Serbest Kürsü / Kitap Tanıtımı

Eklenme Tarihi : 10.01.2018
Okunma Sayısı : 1733
Yorum Sayısı : 1

M. NİHAT MALKOÇ

            Oldum olası hatıra türündeki kitapları sever, büyük bir keyifle ve iştahla okurum. Çünkü onlar roman ve hikâye gibi kurgu değiller. Hayatın ta kendisidirler. Perihan Akçay Hanımefendi tarafından kaleme alınan "Bir Nihan Heybe" de bunlardan birisi.

 

            Öncelikle büyük bir nezaket örneği göstererek imzalı kitabını adresime kadar gönderdiği için Perihan Akçay Hanımefendi'ye çok teşekkür ediyorum. Zira imzalı kitaplar benim için çok değerlidir. Onlar okuyucuyla yazar arasında adeta bir köprü gibidir.

 

            Yazar Perihan Akçay "Bir Nihan Heybe" adını verdiği bu kıymetli hatıra kitabını "Kendi özümle diyalog kurmayı ilk ondan öğrendim" dediği babası O. Fikret Öz'e armağan etmiş. Demek ki babayla kız arasında vefaya dayalı özel bir sevgi ve muhabbet var. Zaten kitabın ilk metni olan "Babamın Arkadaşları"nda bu tesiri açıkça görüyoruz.

 

            İlk yazısı 1975 senesinde Millî Gazete'de çıkan Perihan Akçay bugüne kadar birçok kitaba imza atmış Konyalı değerli bir yazarımız. Konya'daki Merhaba gazetesinde yıllarca köşe yazıları yazan Akçay'ın "Çiçek Buketi(Hikâye), Güleryüz Fakiri(Hikâye), Ruhumun Sahibinin Git Dediği Yerdeyim(Deneme), Safa'dan Merve'ye(Hikâye), Dünya Ayarlı Zamanın En Muhteşem Diliminde(Hac Hatıratı), Aşka Zamanım Kalacak mı?(Deneme), Kısasta Hayat Var(Araştırma-Deneme), Zalimlerin Ortak Kaderleri(Araştırma-Hikâye) , Dünden Bugüne Hak Dostları(Araştırma-Hikâye), Ebruli Kalpler(Roman), Zühre(Roman), Bilge Han Aliya(Roman), Muhteşem Endülüsya Sevgili Hindistan(Gezi Anıları), Son Halife Vahidüddin-Denize Koşmak(Biyografi -Roman), Samosa Tadı-Halep İşi-Konya Aşı(Konya Kültürü), Kayınvalidem ile İlkbaharım(Anı)" adlarını taşıyan birbirinden değerli kitapları var. Fakat o, kitaplarını uzun yıllar demlemeye bıraktıktan sonra yayımlamayı tercih etmiştir.

 

            Bir Nihan Heybe adlı kitabın yazarı kendi hayatına dair gönül aynasından yansıyanları duygusal bir tonda anlatsa da çok kere Necip Fazıl, Şule Yüksel Şenler, Ümit Meriç, Mehmet Şevket Eygi gibi tanıdık simalarla karşılaştırıyor bizi. Çünkü gönül halkasında bu isimler var.

 

            Bir Nihan Heybe'yi farklı kılan özellikler var. Bir kere "Bir Nihan Heybe"nin ismi çok güzel ve şiirsel...  Bilindiği gibi "nihan" gizli demek, "heybe" de "At, eşek vb. binek hayvanlarının eyeri üzerine geçirilen veya omuzda taşınan, içine öteberi koymaya yarayan, kilim veya halıdan yapılmış iki gözlü torba." demektir. Bu kitapta da yazarın yüreğinde uzun yıllar gizli kalmış onlarca hatıra, gönül heybesinden çıkarılarak okuyucuyla paylaşılıyor. Böylelikle heybenin içinden çıkarılanlar, nihan olmaktan kurtarılarak aşikâra dönüşüyor.

 

            Bir Nihan Heybe'nin içinde neler yok ki!... Heybeyi açtığımızda içinden "Babamın Arkadaşları, Bir Nihan Heybe, Ayşe, İlk Şule, Mihrimah'ın Sırrı, Daha Kaç Sabahımız Kaldı?, Sebep Bahar Gönülde İhtilâle, Şu Bizim Düğün Gecelerimiz, Camilerin Özlediği Adam, Türk Filmleri, Mioritsa, Bir Kırmızı Avizenin Yüz Yıllık Öyküsü, Eski Bir Dost: Roger Garaudy, Sanatçı Dolunayın Işığını Yansıtabilendir, Yaz Sıkıntısı, İsrafın Ülkemdeki Hakimiyeti, Ölümün Nağmekâr İlânı, Eskiyle Yeni Harmoni Edilemez mi?, Hicran Göze'nin Maveradan Yankılanan Sesi, Leylekleri de Öldürüyorlar, Hüzün Treninde Bir Yolcunun Kaleminden, Emsu, İlknur, Palamut Ağacı Gibi" adlı hatıralar çıkıyor. Bu hatıralar bizi mâziye götürerek hüzünlendiriyor. Kitabı okudukça gözlerinizin gayri ihtiyarı de olsa nemlendiği oluyor.

 

            Bir Nihan Heybe'yi okuduğumuzda bugünün insanıyla dünün insanının, bugünün hayatıyla dünün hayatının derinlik farklarına şahit oluyor, kaybettiklerinize üzülüyorsunuz.  Denizlerde yaşarken akvaryumda yaşamaya mahkûm edildiğinizi bütün çıplaklığıyla görüyorsunuz. Gayri ihtiyari "Keşke dünde kalsaydık" cümlesi dökülüyor dudaklarınızdan.

 

            160 sayfadan meydana gelen ve Çimke Yayınevi tarafından yayımlanan "Bir Nihan Heybe" bir solukta okunabilecek sımsıcak bir kitap. Söz konusu kitap beni mâziye götürerek hatıralarla soluklanmamı sağladı. Benzer hayatları yaşadığımızı fark ettim. Perihan Akçay Hanımefendi'nin samimi ve yalın üslubunu çok beğendim. Size de tavsiye ederim efendim!... 

( Bir Nihan Heybe'de Dünü Bugünde Yaşamak başlıklı yazı M.Nihat Malkoç tarafından 10.01.2018 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.