** Toplumsal yaşam, bireyselliğe ve özgürlüğe sınırlı bir oranda müsamaha gösterir.

** Bireysel ahlâkı en iyi şekilde uygulamadan toplumsal ahlâk çöküntüsünü engelleyemezsiniz. Sağlıklı bir toplum, ahlâkî değerleri benimsemiş bireylerden oluşur.

** Çoğunlukla etrafta ya demokrasi karşıtları, ya demokrasi şaklabanları ya da demokrasiyi kendi çıkarları için kullananlar vardır. Peki, gerçek demokratlar nerededir? Onlar ise köşelerine çekilmiş gerçek demokrasi hayali kurmaktadırlar.

** Fırkalara bölünüp de birbiriyle kavga eden insanlar “Köle köleye düşmandır, efendisine değil.” yargısının kanıtıdır.

** Yeryüzündeki milyarlarca insan arasında birbirinin aynı olan iki kişi bile yokken, insanları fabrikasyon malı haline getirmeye çalışan kişi ve rejimler vardır.

** Dört çeşit siyasetçi vardır: 1- Acemi siyasetçi: Yemez, yedirir. 2- Kurnaz siyasetçi: Yer, yedirmez. 3- Bonkör siyasetçi: Hem yer, hem yedirir. 4- Bilge siyasetçi: Ne yer, ne yedirir.

** Kralların sofrasında oturmak için, yalakalık yapmaya değer mi?

** Bugün siyasetçilerin kucağına oturan yazarların, yarınki yeri siyaset çöplüğüdür.

** Kapitalist, bire mal ettiğini bine satamazsa zarar ettiğini düşünür.

** Gerçek demokrasi hangi dönemde vardı ki, şimdi de olsun?

** Hem Kapitalist sistemi benimsemek hem de insanların bencilliğinden yakınmak, yarabbim ne büyük bir çelişki!

** Dava adamı, ödeyeceği bedelin miktarını hesaplamaz, sadece bir bedel ödeyeceğini bilir. Zaten ödeyeceği bedelin miktarını hesaplayana da dava adamı değil, ticaret adamı denir.

** Başkalarının ellerinde yükselenler, gün gelir başkalarının ellerinden aşağıya düşerler.

** Konuşmaktan yorulduğumda anladım ki kimse beni dinlemiyordu.

** Artık emeğin önemini kabul etmeyen yok; ancak şimdi asıl sorun emeğe saygı duyup duymamakta.

** Halk olarak seçime girer, seçilir. Seçildikten sonra ise elit olur ve halkı küçük görmeye başlar.

** İdare eden de idare edilir.

** Demokrasi masalını, demokrasiden çıkarı olanlar anlatırlar.

** Kapitalizm için en makbul insan en çok tüketendir, en makbul emekçi karın tokluğuna çalışandır.

** Devlet, iyi bir soyguncu olmasına rağmen hiç ceza yemez!

** İyilik, güzellik, doğruluk, ahlâk, hak, adalet ve hakikat her insanın özünde vardır. Özdeki bu değerleri işleyerek kendine, topluma ve insanlığa yararlı bireyler yetiştirebiliriz.

** Toplumsal yığınlar, kontrolü çok zor olan insan topluluklarıdır. Yakıp yıkmaya başladıklarında gündelik yaşamlarında çok korkak olan kişiler bile aslan kesilebilirler. Eylemleri bittikten sonra ise suçu işleyen topluluk olduğu halde, cezaya çarptırılan bireydir.

** Toplum ağaçtır, bireyler de bu ağacın yaprakları. Gün gelir yapraklar ölür, sonra yerlerine yeni yapraklar çıkar. Ağaç da yaşayabildiği kadar yaşar.

** İyiliklerin azaldığı bir toplum sarsılır, iyiliklerin bittiği bir toplum yıkılır, iyiliklerin arttığı bir toplum geleceğe güvenle yürür.

** Bir toplumda çok zeki insanların azlığı da çokluğu da derttir.

** Toplum sanata, sanat da topluma mutlaka bir şeyler katar. Hangisinin katkısının daha fazla olduğunun ise önemi yoktur. Çünkü er veya geç sanattakiler topluma, toplumdakiler de sanata gidecektir.

** Kapitalizm, egoist bireyler üreten en büyük ve en iyi fabrikadır.

** Küresel kapitalizmin amacı, hem metalden hem de et ve kemikten oluşan robotlar üretmektir.

** Komünist ideolojinin güç kaybetmesinin nedeni, insanlardaki sahiplenme duygusunu önemsememesidir.

** Kapitalizm önce insanı tepeden tırnağa güzelce bir soyar; sonra da ayıp yerlerini kapatması için bir-iki parça bez verir.

** Her insanda açlık, cinsiyet ve saldırganlık güdüleri vardır. Bunların frenlenmesi; belli kural ve değerler çerçevesinde, en uygun zamanda tatmin edilmesi gerekir. Toplumsal yaşam bireylere bunu öğretir. Güdülerin istendiği zaman, uluorta tatmini bireyi insanlıktan uzaklaştırıp hayvanlığa yaklaştırır.

** Her toplumda az veya çok mutlaka suçlu vardır; her suçta da az veya çok toplumun mutlaka payı vardır.

** Devletler zor kurulur, kolay yıkılır.

** Politikacı devlet adamı değildir. O nedenle devlet adamı her ne pahasına olursa olsun devleti korumaya çalışırken, politikacı kendinin ve taraftarının çıkarları için devlete zarar vermekten çekinmez.

** Binlerce yıldır köleydiler, binlerce yıl kurtarılmayı beklediler. Kurtulmayı denemedikleri için köle kalmaya devam ettiler.

** Her otorite baskı getirir. Bazı otoriteler baskı ile birlikte kural da getirir. Asıl sorun kuralsız baskı getiren otoriteye katlanabilmekte.

** Demokrasinin en zayıf tarafı, seçimi her şeyin önüne geçirmiş olmasıdır. Çünkü seçim, her zaman doğruyu, en iyiyi, en adili ortaya çıkaran bir yöntem değildir.

** Hainlerin makbul olduğu bir toplumda, ihanet en önemli meziyet yerine geçer.

** Sanatçıya değer vermeyen toplumlar, geleceklerini kaybetme tehlikesi ile karşı karşıyadırlar.

** Bir toplumda dalkavuk sayısının artması, o toplumun kötü yönetildiğinin kanıtıdır.

** Bazı toplumlarda gerçeği söyleyenler yok edilmeye çalışılır. Çoğunlukla bu başarılır da, ama gerçek asla yok edilemez.

** Hasta toplumları tedavi edebilecek bir hastane yok, ama bunların gömüldükleri mezarlık çok. İnanmazsanız arkeologlara sorunuz!

** Katı, değişmez kuralların kral olduğu toplumlar ilkel, geri kalmış toplumlardır.

** Her toplumda etik açısından üç çeşit insan vardır: Ahlâksızlar, ahlâklılar ve ahlâk budalaları.

** Kayıtsız kalmak, bitkisel hayata girmektir. Önemli toplumsal olaylar karşısında kayıtsızlıklarını sürdüren insanlara hayret etmeyiniz, kızmayınız. Çünkü onlar yaşamakla ölüm arasında bir yerdedirler…

** İrfandan yoksun insanların çoğunlukta olduğu bir toplumu bekleyen hüsrandır.

** Toplumsal yığınlar ileri zekâlıdır dersem herkes bana güler, normal zekâlıdır dersem hatır için yalan söylemiş olurum, geri zekâlıdır demeye ise dilim varmıyor!

** Toplumsal sınıf bilinci yaratmak istediğiniz kişi, ait olduğu toplumsal sınıf ile bütünleşemiyorsa tüm çabalarınız boşa gidecektir.

** Toplumdaki yerleşik tabuları; yerlerine yeni tabular koymak için yıkıyorsanız, boşuna zahmet ediyorsunuz demektir.

** Karikatür, güldürürken düşündüren birkaç çizgidir. Bu birkaç çizgi ezeni, sömüreni, haksızlık yapanı, ülkeyi kötü idare eden iktidarı, vurguncuyu, zorbayı korkudan tir tir titretme gücüne sahiptir.

** Özgürlükleri kısıtlayan demokratik bir rejim, faşizmin ikiz kardeşidir.

**Gaflet ve dalâlet içinde olup da bağımsızlığını koruyabilen, hatta tarihten silinmeyen toplum var mıdır? Gaflet ve dalâletin sonu ya köleliktir, ya da yok oluştur.

**Mücadele etmeden demokratik haklar elde edilemez. O nedenle her toplum demokrasiye layık değildir.

**Toplumsal belleğini kaybetmiş olan topluluğa, millet denmez.

**Koyun sürüsünü andıran bir topluluğa liderlik etmek zuldür.

**Herkesin aynı şeyleri düşündüğü bir topluluk, şimdilik durağandır; yakın bir gelecekte de yok olacaktır.

**Önce kendine yardım etmeyi öğren. Sonra yakınındakilere, daha sonra toplumuna ve en sonunda da insanlığa. Kendine hayrı dokunmayan kişinin başkalarına faydası olur mu?

**Kuklacılar, kukla yapma zahmetine katlanmayınız. Çünkü artık her toplumda oynatabileceğiniz o kadar çok kukla var ki…

** Toplumların uçabilmesi için, bilim adamlarından kanatları olması gerekir.

**Akılcı olmayan, organizasyonda başarı sağlayamayan bir toplum “modern” olma özelliğine sahip değildir.

**Siyasetçi olmak kolay, devlet adamı olmak zordur; hem siyasetçi hem de devlet adamı olmak ise hepsinden daha zordur.

ORUÇ BABA

( Toplum-siyaset Üzerine Kelâm-ı Kibar Deyişler başlıklı yazı Ömer Faruk tarafından 16.02.2018 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.