olarak katılan dostum Zekeriya EFİLOĞLU, katılmış olduğu bu fuarlarda edinmiş olduğu gözlemlerini 55 Kitap Fuarında Neler Gördüm” başlığıyla 27 madde şeklinde sosyal paylaşım sitesinde ki sayfasında şu şekilde sıralamaktadır.

55 Kitap Fuarında Neler Gördüm

1.Fuarlar artıyor ama bilinçli okur artmıyor.

2.Büyük oranla her fuarın gözdeleri her ne hikmetse Wattpadden kitap yazanlar ya da yazdırılanlar.

3.Okuyan kesimin %80’i 8-25 yaş arası bayanlar.

4.Fuarlardan en az kitap alanlar öğretmenler, imamlar ve erkekler.

5.Kitap fuarı bile olsa hala valilik, üniversite, belediye, milli eğitim çekişmeleri devam ediyor.

6.Okunan kitapların içeriği büyük bir oranla cinsellik, fantastik, korku, vampir, macera, polisiye ve aşk içerikli.

7.Dini kitaplar, şiirler ve denemeler neredeyse hiç okunmuyor.

8.Dizi ve filmlerin etkisiyle kitap seçimi arasında doğrudan bir bağ var.

9.TV, Radyo ve internet yüzü olanların kitapları daha fazla satılıyor.

10.Bazı kişileri anlamak zor. Kendi kitabına bir TV artisti imza atıyor, kimisinin de kapağındaki kişi imzalıyor ve izdiham yaşanıyor.

11.Anadolu’da her yazara ilgi varken, büyük şehirlerde ve yerleşik fuarlarda belli yazarlara ilgi gösteriliyor.

12.Sosyal medya ağlarındaki kitap gruplarına üye olanların büyük çoğunluğu kitap fuarına hiç gitmiyor.

13.Çocukların ve gençlerin aldığı kitaplar hakkında ailelerin çoğunluğunun bilgisi yok.

14.Bilinçli okurların yazar ve kitap seçimleri fikri tercihleri doğrultusunda şekilleniyor.

15.Birçok kitap içerik olarak ciddi sakıncalar taşımasına rağmen hala bandrol alıp satılabiliyor.

16.Eğitim Sendikalarının kitap fuarlarına ilgisi çok düşük.

17.Öğretmenler çocukların eline liste olarak hala üniversitede okudukları kitapların listesini veriyorlar. Kendileri okumadıkları için yeni yazarları da tanımıyorlar.

18.Bürokrasi ziyaretlerine her standa uğranılıyor ama hep yazar kitap hediye ediyor kimse para ile ne alıyor ne de etrafındakilere kitap aldırıyor, sadece kalabalık ekip olarak gövde gösterisi yapılıyor.

19.Fuarlara resimleri asılanlar büyük oranda popüler diye anılan veya ekranda tanınırlığı olan yazarlar. Bu kişiler yüklü para verilerek fuara getiriliyor, diğer yazarlar yayınevi ve kendi imkânlarıyla fuara katılıyor.

20.Fuar alanlarında düzenlenen konferanslara katılım çok düşük. Birçok kişinin haberi bile olmadan iptal ediliyor.

21.3 TL’ye tuttuğu takımın ayracını alanlar 5 TL’ye kitap almıyor.

22.En çok yabancı yazarların kitapları okunuyor.

23.Okuldan kitap fuarlarına gelen öğrenciler sırayla gezdirilip komutla yönetilmeye çalışılıyor.

24.Fuar alanına getirilen öğrencilerin çoğu stantları gezmeden onlarca para harcayarak karnını doyurup geri dönüyor.

25.Öğrencilerin büyük çoğunluğu fuar bilinci ile yönlendirilmiyor, önceden haber verilmiyor ve parasız getirilerek kuru kalabalık oluşturulup çok çabuk geri döndürülüyor.

26.En çok dikkat çeken fuarlar. İstanbul, Bursa, Samsun, İzmir TÜYAP, Kocaeli, Kahramanmaraş, Denizli Fuarları.

27.Reklam ve tanıtım çok fazla yapılmıyor.

Sözün özü olarak, şair ve yazar olan dostum Zekeriya EFİLOĞLU’nun gözlemlerine ve tespitlerine katılmamak elde değil. Ben de her kelimesine katılıyorum. Umarım bu tespitler fuarları tertipleyen kurum ve kuruluşlar ile organizatörler tarafından dikkate alınır. 

( Bir Kitap Fuarının Ardından başlıklı yazı AliHaydar tarafından 31.05.2017 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.