KADİR GECESİ ve ÖNEMİ

Değerli Dostlar;

Başı rahmet, ortası mağfiret, sonu cehennemden kurtuluş olarak bilinen Ramazanı-ı Şerif’in; sonuna ulaştığımız şu günlerin kıymetini bilip en güzel şekilde değerlendirmemiz lazım.

Kur’an-ı Kerim’de “Kadir Suresi” nde geçen ve Hadis-i Şeriflerde Rasulullah (sav) tarafından Ramazan Ayının son on gününde gizlenmiş olduğu ve özellikle son on gündeki tek gecelerde aramamız gerektiği belirtilen “Kadir Gecesi” nin de içerisinde bulunduğu, son on günlük dilimdeyiz.* (Bu gün itibariyle son yedi gün)

Bu mübarek geceyi aramak ve değerlendirmek için elimizden gelenin en iyisini yapmamız gerektiği, İslam tarihi boyunca ve istisnasız tüm İslam âlimleri tarafından her dönemde, ayrı ayrı üzerinde önemle durularak belirtilmiştir.

Peki, nedir bu gecenin önemi?

Kadir Gecesinin önemi: Cenab-ı Hak (cc) tarafından Kur'an-ı Kerim’in dünyaya indirilmesinden kaynaklanmaktadır. Yani kâinatı yaratan, sonsuz güç ve mutlak kudret sahibi Rabbimizin (cc); sözlerinin, emirlerinin bulunduğu yüce kitabımızın bizlere gönderildiği gecedir. Böylesi önemli bir geceyi, Cenab-ı Hak (cc), tabiri caiz ise; bizler için bol sevap kazanabileceğimiz bir ticaret vakti yapmıştır.

Bediüzzaman Hazretleri bu konuyu, güzel bir örnek ile şu şekilde açıklamaktadır:

Teşbihte hata olmaz!

Nasıl ki, bir padişah; tahta çıktığı ilk günü bayram ilan eder ve o günün her yıldönümünde, devlet yetkililerine, askerlere “cülusu hümayun" adı altında bahşişler, ikramiyeler ve beraberinde halka çeşitli hediyeler dağıttırır, birçok ikramlarda bulunur; aynen öyle de içinde yaşadığımız ve sınırlarını bile bilemediğimiz genişlikteki bu kâinat memleketinin padişahı, sultanı olan Cenab-ı Hak (cc); o muhteşem kitabın Kur’an- Kerim'in dünya semasına indirildiği Kadir Gecesinin önemine binaen, o gecede biz kullarına sınırsız manevi ikramlarda bulunmaktadır. O geceyi, bizler için bin aydan daha hayırlı kılmıştır. Bunu da; Kadir Suresindeki “Leylet-ul kadri hayrun min elfi şehr,” ayeti kerimesi ile bildirmektedir.

Bu ayette geçen bin aylık süre ise; yaklaşık seksen dört yıl etmektedir. Cenab-ı Hak (cc) bu ayetle bize Kadir Gecesinin, seksen dört yıllık bir ömürden daha kıymetli olduğunu müjdelemiştir. Bu ne demektir?

Yani bir insan, Kadir Gecesini hakkıyla değerlendirebilirse; sanki en az seksen dört yıllık bir ömür yaşamış da, bu sürenin tamamını hiç günah işlemeden, sürekli ibadetle geçirmiş gibi sevap kazanabilir, anlamına gelmektedir.

Bediüzzaman hazretleri; bu ayetteki “ Kadir gecesi, bin aydan daha hayırlıdır” ifadesini, (bir ay otuz gün kabul edilince) otuz bin geceden daha hayırlı olarak anlamlandırıp; o gece, işlenecek her bir salih amel ve okunacak her bir Kur’an harfine, Cenab-ı Hakk’ın (cc) otuz bin katı ile karşılık vereceğini belirtmiştir.

Kadir Gecesini nasıl değerlendireceğiz?

Öncelikle şunu belirtmekte yarar var. Kandil geceleri için belirlenmiş hususi bir ibadet yoktur. Herkes dilediği kadar namaz kılıp, tespih çekebilir; zikirlerle, salavatlarla, tövbe ve istiğfarlarla meşgul olabilir. Allah’ın (cc) razı olacağı her türlü ameli işleyebilir. Bunların hiçbirinde sınır yoktur

Mübarek bir geceyi, yani kandil gecelerinden herhangi birini değerlendirmenin en kısa, en kolay yolu ise;  yine en büyük rehberiminiz Rasulullah (sav) tarafından bizlere tarif edilmiştir.

Sahih kaynaklarda geçen; “Yatsı namazını cemaatle birlikte kılan kimse, gece yarısına kadar namaz kılmış gibidir. Sabah namazını da cemaatle kılarsa bütün gece namaz kılmış gibidir.” ** Hadis-i Şerifi; yaşadığımız her gün için geçerli olması ile birlikte, mübarek geceleri eda edebilmenin de asgari ölçüsünü bizlere en anlaşılır şekilde bildirmektedir.

Bu Hadis-i Şerif’e istinaden, bir mümin, en basit haliyle; yatsı ve sabah namazlarını cemaatle kılarak, mübarek bir geceyi ihya etmiş gibi sayılır. Ya da sabaha kadar uyumayıp çeşitli ibadetlerle meşgul olarak, tüm geceyi, fazlasıyla değerlendirebilir. Herkes yapabildiği kadarıyla istifade eder. Uyumayarak, sabaha kadar ibadetle değerlendirmek; daha evladır tabi ki… 

Rabbim bizleri; Kadir Gecesini hakkıyla eda edebilen ve o gecedeki hissesi fazla olan kullarından eylesin.

Dualarınızda, ismen bulunmak ümidiyle…

Allah’a emanet olun.

 

  Mustafa Gül (Hamdi)

 

 

 

KAYNAKLAR:

(*): Buhari, Leyletu-l Kadr 3 ve Müslim, Sıyam 216

(**): Müslim, Mesacid s.260; Tirmizi, Salat 165; Ebû Davud, Salât 47

( Kadir Gecesi Ve Önemi başlıklı yazı Hamdi tarafından 6.06.2018 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.