Makale / Araştırma

Eklenme Tarihi : 26.10.2017
Okunma Sayısı : 3051
Yorum Sayısı : 6
MEZHEPLER  NASIL  VE  NEDEN  ORTAYA  ÇIKTI?  MUTLAKA  GEREKLİ  MİDİR?-- 1.  BÖLÜM --


Öncelikle  yazacaklarımın  yorum  kısımlarının  sadece  beni  bağlayacağını  belirterek  ve  ''  Mezhepler ''  Derken  İslam  Dünyasındaki mezhepleri kastettiğimi  belirterek başlayayım.

Devamlı  sorulur:  ''  Peygamberimiz  zamanında  mezhep  var  mıydı?''

Peygamberimiz  zamanında  herhangi  bir  mezhebin  olması  mümkün değildi  esas  olarak.  Zira Müslümanlar  bir  konuda anlaşmazlığa  düşerlerse  Peygamberimiz ihtilaflı  konuyu  hallediyordu.  Dahası  kendi  döneminde Müslümanlar    arasında  anlaşmazlığa  sebebiyet  verecek  her  türlü  münakaşayı  yasaklamıştı.  Bir başka  husus  da  ortada  apaçık  bir  ayetin  olmasıydı :  “Peygamber size ne emretmişse alın, neyi yasaklıyorsa ondan da kaçının…” (  Haşr  suresi 7.  Ayet )  Hal  böyle  olunca  da  ''  Bu  konuda   İslamın  görüşü  şudur,  Hayır  efendim  öyle  değil,  şu  şekildedir''  Şeklinde bir  tartışmaya  gerek  kalmıyordu.  

Şu  örnek  oldukça  çarpıcıdır:

Hz. Muhammed, hastalığı şiddetlendiği zaman "Bana bir divit ve kağıt getirin size bir kitap(yazılı vasiyet) yazayım, benden sonra sapıklığa düşmeyiniz" dedi. Bunun üzerine orada bulunanlar arasında ihtilâflar başgösterdi. Bazısı bir kâğıt getirelim, Peygamber istediğini yazsın diye düşündü. Diğerleri de''Allah'ın Kitab'ı ve Peygamberin sünneti bize kâfidir''  dediler. Nihayet  Hz. Ömer, ''Peygamber çektiği ızdıraptan dolayı perişan bir haldedir. Allah'ın Kitab'ı bize kâfidir'' diye söyledi. Neticede Hz. Muhammed  "Yanımdan gidiniz, benim yanımda çekişmek uygun düşmez"dedi.

[ Alevilere  göre  Hz.  Muhammed'e  bir  kağıt  ve  divit  verilmiş  olsaydı  O,  bu  kağıda  Hz.  Ali'yi  kendisinden  sonra  Halife  seçtiğini yazacaktı.  Ama  Hz. Ömer  orada  münakaşa  çıkartarak  Hz. Ali'nin  Halifeliğine  engel  oldu.  Ancak, peygamberimiz pek  çok  kaynakta okuma  yazma  bilmeyen  bir  kişi  olarak anlatıldığına  göre  bu  hadis ne  kadar  sahihtir(  gerçek )  o  da  ayrı  bir  tartışma  konusu.] 

Hadis  sahih  de  olsa  tevatür  de olsa   Peygamberimiz  Müslümanlar arasında  çekişmelere  asla  izin  vermiyordu. 

2-  Mezhepler  peygamberimizin  ölümünden hemen  sonra  mı  çok sonra mı  ortaya  çıktı?  

Dört  Halifeden  Hz.  Ebubekir  ve  Hz.  Ömer  zamanında  da  mezhep  diye  bir  durum  söz  konusu  değildi.  Bu  dönemde  artık  Peygamberimiz   hayatta  olmadığı  için  ihtilaflı  konularda    meşveret  meclisleri  toplanıyor,  herkes  fikrini  söyleyip,  delilini  ortaya  koyuyor  ve  sonuçta  en  çok kabul  gören  görüş  uygulamaya  sokuluyordu.  

Mesela  Hz.  Ebubekir  döneminde,  Hz.  Ömer,  Kuran  ayetlerinin  bir  kitap  halinde  toplanmasını  istemiş,  Hz.  Ebubekir  ise  ''  Hz.  Muhammed  zamanında  böyle  bir  şey  yoktu.  Onun  yapmadığı bir  şeyi  yapamam ''  Diye  itiraz  etmişti.  Fakat  sonunda  istişareden  Kur'anın  bir  kitap  haline  getirilmesi  kararı  çıktı  ve  Kur'anı  bir  kitap  haline getiren  bizzat  Hz.  Ebubekir'in  kendisi  oldu.

Aynı  şekilde,  babası  Hz.  Muhammed'in  ölümü üzerine  ona  ait  Fedek  Hurmalığını  Halife  Hz.  Ebubekir'den isteyen  Hz.  Fatma'nın  durumu  da  ihtilaf konusu  olmuştu  ve  sonuçta  sahabeden  bazıları  ''  Biz Resulullah'tan  ''Peygamberler   ailelerine  miras  bırakmazlar ''  Diye  bir  söz  duyduk ''  dedikleri  için  bu  istek  red  cevabı  almıştı.

Kısacası,  Peygamberimiz  zamanında  ve  ondan  sonraki  dönemde  bizzat  Peygamberimizi  görmüş,  onunla  aynı  meclislerde  bulunmuş  insanlar  hayattayken  ihtilaflı  konuları  çözmek  kolaydı.  Peki  çok  daha  sonraki  dönemlerde,  özellikle  de  islam  coğrafyası  çok  büyük  sınırlara  ulaştığı zamanlarda  bu gibi  ihtilaflar  nasıl  çözülecekti?  

İşte mezheplerin  ortaya  çıkışının önemli bir nedeni  budur.

Ancak,  mezheplerin  ortaya  çıkışını  sadece  bu sebebe  bağlamak  kesinlikle  doğru olmaz.   Bu  husus  pek  çok  sebepten  sadece biridir.

Yani  Mezhepler  sadece  ve  sadece  '' Kadınlarla  tokalaşmak  abdesti  bozar  mı  bozmaz  mı''  ya  da  ''  Bir  yerim kanarsa  abdestim  bozulur  mu,  bozulmaz  mı?''  Veyahut  ''  Tilki  eti  yenir  mi  yenmez  mi?''  sorularından  ve  bu  soruların  ortaya  çıkardığı  ihtilaflardan  doğmamıştır.

Ancak,  mezhepler öyle  sanıldığı  gibi  peygamberimizin  ölümünden  yüzlerce  sene  sonra  ortaya  çıkmış  da  değildir.  Mezhebin  ilk  ortaya  çıkışı  Hz.  Osman  Dönemidir. (  Bunu  ayrıca  ele  alacağım )  

3-  Mezheplerin  ortaya  çıkışının    başlıca  sebepleri  nelerdir?

Bu  sebeplerden  birini  yukarıda  zikrettim:  Mezheplerin  ortaya  çıkmasının  nedenlerinden  biri  Kur'anda  açık  hüküm  bulunmayan,  hadislerde  de  ya  olmayan  ya  da  farklı  farklı  geçen konularda  Müslümanların  nasıl  davranacakları  konusundan çıkmıştır.  Mesela  bir  hadise  göre  peygamberimizin  vücudundan  toplu  iğne  başı  kadar  kan  çıktığı  için  yeniden  abdest  almıştır,  bir  başka  hadiste  vücuttan çizme  dolusu  kan  aktığı  halde  abdestin  bozulmadığını  söyelmiştir. İki  farklı  uygulamadan  bahsedildiğine  göre  Müslüman hangisini  uygulayacaktır?  

Diğer  sebeplere  gelince:

A)  Mevcut  iktidarı  alaşağı  etmek  isteyenler  her  dönemde  dini  siyasetlerine  alet  etmişler,  bunun  sonucu  olarak  da  mevcut  iktidarı  dinen  çürütmek için  farklı  bir  din  görüşüyle  ortaya  çıkmışlardır. Böylece kendi  görüşleri  etrafında  toplanan  insanlarla  birlikte  yeni  bir mezhep  ortaya  çıkarmışlardır  ki  mezhep  deyince  bizim  aklımıza  Hanefilik,  Şafilik,  Malikilik,  Hanbelilik   gelir.  Bunun  dışında  Alevilik,  Şiilik,  Caferilik  gibi  ekolleri de  mezhep  olarak  biliriz  genelde.   Oysa İslam  Coğrafyasında  mezhepler  o  kadar  çoktur  ki.  İsterseniz  gelin  onların  adlarını  sayalım  tek  tek  ve  bu  günlük   konuyu  bununla  noktalayalım:

İSLAM  COĞRAFYASINDAKİ  MEZHEPLER...

BATINİ  MEZHEPLERİ:

*Ebü Müslimiyye
*Mukannaiyye 
*Hurremiyye 
*Mâziyariyye
*Karâmıta 
*Sabbâhiyye 

MU'TEZİLE  MEZHEPLERİ

*Vasıliyye
*Amriyye 
*Huzeyliyye 
*Nazzâmiyye 
*Asviıriyye 
*Muammeriyye 
*Bişriyye 
*Hiş 'amiyye 
*Murdâriyye 
*Ca'feriyye 
*Iskâfiyye 
*Sumâmiyye 
*Câluziyye 
*Sahhfuniyye 
*Hayyatiyye 
*Ka'biyye 
*Cubbâiyye 
*Behşemiyye 
*Hâblnyye ve al-Hadesiyye 
*Hammâriyye 
*Sâlihiyye 
*Hadbiyye 
*Ahşediyye 
*Huseyniyye

CEBRİYYE  MEZHEPLERİ

* Cebriyye
*Cehmiyye

DIRARİYYE  MEZHEBİ

BEKRİYYE  MEZHEBİ

NECCARİYE  MEZHEPLERİ

*Needıriyye 
*Bergusiyye 
*Za'ferâniyye 
*Müstedrike 

MÜRCİE  MEZHEPLERİ

*Mürcie 
*Yunusiyye 
*Gassâniyye 
*Tumâniyye 
*Sevbâniyye 
*Merisiyye 
*Ubeydiyye

KERRAMİYE MEZHEBİ

MÜŞEBBİHE  MEZHEPLERİ

*Allah'ın zatın' insana benzeten fırkalar 
*Allah'ın sıfatlarım, insanın sıfatlanna benzeten mü şebbihe fırkalan 
ŞİA  MEZHEPLERİ

*Sebeiyye
*Ğurabbiyye
*Keysaniyye
*Zeydiyye
*İmamiye  (  Bu  ,ki  kola  ayrılır  1-  Caferilik  2-  İsmaililik
*Hakimiyye
*Nusayriyye
*Dürzilik
*Rafizilik

EHL-İ  SÜNNET  MEZHEPLERİ

a)  FIKHİ  MEZHEPLER

* Hanefi
*Şafi
*Maliki
*Hanbeli

b)  İTİKADİ  MEZHEPLER

* Eş'arilik
* Matüridilik.

Görüldüğü  gibi İslam coğrafyasında  Mezhepler  öyle  üçle  beşle,  onla  sınırlı  değil.  Pek çok  mezhep  kurulmuş ve  kurulan bu  mezhepler  öncelikle  siyasi  bir  hedefi  yakalama  amacına  yönelikken  yüzlerce  sene  içerisinde  ''  Uymazsanız  cehennemi  boylarsınız'' a  dönüşen  bir  din  ve  inanç  haline  gelmiştir. 

Bu  arada Yezidilik (  Veya  kendi  ifadeleri  ile  Ezidilik )  ile  Vehhabiliği  de  ilave  edelim  bunca  mezhebe...

Hatta  Fetöcülük  bile  bir  mezheptir  aslında.

Amacı  öncelikle  Türkiye,  akabinde  tüm  dünyayı  ele  geçirmek  olan  siyasi  bir  mezhep  olmakla  birlikte  aynı  zamanda  İslamın  içinde  görüntülü  İslam  dışı  bir  mezheptir. 

Yani  bu  kadar  çok  mezhep  sadece  ''  Kolonya  koklarsam   orucum  bozulur  mu?''  ya  da  '' Üzerime  alkol  damlarsa  gusl  abdesti  almam  gerekir  mi?''  endişesinden ve  bu  sorulara  verilen  farklı  cevaplardan  doğmuş  değildir. 
...............................................................................

Mezheplerin  ortaya  çıkışının  diğer  sebepleri  ile  devam  edeceğim  İnşallah. 
-------------------------------------------------------------------
NOT:  BU YAZI  DİZİSİNİN  İLK BÖLÜMÜNDE  LİNKLERİ  AŞAĞIDA  VERİLEN  YAZILARDAN  GENİŞ  ÖLÇÜDE  FAYDALANILMIŞTIR.

http://kitaplar.ankara.edu.tr/dosyalar/pdf/595.pdf
http://www.zehirli.org/konu/mezhepler-nasil-ortaya-cikti.html
http://islamdamezhepler.blogspot.com.tr/p/sia-mezhepleri.html

( Mezhepler Nasıl Ve Neden Ortaya Çıktı? Mutlaka Gerekli Midir?-- 1. Bölü başlıklı yazı Sami Biber tarafından 26.10.2017 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.