Bizim dilin, Türk Dilinin güzelliği de burada işte. Bazı kelimelerin cümlelerin birden fazla çok değişik manaları var. Bir çoğumuzda biliriz bunu. Şey kelimesini inceleyip de sözlüğe baktığınız zaman karşılığında şu açıklamayı bulursunuz. Şey:''1. Madde, eşya, söz, olay, iş, durum vb.nin yerine kullanılan, belirsiz anlamda bir söz.'' Kökeni Arapça onu da belirtmeden geçmeyelim. Sözlükte altı değişik yerde kullanılabileceği söylense de daha da artar bu haliyle...



Gelelim tekrar, Şeyttirdin mi ve Şey lafına... Her kılığa girer bu iki kelime de. Şu Şeyi versene bana. Burada istenilen şey ne ise, aklınıza gelebilecek her madde olabilir bu... Bir kalem, bir kağıt, bir sigara paketi ya da bir el radyosu... Kelimenin güzelliğine bakar mısınız, her yola gidiliyor bu kelime ile sizi hiç bir zaman yarı yolda da bırakmıyor...



Geçmiş zamanlarda rahmetli Nejad Uygur'un bir oyunu vardı komedi türünde ''Şeyini Şey ettiğimin Şeyi.'' diye o zaman seyretmiştim bu oyunu, Ankara'da oynadıklarında. Çok da gülmüştük, yerlere yatırmıştı biz seyredenleri rahmetli Nejad Uygur... Bunu da ufak bir not olarak ekledik. Devam edelim bakalım aşağıda ki şeyli yazımıza...



Söyleyeceğimiz cümle aklımıza gelmeyince hemen yetişiyor şey ve şeyttirmek. ''Hani geçen gün sana söylemiştim ya, onu şeyytirdin mi?'' Şeyttirmiş ya da şeyttirmemiş ise bile bir şekilde yaptım ya da yapmadım diyerek cevabı verilecektir... Bazen insanların ismi aklınıza gelmez, olabilir, normal bir durumdur bu. Kimi soruyorsunuz? ''Şey Bey ya hani şu sizin bir üst katta ki daire de oturan zatı muhteremden bahsediyorum canım.'' konuşmalar gelişir ''Hahhh İsmail Beyi diyorsun sen.'' cevabı ''Hay yaşa ağzın bal yesin dilimin ucundaydı da aslında şeyttiremedim.'' denilerek sonlandırılır...



Argo da her ne kadar biraz cinsellik çağrışımı yaptırsa da şeyttirmek biz işin o yönüne bakmadık, bakmıyoruz. Her kelimenin her cümlenin önüne de, sonuna da gelebilir. Tabi karşıdakinin de Leb demeden leblebiyi anlama kabiliyeti ile doğru orantılıdır. ''Sen şu milli piyango biletini şeyttirdin mi?'' dediğin zaman. Olay ile ilgili kişi piyango biletine bakılıp bakılmadığının sorulduğunu hemen anlayacaktır. Ya da hanıma ''Bulaşıkları şeyttirdin mi?'' diye sorulan bir soru da hanım, beyinin bulaşıkların yıkanıp yıkanmadığını sorduğunu hemen çakacaktır o ince ve kıvrak zekasıyla...



Hani hep derler ya Türkçe lastikli bir dil diye... Bu da bizim dil zenginliğimizden olsa gerek diye de düşünmeden edemiyorum. Siz yine de dil konusunda çok fazla şey kelimesi üzerinde şeyttirmeyin. Ya da şeyttirecekseniz de iyi düşünün iyi şeyttirin ki dilimizi dışarıdan şeyytirmeye çalışanlar da bozulup popoları üstüne şeyttirsinler... Ben de size dostça tavsiyeleri şeyttiriyorum. Haziran Ayına da şeyttirdik az bir zaman önce... Hepinize en derin sevgi ve saygılar...
 

( Şeyttirmek Üzerine başlıklı yazı AhmetZeytinci tarafından 7.06.2017 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.