Bilirsiniz  bazı  marketler  bazı  günleri  özel  halk  günü  ilan  ederler.

İşte  o  gün  de  bizim  mahalledeki  marketlerden  biri  özel  halk  günü  ilan  etmişti.  Yani  efendim  bazı  çok  özel  ihtiyaçlarınızı  o  gün  daha  ucuza  alabiliyordunuz  ki  işte  bu  çok acil  ve  dahi  önemli  ihtiyaçlarınızın  başında  da  tuvalet  kağıdı  geliyordu.

Gerçi  hangi  markete  giderseniz  gidin  marketin  hemen  girişindeki  camda  ilk  gözünüze  çarpan  şey  her  zaman    20  Tl  olan  tuvalet  kağıdının  üzerine bir  çarpı  konup  sadece  ve  sadece  12.5  Tl  olduğunu  gösteren  fotoğraflardır  ya  olsun.  Yine  de  özel  halk  günlerinde  de  tuvalet  kağıdı,  kağıt  mendil  ve kağıt  havlu  mutlaka  indirime  giren  ürünler  listesinin  başında  gelirdi

Sonra  efendim  topuk  törpüsü...Topuklarınızda  birikmiş  olan kalın  derileri  yok  etmenize  yarayacak  o  harika  alet  de  mutlaka  indirime  girerdi.  Bunun  dışında  bulaşık süngerleri,  cam  silme  bezleri,  bulaşık  telleri,  temizlik  setleri,  Arap  sabunu,Arap  olmayan  milletlerin  sabunu...Bunlar  indirimin  olmazsa  olmazlarıydı. Ha  bakın  unuttum. Mesela  cam  konserve  kavanozları... Allah  sizi  inandırsın başka günlerde  ayrıca  para  ödediğiniz  cam  konserve  kavanozlarının  kapakları  o  indirimli  özel  halk günlerinde  bedava  olurdu.

Şimdi  diyeceksiniz  ki ''Yahu  yiyecek  içecek  kısmı  indirime  girmiyor  mu?''  Girmez  mi efendim  elbette  giriyor.  Mesela   efendim  limon.  Bir  hafta  boyunca  mıncıklana  mıncıklana  canına  okunmuş  olan  limonlar,  ya  da  artık  salça  haline  gelmiş  olan  domatesler,  bir  hafta  boyunca  soğukta  beklemeşten  artık  ninemin  suratı  gibi buruşmuş  olan  salatalık,  marul,  patlıcan,  kabak,  dolmalık  biber  vesaire..Onlar  da  indirime  girer.

Ve  tabii  ki  et...  Daha  önce  kilosu  45  Tl olan   yağsız  kıymayı,  indirim  günlerinde  bol  yağlı  olarak 35  Tl  ye  almanız  mümkündür.

Ve  hepsinden  önemlisi  siz  zaten  genel  olarak  hangi  ürünün  indirimden  önceki fiyatı  neydi  bilmediğiniz  için  indirim  gününde  ne  kadar  indirildiği  hakkında da  net  bir  bilgiye  sahip  değilsinizdir.

Halk  günlerinde  olsun  diğer  günlerde  olsun  marketlerin  vazgeçilmezlerinden  biri  de  son  zamanlarda  pazarlara  da  sıçramış  olan  etiket  meselesidir.

Yanaşırsınız  tezgaha...Domates  1  lira..''Aman  Ya  Rabbim  bir  liraya  domates...Doldur  evladım  şuradan  beş  kilo''  Beş  kilo  domatesi  doldurup  kasaya  yönelirsiniz,  bakarsınız  sizin   beş  kilo  domates  için  kasa  10  Tl  yazdı.  Neden?  Çünkü  siz  etiketteki  1  rakamının  yanındaki  ,99  u  görmediniz.  O  kadar  küçük  yazılmıştı  ki  görmeniz  zaten  pek  mümkün  değildi.  Şimdi  yapacağınız  şey  ya  10  Tl  yi  ödemek,  ya  da  çıngar  çıkarıp  domatesi  iade  etmek  olacak.

Evet.  Domates  1.99  Tl  demişken  oradan  devam  edelim.

Şimdi  yukarıdaki  resme  dikkatlice  bakın

Elma  1.29,  Ispanak  1.99,  Kivi  4.99,  Domates  1.99  vesaire...( Rakamlar  okunsun  diye  domates  hariç diğerlerini  büyüttüm) 

Yani  efendim  elma  maazallah  1.29  değil  de  1.30  Tl  olsa  yani  129  kuruş  değil  de  130  kuruş  olsa  nasıl  satın  alacağız?  Mümkünü  yok  o  kadar  pahalı  bir  elmayı  alamayız.  Ama  129  Kuruş  olunca  herkes  rahatlıkla  alabiliyor.

Neredeyse  bir  tek  markette  ya  da  pazar  tezgahında  artık  5  Tl  gibi, 1.50  Tl  gibi  ya  da  ne  bileyim  20  Tl  gibi etiket  görmeniz  mümkün  değil.  5  Liraya  satılacak  bir  ürünün etiketi  4.99,  1.5  liraya  satılacak  bir  şeyin  etiketi  1.49 ,  20  Tl  ye  satılacak  ürünün  etiketi  ise  19.99  Tl..

Velhasılıkelam  bir  gıcıklık  dolaşıyor  ortalıkta  ki  sormayın.

*******************************

''Heyooooo  indirim  var''  Diyerek  adeta  kıtlıktan  çıkmışçasına  doldurdum  market  arabasına  ne  varsa.  Yahu  indirimde  diye   hayatımda  hiç  yemediğim  ananas  bile  aldım.Kasaya  yanaşıp  aldıklarımı  barkod  okuyucudan  geçirirken  bir  şey  dikkatimi  çekti.Allah  Allah.  Benim  aldığım  sıvı  yağın  üzerindeki  etikette  29.99  Tl  yazıyordu  oysa  kasadan  geçerken  barkod  okuyucu  35.99  Tl  olarak  okumuştu.

Hemen  tezgahtar  kıza  sordum:

-Kızım  !  Sıvı  yağ  29.99  Tl  değil  mi?

Kız da  bana  sordu:

-Amcacığım  !    Honey  kartınız  var  mı?

Hay  Allah.  Honey  Kart  diye  bir  kartım  yoktu.

-Maalesef  yok.

-Kusura  bakmayın  amcacığım.  İndirim  Honey  Kart  sahipleri  için  geçerli.

-Kızım  madem  öyle  bunu  koca  koca  harflerle  yazdığınız  ''  Özel  halk  Günü,  Büyük  İndirim''  yazısının  altına  yazsanıza.  

Kızcağız  ''  Yazdık zaten.  Okumadınız  mı?''  Deyince  anladım ki  onu  da  ancak  mikroskopla  görülecek  kadar  küçük  harflerle  yazmışlardı  ''  Büyük  indirim''  Yazısının  altına.

''  Ee  ne  olacak  şimdi''  Diye sorduğumda  ''  Şu  an   130  Tl  lik  alışveriş  yapmışsınız.  10  Tl  lik  alışveriş  daha  yaparsanız   o  zaman  o  yağı  yine  29.99  Tl  ye  almanız  mümkün  oluyor.  Şimdi  haydi  gidin  10  Tl  lik  daha  alışveriş  yapın  tamam  mı?  ''  Dedi  kasiyer  kız. Eh  mantıklı  bir  çözümdü.  10  Tl  lik  bir  şeyler  daha  almak  üzere market  arabasını  kasiyer  kıza  emanet  edip  tekrar  mağazanın  derinliklerine  dalmak  üzere  harekete  geçtiğim  anda  beklenen  adam  marketten  içeri  girdi.

 Bu,  mahallemizin  bay  öfkelisi  Deli  Fuat  idi.  Taaa  Köy  Enstitüleri  döneminden  kalma  anıtsal  bir  emekli  öğretmendi  Fuat    Bey.  Bu  dinsizlerin  hakkından  da  ancak  o  gelirdi.    On  sene  önce  tanımış  olduğum  Fuat  Hoca  her  nedense  birdebire  ortadan  kaybolmuş,  şimdi  on  sene sonra  yeniden  mahalleye  dönmüş  ve  markete  gelmişti.

Fuat  Hoca  titrek  bacaklarıyla  az  önce  tartıştığım  kasiyer  kızın  yanına  geldi.  Oh  be  yahu.  Şenlik  başlıyordu.

-Hanım  kızım  bakar  mısınız  az?  
-Buyur  bey amca.
-Bu  gün  halk  günüymüş  öyle  mi?
-Evet  amca.  Bu  gün  mağazamızın  halk  günü.
-Hımmm  diğer  günler  halk  gelmiyor  mu  bu  mağazaya?
-Anlamadım  efendim?
-Bu  gün  halkın  günü  ise  diğer  günlerde  bu  mağazayı  tıklım  tıklım  dolduranlar  ne  oluyor?  Onlar  halk  değil  mi? 

Kızcağız  resmen  afalladı.  

-Şeyy.  Tabii  ki  onlar  da  halk.  Bu  gün  yani  halk  günü  dediğimiz  bu  gün, daha  ziyade  orta  ve  alt  gelir  düzeyinde  olan  vatandaşlarımızın  da  ürünlerimizden  faydalanabilmesi  için  bazı  ürünlerde  indirim  yaptığımız  bir  gündür.
-Anladım.    Ama  o  zaman  ''  Halk  günü''  değil  de  ''  Fakir-  fukara,  garip  gureba  halkın  günü''  demeniz  daha  doğru  olmaz  mı?  Bak  mesela  şu  dışarıdaki  bayan  son  model  bir  BMW  ile  geldi  mağazaya.  Allah  ne  verdiyse  dolduruyor  market  arabasına.  Yani  hiç  de  fakir  biri  değil.  Ama  fakir  halk  için  olan  indirimden  o  da  yararlanıyor. Hatta  daha  fazla  yararlanıyor.

Kızcağız  iyice  şaşırdı.

-Ne  yani  ''Halk  gününde  alışveriş  yapamazsınız.  Siz  halk  değilsiniz''  mi  diyeyim  müşteriye?

-Valla  bence  deyin.  Fakir  fukaranın  hakkını  yemeye  ne  hakkı  var? Gitsin  kendi  gününde  alışveriş  yapsın. Hem  bir  şey daha  var.

Kız  allak  bullak  vaziyette  sordu:

-Ne  var  daha?

-Mesela  ben  şimdi  geldim  alışveriş  yapıyorum.Ama  bu  gün  alışveriş  yaptığıma  göre  dar gelirli  bir  vatandaşım.  Daha  doğrusu  bana  o  gözle  bakıyorsun.  Peki  nereden  biliyorsun  benim  dar  gelirli  olduğumu?  Para  ile  imanın  kimde  olduğu  belli  mi?
-İyi  de  bey  amca !  İndirim  günlerinde  vatandaşa  ''  Bu  gün  alış  veriş  yapabilmeniz  için  muhtardan  fakirlik  ilmuhaberi  getirmeniz  gerekiyor''  Diyemem  ki.
-O  zaman  kimin  fakir  halk,  kimin  değil  olduğunu  nereden  anlayacaksın?  Halkın  içine  sızmış  halk  düşmanlarını  nasıl  ayıklayacaksın  gerçek  halktan? 

Kız,  Fuat Hoca  ile    uğraşamayacağını  anlayınca  oralarda  dolaşan  takım  elbiseli,  kravatlı  birini  çağırdı.

-Okan  Bey !   Bey  amca  ile  ilgilenir misiniz  lütfen?  Bir  sorunu  var  sanırım.

Okan  Bey,  Fuat  Hoca'nın  yanına geldi.  Ben  artık  işi  gücü  bırakıp (  ki  bir  işim  gücüm  de  yoktu  zaten)  Fuat  Hoca'yı  izlemeye  başladım.

-Buyurun  hocam.  Size  nasıl  yardımcı  olabilirim?  
-Şeyyy.  Karpuz  alacaktım  ama  ne  zaman  kendim  seçsem  hep  kelek  çıkıyor. Mesela  şöyle  kan  kırmızısı  bir  karpuz  seçmeme  yardımcı  olabilir  misiniz?

Okan  Bey, Fuat  Hoca'yı  manav  reyonuna götürürken  kasiyer  kız  derin  bir  oh  çekti.  bense  ''  Yahu  karpuz  da  nereden  çıktı?''  merakıyla Fuat Hoca'yı  takip  etmeye  başladım.   

Okan  Bey  otoriter  bir  edayla  reyondaki  görevliye  seslendi.

-Sıtkı  Bey !  Sayın  Hocama  şöyle  kan  kırmızısı  bir  karpuz  seçer  misiniz?  

Sıtkı  Bey  bir  iki  karpuzun üzerine  tık  tık  vurduktan  sonra  birini  Fuat  Hoca'ya  uzattı.

-Al  bunu  bey  amca.  Kan  kırmızı  çıkmazsa  gel  kafama  at. 

Fuat  Hoca  karpuzu  eline  aldı  ama  nereden  bakarsan  bak  10  kilo  olan  karpuzu  taşıması  neredeyse  imkansızdı.  Ama  tabii  ki  Fuat Hoca  gibi  biri  için  demokrasilerde  çare  tükenmezdi.  Hemen  Okan  bey'e  seslendi.

-Okan  Beeeyyyy.  Karpuzu  aldım.  Taşımakta  bana  yardımcı  olabilir  misiniz?

Okan  Bey  bir  ''  Hasbinallah  ''  Çektikten  sonra  

-Sayın  hocam !  Siz  alacaklarınızı  alın,  alacaklarınızın tutarı  50  Tl  ve  üzerinde  olursa  servisimiz  aldıklarınızı  evinize  kadar  bırakıyor  zaten. 

-Ya  olmazsa?  Yani  mesela  50   liralık  değil  de  49  liralık  alışveriş  yaparsam?

-Hocam !  Siz  alacaklarınızı  alın bakalım  hele.  Yaparız  bir  şeyler.

Fuat  Hoca'ya  yanaştım.

-Hocam!  Karpuz  seçmekten  ben  de  hiç  anlamam.  Sıtkı'ya  seçtirdiğiniz  iyi  oldu.  O  hiç  yanılmıyor.

Fuat  Hoca  elindeki  karpuza  baktı.

-Allah  Allah.  Bu  karpuzu  kim  verdi  bana?  Ben  karpuz  almayacaktım  ki.  Bir  kilo  pirinç  alıp  çıkacaktım.

-Ee  o  zaman  karpuzu  bana  verin  isterseniz.  Hazır  seçilmiş  ne  güzel.  

Karpuzu elime alıp  birlikte  pirinçlerin  olduğu  yere  geldik.  Fuat  Hoca  üzerinde  ''  Büyük  indirim.  Osmancık  Baldo  Pirinç  3  kilo  14.99  Tl ''  Yazan  pirinçten  bir  torba  aldı  ve  birlikte  kasaya  yanaştık.

Pirinci  elinde  tutan  Fuat  Hoca,  kasiyer  kıza  sordu:   

-Hanım  kızım !  Ben  bu  pirinçten  sadece  bir  kilo  almak  istiyorum  ama  kafam  karıştı.  üç kilosu  14.99  Tl  olduğuna  göre  yani  1499  kuruş  olduğuna  göre  bir  kilosu  kaç  kuruş  bunun?  

Kasiyer  kız  ''  Çattık  belaya''  Der  gibi  Fuat  Hoca'ya  baktıktan  sonra 

-Bey  amca ! O  paket  bölünmüyor  maalesef.  İsterseniz  kiloluk  pirinçler  var  onlardan  alabilirsiniz.
-Onların  kilosu  ne  kadar?
-7.99  Tl.
- Ben  bundan  alayım.  Bana  bu  torbadan  bir kilo  pirinç ver  lütfen.  Yalnız  bir kilosuna    kaç  para  diyeceksin  çok  merak  ettim.
-Amcacığım ! Bence  üç  kilonun tamamını  al.  Pirinç  bu.  Dökecek  haliniz  yok  ya.  
-Hımmmm  tamam  bölmeyelim  madem.  Ben  tamamını  alıyorum.  Böyle  daha  kazançlı.
-Bravo  amca.  Evet  böyle daha  kazançlı.
-İyi  geçir  o  zaman  makineden

Kasiyer  kız,  pirinci  barkod  okuyan  aletten  geçirdikten  sonra  sanki  biz  alette  yanan  rakamı  görmüyormuşuz  gibi   ''  14.99  Tl''  Dedi.  Bunu  neden  yaptıklarını  ilk  zamanlar  anlayamamıştım.Her kasiyer,  barkodların  tamamını  okutup  yekunu  hesap  ettikten  sonra  müşteriye  ödemesi  gereken  parayı  yüksek  sesle  söylüyordu  mutlaka... Sonraları  anladım.  Bizim  buralarda  insanlar  cep  telefonları  ile  o  kadar  meşguller  ki,   aldıklarını  kasaya  getirdiklernde  bile  cep  telefonu  ile  konuştuklarından  -  sonradan  bir  maraza  çıkmasın  diye-  kasiyerler  yüksek  sesle  söylüyorlar   alınanların  ne  kadar  tuttuğunu.

Neyse...Fuat  Hoca'nın  pirinç,  makineden  geçti.  Fuat  Hoca  20  Tl.  Uzattı.  Kasiyer  kız  da  5  Tl  para  üstü  verdi.  Yani  normalde  iş  ve  işlem  tamamdı  ama  Fuat  Hoca  kasanın  başından  ayrılmıyor...

Kasiyer  kız ''  Amca  bey !  sizin  işiniz  tamam.  Ben  sıradaki  amcayı  alayım''  Diyerek  beni  işaret  ettiği  anda   Fuat  Hoca  parladı.

-Benim işim   tamam  değil.  Paramın  üstünü  alabilir  miyim?
-Amca  Bey !  siz  20  Tl  vermediz  mi  bana?
-Evet  20  Tl  verdim.
-Ben  de  size  5  Tl    para  üstü  vermedim  mi?  
-Kızım !  Pirinç  14.99 Tl  değil  mi?  Ben  size  20  Tl  verdiğime  göre ,  siz de  bana  5  Tl  para  üstü  verdiğinize  göre  bir  kuruş  daha  vermeniz  gerekmiyor  mu?  

Kızcağız  yine  afalladı.

-Bir kuruş  mu?  Amca  Bey  ben  bir  kuruşu  nereden  bulayım  size?
-O  benim  sorunum  değil. 
-Amca  bey !  bakın  bir kuruş  yüzünden  burada  diğer  müşterileri  bekletemezsiniz.
-Bekleten  ben  değilim  ki.  Verin  bir  kuruşumu, çekip  gideyim.

Kız  baktı   Fuat  Hoca  bayağı  dişli, hemen  kasadan  bir  beş  kuruş  çıkartıp  uzattı.

-Al,  paranın  üstünü  madem.

İşte  bu  Fuat  Hoca'ya  asla  yapılmaması  gereken  dokuz  kusurlu  haraketin  toplamıydı  adeta.  Öfkeyle  gürledi.

-Siz  bana,  Koskoca  Fuat  Hoca'ya  sadaka  mı  veriyorsunuz?  Ben  sizin  beş  kuruşunuzu  değil,  hakkım  olan  bir  kuruşu  istiyorum.

Kasiyer  kız artık  şirretliği  ele  aldı.

-Ya  amca  sen  ne gıcık  adamsın.  Tutturdun  1  Kuruş  diye.  Nereden  bulayım  ben  sana  bir  kuruş?

Fuat  Hoca  tam  ağzını  açıp  kasiyer  kızı  paylayacaktı  ki  Okan  Bey  adeta  koşa  koşa  geldi.  ve  merakla  sordu.

-Hocam hayırdır?  Bir  sorun  mu  var?
-Evet  var.  Kasiyer  kız,  para  üstü  olarak  hakkım  olan  1  kuruşumu  vermiyor
-Bir  kuruş  mu?
-Evet  bir  kuruş.
-Hocam!  Şimdi  bir  kuruşun  davası  mı  bu  patırdı  yani?
- Valla kusura  bakmayın.  Gıcıklığa  gıcıklık.  Siz  etikete  adam  gibi  15 Tl  yazmak  yerine  14.99  Tl  yazarsanız  ben  de  işte  böyle  1  Kuruş  diye  tuttururum.
-İyi  de  sayın  hocam.  Bu  bizim  kabahatimiz  değil  ki?  Fiyatları  genel  müdürlük  belirliyor  ''Etiketlere  şöyle  yazın''  Diyorlar, biz  de  yazıyoruz. Yani  burada  bir  kasiyerle  ya  da  benimle  münakaşa  yapmanız  maalesef  sizin  sorununuzu  çözmeyecek.  Hem  bir  kuruş  için  değer  mi  hocam?  

İşte  anlaşılmayan  mesele  buydu.  Nitekim  mağazada  kasa  kuyruğunda  bekleyenler  homurdanmaya  başlamışlardı  bile  ''  Yuh  anasını  satayım.  Bir  kuruş  için  adamın  yaptığına  bak''  Diyerek...  Meselenin  1  kuruş  meselesi  değil  ilkeli  davranmak,  ilkelerinden  taviz  vermemekle  ilgili  olduğunu  maalesef  vatandaşlarımız  kavrıyamıyorlardı.  Kendilerinin   ''  Neden  2  Tl  değil  de  1.99 Tl?''  diye  akledip,  ya  da  merak  edip   sormadıkları  soruyu  bir başkası  sorunca  acayiplerine  gidiyor;  ''  Adam  haklı''  deyip  yanında  yer  alacaklarına   sırada  bir  kaç saniye  fazladan  bekledikleri  için  Fuat  Hoca'ya  küfrediyordu  bazıları.

Fuat  Hoca

''  Aslanı  aslan  yapan onun  gücü  ve  kuvveti  değil,  öküzlerin,  gözleri  önünde  bir  arkadaşları  parçalanırken  hiç  aldırmadan  otlamaya  ya  da  geviş  getirmeye  devam  etmeleridir''  Dedi.  Daha  sonra  ''  Ben  14.99  Tl  lik    pirince  15  Tl  veremem.  Kusura  bakmayın.  Pirincinizi  alıp  paramı  geri  verin''  Dedi  ve  kasiyer  kızın  geri  verdiği  20  Tl  parasını  alıp,  kendisine  para  üstü  olarak  verilen  5  Tl  yi  iade  ettikten  sonra  mağazadan  çıktı. 

Bence  işin  kötü  tarafı  neydi  biliyor  musunuz?  

Bu  ilkeli  davranışından  dolayı  alkışlanması  gereken  Fuat  Hoca  iken,  Fuat  Hoca'yı   mağazadan  sepetleyip kasa  sırası bekleyen  insanları  böyle  müthiş  bir  işkenceden (!)  kurtardığı için  Okan  Bey'in  alkışlanmasıydı.  Hatta    Fuat  Hoca'nın  arkasından  ''  Gıcık  Moruk''  Diyen  kasiyer  kızın  da alkışlanması...

( Özel Halk Günü İndirimleri başlıklı yazı Sami Biber tarafından 1.06.2017 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.