** Susarak anlattıkların konuşarak anlattıklarından daha fazla ise, insan ilişkilerinde önemli bir ipucu yakalamışsın demektir.

** Bir insanın cesareti kaybedecek bir şeyi olmamasından kaynaklanıyorsa, o kişiden uzak durmalısın.

** Birine karşı duyduğumuz güvensizlik, diğer insanlarla olan ilişkilerimize de yansıyorsa; demek ki o kişi bize olması gerekenden daha fazla zarar vermiştir.

** Güzel bir söz söyle bana. Bilmiyor musun? Güzel bir şey okusan da olur. Okuyamaz mısın? Güzel bir susuş… Çeneni kapatamaz mısın? Öyleyse güzel bir bakış diyeceğim; ama bu ağıza sahip bir kafadaki gözlerden galiba isteyebileceğim en son şey bu olmalı!

** İstersen dünyayı içine sığdırabilirsin, istemezsen sen bile sana fazla gelirsin.

** İnsanlık tarihinden sanatı ve bilimi çıkardığınızda, kalanların çoğu kan ve gözyaşıdır.

** Espri yapmaya kalkar fakat ağzına yüzüne bulaştırır; çok komik bir espriye gülmez sadece bakmakla yetinir. Konabilecek teşhis: Aptal!

** İnsanlarda sürü psikolojisinin bu kadar hâkim olmasında “Sürüden ayrılanı kurt kapar.” sözünün etkisi acaba ne kadardır?

** İnsanları tanıyamamaktan yakınıyorsan, bu tanımaya başladığının da işaretidir.

** İnsanların doğal tepkilerine engel olmayın. Bırakın ağlamak isteyen ağlasın, gülmek isteyen gülsün.

** “Ne oldum!” diye hava atanlar, lütfen mezarlıklara bir göz atın ve biraz düşünün: Bu insanlar da dün beydi, padişahtı, kraldı; bugün ise sadece bir çuval kemik.

** Şöhret ve mevki düşkünü, şatafat içinde yaşamayı seviyor; mutluluğunu, huzurunu hatta sağlığını bu uğurda harcamış. Bu kim mi? Kılık kıyafeti, yaptığı iş ve oturduğu ev sizi yanıltmasın; çünkü o bir çağdaş köledir…

** İnsanlığını satan biri, bedenini satanı kınıyor.

** Adamın yüzüne bile tüküremiyorum. Çünkü adamda yüz yok ki, yani adam yüzsüz…

** Yaşatmayı amaçlıyorsan, yaşarsın da…

** Geldiğinde buldukların, giderken bıraktıkların olmayabilir.

** İnsanlar sizi sözlerinizle, bakışlarınızla, davranışlarınızla sınarlar. Sınandığınızı anladığınızda başarısız olmak istemiyorsanız sakın panik yapmayın.

** Yaşamayı öğrendiğini söyleyen bir insan için, yapılması gereken fazla bir şey kalmamış demektir.

** Yüzsüz bir insanın yalan söylerken yüzünün bile kızarmamasına hayret edenlere de ben hayret ediyorum. Yüzsüzün yüzü var mı ki kızarsın?

** Pinokyo’yu masal olarak bilirdik. Oysa gerçek hayatta da yalan söyledikleri uzayan burunlarından belli olan o kadar çok insan var ki!

** Gülümseyen bir yüze tokat atmak isteyecek zalimlerin sayısını azaltmadan, insanlığın yüzünü güldüremezsiniz.

** Etrafınızı alçakgönüllü ve kibirsiz insanlar sarmışsa mutluluk denizinde bir balık olmayı bile kabul etmelisiniz.

** Güçsüzlüklerinden dolayı insanları kınayıp suçlayacağına, güçlenmeleri için yardımcı olmalısın.

** Ne tuhaf bir yaratık şu insan? Gülerken gözlerinden yaşlar akıtabiliyor, ağlarken kahkahalarla gülebiliyor.

** Çöplüğü, altın kafese tercih etmeyecek kuş yoktur. Ama insan çoktur…

** Herkesin sana zıt gitmesini istiyorsan, zıtlıklar içinde zıt bir insan olmalısın.

** Hayvanlar bile bazen bunu yaparken, insanoğlunun isteklerine gem vurmamasını anlamak mümkün değildir.

** Sıradan insanın, sıradan olmayan bir tek yanını bana söyleyebilir misiniz? Ben bir türlü bulamadım da…

** Asla taviz vermediklerini iddia eden bazı insanlar, kimilerinin kulu kölesi olmuşlar!

** Maskemi ver, insanları kandırmaya gidiyorum. Hangisini vereyim, ağlayanı mı güleni mi?

** Bir şeylerin değişmesi konusunda tüm insanlar hemfikir. Ama değiştirmeye nereden başlayacakları konusunda anlaşamıyorlar. O nedenle de hiçbir şey değişmeden öylece kalıyor.

** Yürekli insan bazen yenilir ama bazen de yener. Yüreksiz ise yaşamı boyunca yenilmeye mahkûmdur.

** Çözülmesi zor sorunlar üretenler, sorunlu insanlardır.

** İnsan, su gibidir. Çünkü hüzünlü insan yağmura, karamsar insan buza, mutlu insan hafif dalgalı denize, öfkeli insan fırtınalı denize, neşeli insan şelaleye, kötü insan yosun tutmuş su birikintisine, iftiracı insan kanalizasyona, terbiyesiz insan çamurlu suya, yaratıcı insan kaynağa benzer.

** Öyle açgözlü insanlar vardır ki dünyayı versen gene doymaz; bir dünya daha ister.

** Çocuklarınızın ileride mutlu olmalarını mı istiyorsunuz? Öyleyse onları insan gibi yetiştiriniz.

** Başkalarının kusurlarına dürbünün yakınlaştıran tarafıyla, kendi kusurlarımıza ise uzaklaştıran tarafıyla bakma alışkanlığından vazgeçtiğimiz gün kâmil bir insan olduk demektir.

** Üşengeç insan pasifliğini, tembelliğini, sorumsuzluğunu saklamak için bahaneler üretirken hiç de üşengeç değildir.

** Çağdaş olmak, insanlıktan vazgeçmeyi gerektirmez.

** Robot olduğu için övünen robota hiç rastlamadım, fakat robot olduğu için sevinen çok insan gördüm.

** İnsanları utanılacak duruma düşürmekten hoşlananların varlığı, insanlık adına utanılacak bir durumdur.

** Tohumda gizleneni bilip de hayretler içinde kalmayacak insan yoktur.

** Dünya tersine dönmüş. Neden dersen? Baksana insan parayı kazanacağına, para insanı kazanır olmuş!

** Aykırı insan rahatsız eder, meydan okur, anormal davranışlar yapar. Neden? Dikkat çekmek için olmasın!

** Doğa zayıf, hasta, hatta beceriksiz canlıları toprağın altına alıveriyor. Günümüz insanı ise bunları da yaşatmaya çalışıyor.

** Fesat insan, içi yana yana biter.

** Elma olgunlaşınca dalından yere düşer. Ama düştüğü için yakınmaz. Ey insanoğlu, olgunlaşıp da düştüğünde bir elmanın olgunluğunu göster ve halinden şikâyetçi olma!

** Eğitim insan kişiliğine giydirilen bir elbisedir. Yalnız hazır bir elbise sanıp da aynı şeyi herkese giydirmeye çalışmamalıdır. Uymaz! O nedenle her insan için ayrı ayrı eğitim elbisesi dikilmelidir.

** Kendi ülkesine ve insanlarına yabancılaşanların ihanet etmelerine değil, etmemelerine şaşırmalı.

** Bazen insanları rahatsız etmek gerekir. Çünkü fazla rahatlık, gerçekleri anlamaya ve görmeye engeldir.

** Bu yüz, gerçek mi sahte mi? Gülüşlerine bak! Çünkü gülmek, insan kişiliğinin aynasıdır.

** Her insan zengindir, zengin olmayan yoktur. Sadece sahip olduğu zenginliklerin farkında olmayan insan vardır.

** Günümüzde tutsak alma anlayışı değişmiştir. Çünkü bedenleri tutsak alsanız o kadar insanı sığdıracak hapishane bulamazsınız. O nedenle artık zihinler tutsak alınmaktadır. Öte yandan milyarlarca insan da tutsak olduklarından habersiz bir yaşam sürmeye çalışmaktadır.

** Her insan yaşam denizinde bir gemidir. Bu geminin selameti denizdeki dalgalara bağlıdır. Kimi gemi sakin sularda kimi gemi ise azgın dalgaların olduğu sularda dolaşır. Ama önünde sonunda her gemi mutlaka ya karaya oturur ya da batar.

** Çocuklarımıza insanları sevmeyi, ilk başta öğretmemiz gerekirken ya hiç öğretmiyoruz ya da en sonunda öğretmeye çalışıyoruz. Bu da onlarda diğer insanlara karşı yabancılaşmaya neden oluyor.

** Gerçek karşısında insan halleri: Gerçeği görenler, gerçeği olduğu gibi kabul edenler, gerçeği görmemezlikten gelenler, gerçeği değiştirmeye çalışanlar.

** Hiddetlenen bir insana dikkatle bakınız; böylesine bir çılgın hiç gördünüz mü?

** Kendini öven, böbürlenen insanlar patlak davul gibi ses çıkarırlar.

** Kusur ararsan kusursuz insan bulamazsın; güzellik ararsan her insanda mutlaka bir parça da olsa bulursun.

** Kibirli insanlara hasta muamelesi yapınız, tedavi ettirmeye çalışınız. Tedaviyi kabul etmezlerse hızla yanlarından uzaklaşınız. Yoksa bu hastalık size de bulaşabilir.

** Doğaya yabancılaşmanın sonu, insanlıktan uzaklaşmadır.

** İçinde sevgi ve merhamet olmayan insanın, kuru bir kuyudan farkı yoktur.

** İhtiyaçlar olmasaydı insanoğlu hiçbir şey üretmez ve icat etmezdi.

** Zayıf beden kişinin kendine, zayıf karakter ise tüm insanlara zarar verebilir.

** Arıdaki içgüdü özellikleri insanda olsaydı, dünya bolluk içinde olurdu.

** Yüksek makamlar, bazı insanların kalitesizliğini görmemizi sağlar.

** Bir insan hakkında karar vermekte acele etme. Kararını onunla bir şey bölüşünceye kadar ertele.

** İnsanla uğraşırken, insanlığı kaybettik.

** Cennete götüreceğine söz verip de cehenneme bilet kesen o kadar çok insan var ki! Üstelik en çok da bunların treni dolu nedense!

** Bilmeyen insan çeşitleri: Bilmiyor bilmesi de imkânsız, bilmiyor belki bilebilir, bilmiyor bilmeyi istemiyor, bilmiyor bilmeyi istiyor, bilmiyor bilmek için çabalıyor.

** Hırsı aklın, zaafı iradenin, hayali gerçeğin, parayı değerin önüne geçireni bekleyen insanca bir yaşam değildir.

** Kendini zayıf, güçsüz ve çaresiz hissettiğinde, insan olduğunu da hatırlarsan belki biraz teselli bulabilirsin.

** Her insanın cehenneminin ateşi aynıdır, sadece çukurlarının derinliği birbirinden farklıdır.

** Sığ dereye bile köprü yapmak zorundasın; yoksa her geçişinde ayakların ıslanır. Karşındaki sığ insanla olan ilişkini de bu gerçeğe göre ayarla.

** Her insanın nazarında sizin istekleriniz daima ikinci plandadır. Şayet sizin arzu ve isteklerinizi kendisininkinden daha öne çıkaran biri varsa, onu kaybetmemeye bakınız; hatta başınızın tacı yapınız.

** Sahte insanların sayısı, sahte paralardan daha çoktur.

** Sahip olduklarımı kaybetmemek için mücadele edip insanlığımdan ve ömrümden bir şeyler kaybedeceksem sahip olmamayı yeğlerim.

** Biri maskesini çıkardı, insan olduğunu gördüm; bir başkası maskesini çıkardı insan olmadığını gördüm.

** Kendi derinliğini görmek istiyorsan, sığ bir insanla arkadaşlık yap.

** Kültürlüyüm diye hava atacağına, kendini insanlardan soyutlayacağına onları da senin seviyene getirmenin yollarını ara desem! Ama biliyorum ki sadece demekle kalırım. Çünkü senin kültüründe öğüt alınmaz, verilir.

** Erdemli insan değil; sadece insan arıyorum!

** Maskeni çıkartırsan, insan olduğunu anlayacağım.

** Bir insanın fiyatını soran kişi, aslında kendi fiyatını ortaya koymaktadır.

** Çağdaş insan yalnızca kendine ve ailesine karşı değil, aynı zamanda içinde yaşadığı topluma ve insanlığa karşı da sorumlulukları bulunduğunun bilincinde olan ve bunun gereklerini yerine getiren insandır.

** Amaçlarını gerçekleştirmeye çalışan kişinin karşısındaki en büyük engel diğer insanlar değil, kendisidir.

** Basit insanlardan yakınanlar, bana şu basit olmayan insanlardan bahseder misiniz? Ya da bir tek örnek gösterebilir misiniz, tabii kendinizden başka?

** Etrafımda ekin başağı gibi görünen insanlar olsun isterim.

**Başkalarını aşağılamak, kötülemek için hayvanların ya da özürlü insanların kullanılmasından hiç hoşlanmıyorum. Mesela “Kör müsün?”, “Hayvanlık yapma!” gibi ifadeler beni çok rahatsız ediyor.

**Yoluna engel mi koydular, kaldırırsın. Kuyunu mu kazdılar, kapatırsın. Malını mülkünü talan mı ettiler, tekrar kazanırsın. Arkandan mı konuştular, susturursun. Yeter ki sen, insanlığını kaybetme.

**Ezik insan, bir gün ezeceğinin hayalini kurarak yaşar. Eline fırsat geçtiğinde de bunu yapmaktan geri kalmaz.

**Olayları bizzat yaşayanlar, yaşıyormuş gibi yapanlar, seyredenler ve seyrediyormuş gibi yapanlar… İşte, insanlara dair bir sınıflandırma!

**İnsan canavar yaratıyor, daha sonra da insanın yarattığı bu canavar insanı esir alıyor. Korkarım, aynı canavar bir gün insanı yok da edebilir.

**Sözleriyle taş, bakışlarıyla ok atma yeteneğine sahip insanlardan uzak durmaya çalışırım. Ne olur, ne olmaz!

**Adamlığını, büyük adam olmaya çalışırken kaybeden o kadar çok insan var ki…

**İnsan ölümlerinin sıradan görülmeye başlandığı an, insanlığın ölüm günüdür.

**Her insan, kimsesizlerin içinde bir kimsesizdir.

**İnsanlara vurulan zincirleri yapanlar da insan değil mi? Zinciri yapan insan, vuran insan ve vurulan da insan olduğuna göre, peki sorun ne?

**Derdini anlatacağın insanı iyi seç. Çünkü etrafındaki insanların içinde derdinden üzülenler, derdini dinlemeyenler, derdinden sevinenler olabileceği gibi derdine çare üretecek olanlar da vardır.

**Kibirli insanın kalp gözü kördür.

**Ben önce insanım. Benim diğer özelliklerimi kabul etmeyebilirsin, ancak insan olduğumu mutlaka kabul etmek zorundasın!

**Sorun yaratmakta usta olan insanlar, çözümsüzlükte de aynı beceriyi(!) gösterirler.

**Alçakgönüllü insanlar, asla alçalamazlar.

**Hoşgörünün var olmadığı toplumlarda, insanlar arasında görünürde bir savaş yoksa bile yakında çıkacaktır.

**Gülmenin, selam vermenin, nasihat dinlemenin ücreti yok; buna rağmen insanlar neden gülmüyorlar, selam vermiyorlar ve nasihat dinlemiyorlar?

**Kralın yağcısıyla alay edip de, kralın yağcısı olmaya can atan o kadar çok insan var ki…

**Bazen bir tek kişinin söylediği doğru iken, geri kalan tüm insanların (sayısı önemli değil) söyledikleri yanlış olabilir.

**Sizi insan yerine koymayan siyasetçileri ülkenizden kovun ki insanları, insanlar idare etsin.

**Büyük ideallere ancak büyük insanlar sahip olabilir.

**Etrafım kalabalık diye övünme; say bakalım kaç tane insan var?

**Dışarıdan baktığınızda insan gibi görünenlerin bir de içine bakın, bakalım gerçekten insan mı?

**Bir insanı kazanmak istiyorsanız önce karnını, sonra kalbini ve en sonunda da kafasını doyurunuz.

**İnsanlardan duvara asılan diplomadan başka bir de “insanlık” diploması istenmeli.

**Bir insanın kişilikleri: 1-Gerçek kişiliğimiz 2-Başkalarına gösterdiğimiz kişiliğimiz 3-Başkalarının gördüğü kişiliğimiz.

**İnsanlığa kapın, penceren ve kalbin açıksa insansın.

**Kahraman olma şansın belki de binde bir bile değildir; ama insan olma şansın her zaman için vardır.

**İnsan olduğumu hatırlarsam hem kendimin hem de başkalarının hatalarını affedebilirim, kötülük yapamam, kötü söz söyleyemem, haksızlık yapamam; insanları, doğayı ve hayvanları severim. Bu hatırlama her zaman kendiliğinden olmaz. Bazen başkalarının bunu bana hatırlatması gerekebilir. O nedenle bana insan olduğumu hatırlatan her kim olursa olsun, onun önünde saygı ile eğilirim ve ona minnettar kalırım.

**Küçük insanlar büyük adamlarla uğraşırlar; büyük adamlar da kendileriyle uğraşan bu küçük insanlara gülümseyerek bakarlar.

**İlkel insan fizyolojik ihtiyaçlarının esiriydi. Oysa günümüz insanı hem fizyolojik ihtiyaçlarının hem de gerçekte ihtiyaç olmayan birçok şeyin esiri.

**İnsana eziyet edebilirsin, haklarını gasp edebilirsin, hatta öldürebilirsin; ama insanlık gene de var olmaya devam edecektir.

**Günahsız insan mı, günahlarından arınmaya çalışan insan mı arıyorsun? Günahsız insan arıyorsan bu dünyada bulamazsın, istersen bir de cennete bak!

**Fedakâr insanlar, yaptıklarının fedakârlık olduğunu çoğunlukla fark etmezler bile.

**Arayacaksan mükemmel insan değil, sadece insan ara ki bulabilesin.

**Bir insana karşı duyduğun güveni kaybettiysen, o kişiyi “kayıp” hanesine yazmalısın.

ORUÇ BABA

( İnsan Ve İnsanlık Üzerine Kelâm-ı Kibar Deyişler başlıklı yazı Ömer Faruk tarafından 4.02.2018 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.