Makale / Araştırma

Eklenme Tarihi : 19.06.2017
Okunma Sayısı : 1957
Yorum Sayısı : 1
Günün Yazısı

Bu Yazı 20.06.2017 tarihinde
GÜNÜN YAZISI
olarak seçilmiştir.
Aslında  anlatmaya  çalıştığım  şey  anneler  günü  ve  babalar  gününün  nasıl  ortaya  çıktığı,  bu  günlerin  mucitlerine  daha  sonra  ne  olduğu  ile  ilgili  olmakla  birlikte  konuyla  ilgili  araştırma  yaparken  gördüm  ki  anneler  gününün  mucidi  Anna  Jarvis  84,  Babalar  günün  mucidi  Sanora  Smart  Dodd  96  yıl  yaşamış.  Bu  durum    bana  ilginç  geldiği  için  yazıya  böyle  bir  başlık attım.


Aslında bu  kadar  uzun  ömürlü  olmalarını  anneler  gününün ya  da  babalar  gününün  mucidi  olmalarına borçlu  değillerdir  herhalde.  Ama  öte  yandan  her  ikisinin de  bayağı  uzun  bir  hayat  sürmesi ilginçtir.  Lakin  anneler  günü  diye  bir  günün  mucidi  olup  pek  çok  kapitalistin çok  daha  fazla paralar  kazanmasını  sağlayan  Anna  Jarvis  maalesef  bu  uzun  ömrünü çilelerle  tamamlamış  ve  en  sonunda  sefalet içinde  ölmüştür.

Efendim,  bilinenin aksine  Anna  Jarvis,  annesinin  ölümüne  çok  üzülen  küçük  bir  kız  değildir.  Annesinin  ölümüne  çok  üzüldüğü  için  bu  günün  anneler  günü  olarak  kutlanmasını  istemiş  hiç değildir.

1864  doğumlu  olan  Anna  Jarvis bir  öğretmendi.   ilkin   otuz  sekiz  yaşındayken  babasını  kaybetti.  ( 1902 )  Bu  tarihten  üç  yıl  sonra  da  Annesini  kaybetti.  Ancak  annesi  ile  hiç  bir zaman  yıldızı  barışmayan,  onu  hep  sorumsuz  ve  kötü  bir  anne  olarak  niteleyen  Anna,  annesi  öldükten  sonra  vicdan  azabı  çekmeye  başladı. Kendince  artık  annesini  affetmeliydi .  Annesine  karşı  beslediği  duygular  onu  rahatsız  etmeye  başlamıştı.    Bunun  sonucu  olarak  da  annesinin  ölümünden  üç  yıl  sonra  annesinin  din  dersleri  verdiği  kilise  camaatini de  ikna  ederek  ilk  kez  1908  yılında  407  kişinin  katılımıyla  bir  anneler  günü  tertip  etti.  Amacı  annelerin  kıymetini  onlar  yaşarken  bilmekti.

Sonrası  bilinen  gelişmeler...8  Mayıs  1914 de  Anneler  Günü  ABD  de  resmi  olarak  kutlanan  bir  gün  haline  geldiğinde  artık  o  gün,  başta  tebrik  kartları  olmak  üzere  daha  pek  çok  hediyelik  eşyanın  satışlarında  patlama  yaşanan  bir  gün  haline  geldi.  Zaten  bu  anneler  günü  fikri  ortaya  atıldığı  andan  itibaren   müthiş  bir  sponsor  desteği  buldu.  Sponsorlar,  bu  olayı  dünyanın  dört bir  tarafına  yaydılar.  Yani  Anneler  günü  hemen  benimsenen  bir  gün  olduğu  gibi  ABD  sınırları  dışına  taşması  ve  uluslararası  bir  hüviyete  bürünmesi  çok  kısa  denecek  bir  zaman  içinde  gerçekleşti.

Anna  Jarvis  oldukça  rahatsızdı  bu  durumdan.O  olayın  dini  bir  kutlama  olmasını,  böyle  hediyeler,  kartlar  vesaire ile  ticari  çıkar  sağlayan  bir  faaliyete  dönüşmesini  asla  istemiyordu.   Olayı  ticari  kazanca  dönüştüren  pek  çok  kişi  ve  firmaya  davalar  açtı.  Hatta  bu  davaların  mahkeme  masraflarını  karşılayabilmek  için  evini  dahi  sattı.  Lakin  karşısında  oldukça  güçlü  kişi  ve  kuruluşlar  vardı.  Onlarla  başa  çıkması  mümkün  değildi.  

Annesi  ölene  kadar  evlenmemeiş  olan  Anna  Jarvis,  annesi  öldükten  sonra  da  evlenmeye  fırsat  bulamamıştı. Tam  anlamıyla  bir  erkek  düşmanı  idi  aslında. Bu  davalar  yüzünden  parası  pulu  iyice  tükendiğinde  ABD  hükümeti  de  her  yılın  Mayıs  Ayında  ekonomisini  canlandıran  bu  kadını  çoktan  unutmuştu.

Anna  Jarvis  hayatının  son  yıllarını,  dostlarının  desteği  ile  kaldırıldığı  bir  senatoryumda  geçirdi  ve  1948 yılında  seksen  dört  yaşındayken  bu  senatoryumda  hayata  gözlerini  yumdu. 

84  Yıllık  bir  ömre karşın  anne  olmayı  tadmamış,  yaşamamış  bir  insanın    Anneler  gününün  mucidi  olması  da  işin  ayrı  bir  garip  tarafıdır.

Babalar  gününe  gelince...

Babalar  Gününün  mucidi  Sonora  Smrat  Dodd  olarak  bilinse  de  dünyada  ilk  kez  babalar  günü  kutlayan,  daha  doğrusu  böyle  bir  kavramı  ortaya  atan  Grace  Golden  Clayton  adlı  bir  kadındır. (  Bu  arada  antiparantez  belirtelim:  Katolik  Hristiyan  Dünyasında  ''Hz.  İsa'nın  Babasının  Günü''  olarak  kutlanılan  bir  gün  varmış. Hz.  İsa'nın  babasız  dünyaya  geldiği  bilindiğine  göre  gününü  kutladıkları  baba  sanırım  ellerindeki  İncile  göre Hz.  İsa'nın,  son  deminde  ''  Baba  neredesin?''  Diye  seslendiği  Tanrı  olmalı.  Yani  kendi  inançlarına  göre  ''  Göklerdeki  Babamız''  dedikleri  Tanrının özel  gününü  kutluyorlarmış.)   

1907  Yılında  ABD West  Virginia Eyaletinde  bir  kömür  madeninde  patlama  olur  ve  362  işçi  hayatını  kaybeder. Patlamada  Grace  Golden Clayton  adlı  bir  kadının  babası  da  hayatını  kaybeden  madenciler  arasındadır.

1908 yılının 5 Temmuz'unda Grace,  devamlı gittiği kilisenin papazına, söz konusu maden patlamasında yaşamını yitiren babaları anmak için özel bir ayin yapılmasını teklif etti. Papazın bu  teklifi  uygun  görüp ayini  yapması  ile  ilk  babalar günü  kutlaması -  adı  babalar  günü  kutlaması  olmasa  da-  yapılmış  oldu. 

Babalar  günü  denen  bir  günün  kutlanması  fikrinin  mucidi  ise  Sonora  Smart Louise Dodd adlı  bir kadındır.

1882  doğumlu  olan  Sanora  1898  yılında  yani  kendisi  16  yaşındayken  annesini  kaybetti.  Annesi,  altıncı  çocuğunu  dünyaya  getirirken  vefat  etmişti.  

Sanora'nın  babası  ve  Amerikan    iç  savaşında  bir  asker  olan  Willam  Jackson  Smart,  karısı  öldükten  sonra  bir daha  evlenmedi  ve altı  çocuğuna  hem  annelik  hem  babalık  yaparak  onları  en  iyi  şekilde  büyütmeye  çalıştı. 

William  Jackson  Smart'ın  ölümünden  sonra  kızı  Sanora  bakar  ki  Anneler  günü  diye  bir  gün  kutlanıyor;  neden  babalar  günü  de  kutlanmasın  diye  düşündü  ve  bu  kadar  fedakar  ve  cefakar  olan babası  için  kilisede  bir  dini  tören  (  kutlama )   yapılmasını  bunun  da  babasının  ölüm  günü  olan  5  Haziranda olmasını  isterse  de  kiliseden  böyle  bir  seramoniye  ayıracakları  zamanları  olmadığı  cevabını  aldı.  Yılmayan Sanora,  sonunda  güç  bela  iki hafta sonra  19  Haziranda  babası  için  bir tören  yaptırdı.( 19 Haziran 1910)   

Bu  tarihten  sonra  Sanora  Smart  Dodd ve  ailesi  1920  yılına  kadar  aile  içinde  kutlanan  bir  babalar  günü  kutlaması  yaptılarsa  da  bu  kutlama  yaşadıkları  şehir  olan  Spokane'da  bilinen  bir  şeydi.  Yani  Washinngton  eyaletinin  bu  şehrinde   sadece  bir  aile  ve  onların  dostları  tarafından  kutlansa  da  bir  babalar  gününün  varlığını  bilmeyen  yok  gibiydi.

Bu  arada  başka  illlerde  ve  ilçelerde  de  yerel  olarak  Haziranın  3.  Haftasına  denk  gelen  Babalar  günü kutlamaları  yapılmış,  hatta  1918  in  Başında  ABD  başkanı  Wilson  da  bizzat  katılmıştı    babalar  günü  kutlamalarına.

1924 Yılında  Başkan  Coolidge,  Babalar  Günü  diye  bir  günün  kutlanmasını ,  bu  günün  ulusal  tatil  ilan  edilmesini  gündeme  getirdiyse  de  -çoğu  erkek  ve  baba  olan-  parlamenterler  pek  sallamadılar  bu  düşünceyi.  Rağbet  eden  de,   parlamentoda  görüşen  de  olmadı.

Yani  ortada  bir  babalar  günü  lafı  dolanıp  duruyor  ama  resmiyette  böyle  bir  gün  yok.  Taa  ki  1966  yılına  kadar.

1966  Yılında  Başkan  Johnson  bu  günü  resmi  tatil günü  ilan  etti.  Ancak  yine  de  babalar  gününü uluslararası  günler  arasına  katan  Başkan  Nixon  oldu.  Başkan  Nixon,  1972  de  Babalar  gününü  ulusal  günler  arasına  dahil  etti  ABD  de.  Yani  Babalar  Günü,  Anneler  Günü  gibi öyle  hemen  kabul  gören  bir  gün  olmadı.  Dahası  ABD  dışındaki  devletlerde  kabul  görmesi  de  öyle  çabucak  gerçekleşen  bir  durum  değidi.  Mesela  Türkiye'ye 12  Eylül  1980  İhtilalinden  sonra  girdi  bu  adet.

Ancak  çok  ilginç  bir  durum  daha  var    babalar  Günüyle ilgili  olarak:

Tüm  dünya,  Anneler  Günü  konusunda  bir  uzlaşmaya  varıp  her  yerde  aynı  gün  kutlanırken  Babalar  günü  tüm  dünyada  aynı  günde  kutlanmıyor.

Mesela,  böyle  özel  günler  olayına  hiç  de  sıcak  bakmadığını  zannettiğimiz  İran'da  Babalar  günü  14  Martta  kutlanıyormuş. Pek  çok  Akdeniz  ülkesinde  19  Mart,  Avustralya ve Yeni Zelanda'da Eylülün ilk pazarı, Tayland'da ise 5 Aralık imiş.  Yani  bir  birlik  ve  beraberlik  yok.

Bana  kalırsa?  

Ben  karşı  değilim.  Ama  taraftar  da değilim.  ''Vay  efendim    babalar  günümü  unuttular  namussuzlar.'' diye  evlatlarımı  çarmıha  gerip  derilerin,  yüzmek  eylem  olarak  yaptığım  bir iş  olmamakla  beraber  hiç  bir  zaman  düşünmedim  de... Eşşek  sıpaları  zaten  çocukken  de  ''  Baba  para  ver  sana  babalar  günü  hediyesi  alacağım''  derler,  parayı  verince  de  püsküvüt,  lokum,  çikolata  gibi  şeyler  alırlardı  bana (  ya  da  anneler  gününde  annelerine)  hediye  olarak. Ama  bizden  çok  kendileri  yerlerdi.

Pardon...Bana  kalırsa  dedik  anılara  takıldık.  Bana  kalırsa  madem  ki  hem  Anneler  Günü,  hem  de  babalar  Günü  ABD  den  çıkmış,  işte  bu  durumda  olaya  çok  temkinli  yaklaşmak  lazım.  Zira  bu  geçmişi  kandilli  ülkeden  şimdiye  kadar  insanlığın  faydasına  olacak  bir  şeyin  çıktığı  görülmemiştir.

Efendim,  başta  Alaaddin  Çakıcı,  Sedat  Peker,Nuriş  Kardeşler,  Hadi  Özcan,  Hüseyin  Saral,  Hüseyin  Baybaşin  ve  daha  adını  sayamadığım  nice  Babaların  ve  İnci  Baba,  Dündar  kılıç  gibi  ahirete  intikal  etmiş  sayısız  babanın....

Pardon...Hatlar  karıştı.

Tüm  hayatta  olan  babalara  sağlık  ve  sıhhat,  ölmüş  babalara  Allahtan  rahmet  diliyorum.  Baba  olmanın  sadece  çocuk  doğurtmaktan ibaret  olmadığını  bilen  tüm  babalara  sonsuz  selam  ve  hürmetler.

Her  kim  önemsiyor  ve  ilgi  gösteriyorsa  Babalar  Günü  kutlu  olsun.

Benim  Babalar  Günümü  kutlayanlara  çok  teşekküler.  Kutlamayanlara  asla  sitem  yok.  Yani  bence  olsa  kazanç  değil,  olmasa  kayıp  değil.  Öylesine  sıradran  bir  gün  işte.Lakin  bir  ihtimal  uzun  yaşamaya  sebep  olabilir.  84  ya  da  96 yıl  yaşamak  hiç  de  az  bir  ömür  değil.  

RESİMLER

1-  Anna  Jarvis (  Anneler  gününün  mucidi )
2- Grace  Golden Clayton  ( Babası   ve  onunla  aynı  kazada  ölen  madenciler  için  ilk  kez  tören  düzenletti)
3-  Sonora  Smart Louise Dodd (  Babalar  Gününün  mucidi  )
4- Willam  Jackson  Smart
5- İlk  Babalar  Günü  Kutlamalarından  biri.
6-Sonora  Smart Louise Dodd  ve  babası  William  Jackson  Smart   
7-  Dünyanın  gelmiş  geçmiş  en  etkili  Mafya  filminde  Marlon  Brando  ( Godfather  Don  Carleone )
( Anneler Günü Dedi 84 Yıl Yaşadı Babalar Günü Dedi 96 Yıl Yaşadı başlıklı yazı Sami Biber tarafından 19.06.2017 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.