Makale / Araştırma

Eklenme Tarihi : 6.09.2018
Okunma Sayısı : 3339
Yorum Sayısı : 4


Bugün  Türk  Siyasi  hayatındaki  ilginç  siyasi  partiler  üzerinde  durmaya  çalışacağım.

Ülkemizde  ilk  siyasi  parti  Meşrutiyetin  ilanıyla  (  1876 )  Kurulmuş  olmakla  birlikte  daha öncesinde  de  cemiyet  adı  altında  siyasi  faailyet  yürüten  kuruluşlar  olmuştur.  Bu  bağlamda  ilk  siyasi  kuruluş  ise  1859 da  Süleymaniyeli  Şeyh  Ahmet  tarafından  kurulan  FEDAİLER  CEMİYETİDİR.

Bunu  müteakip  1865  yılında  Namık  Kemal  tarafından  kurulan YENİ  OSMANLILAR  CEMİYETİ,  1878 de Ali  Suavi  tarafından kurulan ÜSKÜDAR  KOMİTESİ,  Kleanti  Skalyeri  ve  Aziz  Bey  tarafından yine  1878 de  kurulan  KLEANTİ- AZİZ  BEY  KOMİTESİ Dernek  adı  altında  siyasi  faaliyet  göstermişlerdir.

İlk  resmi siyasi  parti  ise 1889 da  İstanbul  ve  Paris'te kurulan, 1897 de  Cenevre'de,  yine  1897 de Kahire'de  ve  1908 de Selanik'te  şubeler  açan OSMANLI İTTİHAD VE  TERAKKİ  CEMİYETİdir. Cemiyetin  kurucuları  arasında  en  önemli  isimler Dr.İshak Sükuti, Abdullah Cevdet, İbrahim  Temo'dur.

Özellikle  1908 de  Meşrutiyet  ikinci  kez  ilan  edilmeden  hemen  önce  ve  Meşrutiyetin  ikinci  kez  ilanından  sonra  gerek  resmi  olarak  siyasi  parti  niteliğinde,  gerekse cemiyet  adı  altında  faaliyet  gösteren  kuruluşlarda  oldukça  önemli  bir artış  olmuştur.  Bunların  isimlerini  ve  kurucularını  tek  tek  yazmayacağım ama  içlerinden  biri  oldukça  önemlidir:  VATAN  VE  HÜRRİYET  CEMİYETİ...1906 Da  şam'da  kurulan  bu  cemiyetin  kurucuları  arasında  MUSTAFA  KEMAL  de  vardır.

Evet,  bu yıllarda  Sosyalizm  de  Türk  aydınları  arasında  ilgi  görmüş  ve 1910  yılında  Doktor  Refik  Nevzad  tarafından OSMANLI  SOSYALİST  FIRKASI  kurulmuştur.

1918  yılına  gelindiğinde  Türkiye'de  pek  çok  cemiyet  kurulduğunu  görmekteyiz  ki  bunların büyük  bir  bölümü  Ortaokul  ve  Lise  TC İnkılap  Tarihi  ve  Atatürkçülük Derslerinde  MİLLİ  MÜCADELE  YILLARINDA  FAALİYET  GÖSTEREN  FAYDALI  VE  ZARARLI  CEMİYETLER olarak  öğretilir. 

İşte  bu  cemiyetlerin en  ilginçlerinden  birisi  kurucuları  arasında  Halide  Edip  Adıvar, Refik  Halid  Karay, Necmeddin  Sadak,  Ahmet  Emin  Yalman  ve  Yunus  Nadi'nin  bulunduğu  1919 da  kurulmuş  olan WİLSON PRENSİPLERİ  CEMİYETİdir. Yani Kurtuluş  Savaşı  başlarında  bu  isimler  Amerikan  mandasını  savunmaktaydılar. 

Bu  arada  sürekli  tartışılır  ''İskilipli  Atıf  Hoca  Teali-i İslam  Cemiyetinin  üyesi  değildi '' diye...1919 da  Kurulan  TEALİ-İ  İSLAM  CEMİYETİNİN  Kurucuları  şunlardır: İskilipli Mehmet Atıf, Konyalı Abdullah Atıf, Bergamalı Mehmet Zeki, Erzincalı Hasan, İstanbullu Şerafeddin, Manisalı Hayreddin, Kayserili Şemseddin, Seydişehirli Hasan Fehmi Efendi ve Tahirülmevlevi Bey (  Bu  cemiyet  TC  İnkılap  Tarihi  ve  Atatürkçülük Derslerinde ''Zararlı  Cemiyetler ''  kategorisinde  anlatılılır. ) 

1919 yılında  yine  bir  sosyalist  parti  kurulur ama  bu  sefer  biraz  daha millidir  sanki  kurucuları.  Zira  partinin  adı  artık  Osmanlı değildir.  Parti  Hüseyin  Hilmi  ve Mustafa  Fazıl tarafından  TÜRKİYE SOSYALİST  FIRKASI  olarak kurulur.

Sosyalist  kurulur  da  komünist  durur  mu?  1920  deArif Oruç, Emekli Binbaşı Hacıoğlu Salih, Şerif Manatof tarafından GİZLİ  KOMÜNİST FIRKASI  adıyla  bir  parti  kurulur. 

1920 de ZÜRRA  FIRKASI  adıyla  bir  parti kurulur.  Yani  efendim  sizin  anlayacağınız  '' Ziraatçiler  Partisi.''  Yine  aynı  yıl   öyle  gizli  saklı  değil  açık  açık  bir  Komünist parti  kurulur. Partinin  genel  sekreteri  Mustafa  Suphidir.  Partinin  adı  ise TÜRKİYE  KOMÜNİST  PARTİSİ...

9  Eylül 1923 de  Günümüzde  yaşayan  siyasi  partilerin en eskisi, ilk olarak  HALK  FIRKASI adıyla  Mustafa Kemal  Atatürk  tarafından  kurulur. Bu  siyasi  parti  10.10.1924  tarihinde  CUMHURİYET  HALK  FIKASI,  09.05.1935 tarihinde  ise CUMHURİYET  HALK  PARTİSİ adını  aldı. 12  Eylül  1981  darbesinin  hışmına  uğrayarak  16  Ekim  1981  de  kapatılan  CHP, 19  Haziran  1992  tarihinde  yeniden  açıldı.

Ülkemizde  genel  olarak  Atatürk  döneminde  Cumhuriyet  Halk  Partisi  dışında  iki  siyasi  parti  kurulduğu  sanılır.  Evet  1924 de Kazım  Krabekir Paşanın  kurduğu  TERAKKİPERVER  CUMHURİYET  FIRKASI  ve  1930 da  Fethi  Okyar'ın  kurduğu,  Atatürk'ün  kardeşi  Makbule  hanımın  da  üye  olduğu  SERBEST  CUMHURİYET  FIRKA -uzun  ömürlü  olmasalar  da-  en  ses  getiren  siyasi  partilerdir ama bu  ikisi  dışında  da  siyasi  partiler  kurulmuştur.  Mesela:

AHALİ CUMHURİYET FIRKASI- 1930, Adana
TÜRK CUMHURİYET AMELE VE ÇİFTÇİ PARTİSİ- 1930, Edirne
LAİK CUMHURİYETÇİ İŞÇİ VE ÇİFTÇİ FIRKASI- 1931, İstanbul

Türkiye'de 1946  Yılında yeniden  çok  partili  siyasi  hayata  geçilince  bir  anda  pıtırak gibi  yeni  partiler  türemeye başlar  ki  komik  ya  da  garip  isimli  partiler  de  işte  bunlarla  başlar  ve  günümüze  kadar  gelir. 

1946 da  dedik  ama  işin doğrusu  ilk  siyasi  parti  1945  yılında  Nuri  Demirağ'ın genel  başkanı  olduğu  MİLLİ  KALKINMA  PARTİSİ dir.

1946 nın  ilk  siyasi partisi  ise  kurucuları Zıyneti Temelveren, Muharrem Zeki Korgunal  olan SOSYAL ADALET PARTİSİDİR.

Evet,  1946  yılında insanlarımız  kıtlıktan  çıkmış  fukaranın  yiyeceğe  saldırdığı  gibi  parti  kurma  krizine  tutuldular  adeta.  Bunların  hepsini  burada  zikretmem  yazıyı  çok  uzatacağı  için  ilginç  isimliler ile  devamm  ediyorum.

ER  PARTİ  ( ERGENEKON  KÖYLÜ  VE  İŞÇİ  PARTİSİ ) Kurucular: Silindir Makinisti Arif Hikmet Adsız, Suat Uzer, Cahit Ateş, Adnan Dik.  '' Köylü-işçi'' her ne kadar sosyalizmi  çağrıştırsa  da Ergenekon,  bu  partinin  milliyetçi  bir  parti  olduğunu  gösteriyor.  Zaten  parti  tüzüğünde  kendilerini  ''Aşırı  Milliyetçi ''  olarak  tanıtıyorlar. Ancak  bu  partiye  göre  1944 de  Turancılıktan  yargılananlar  faşisttirler. Velhasılıkelam  karışık  kuruşuk  bir  parti. 

ARITMA KORUMA PARTİSİ:- Kurucu ve Yöneticiler: Öğretmen Selçuk Köroğlu, Kemal Köymen, Halil Sümer...Partinin  suların  artıtılması,  doğanın  korunması  gibi  herhangi  bir amacı  yok.  Türkiye'de  Cumhuriyet  döneminde  kurulan  ilk  İslamcı  Parti  bu. ''Arıtma'' dan  kasıt ruhun  arınması,  korumadan  kasıt  ise  imanı  ve  İslamı  koruma  olmalı  herhalde. Zaten  hemen  peşinden  de kurucuları Necmi Hüneş, Mustafa Özbek, Ziya Süer  olan   İSLAM KORUMA PARTİSİ geliyor.

GÜDEN PARTİ :Yok  yok,  kimsenin  kimseyi  güttüğü filan  yok. Durum  farklı. Bu  parti   1951 Yılında  Sigortacı  Halil  Güden  ve  kardeşi  tarafından  kuruldu. Hiç  bir  siyasi  amacı,  siyasi  eğilimi  yoktu.  Ne  halt  etmeye  kurulmuştu  onu  da  bilen  yok.  Herhalde bir  partiye  soyadını veren  ilk  kişi  olma  hevesinden  olsa  gerek.

UFAK  PARTİ : Daha  sonraki  dönemde  en  ilginç  siyasi  partilerden  biridir. Bu  Partiyi  Erzurum'un  Şenkaya  ilçesinden  Hüseyin  Köycü  adlı  bir  vatandaş  1957  yılında  kurmuştur. Parti  programında '' Hiç  bir  zaman iktidarı  almak,  seçim  kazanmak  ham  hayalinde olmadığımız  için programımızda  devlet  teşkilatına  dair hiç  bir  madde  kaydedilmemiştir''  ifadesi  yer  alıyordu.  Seslerini  TBMM  ye  duyuramayanlara  yardımcı  olmak  amacıyla  kurulan  parti merkezi  Ankara'da  olmayan  tek  siyasi  partiydi.  Kurucusunun  ölümüyle  kapatıldı. 

TÜRKİYE BİRLİK  PARTİSİ:  Alevi kökenli bir grup siyaset adamınca 17 Ekim 1966'da Birlik Partisi (BP) adıyla kuruldu, genel başkanlığa Hasan Tahsin Berkman getirildi. Partinin amblemi Ali'yi simgeleyen bir aslanla, onun çevresinde 12 imamı temsil eden 12 yıldızdan oluşuyordu. 5 Haziran 1977'deki genel seçimlerde aldığı 58.540 oyla (yüzde 0,4) TBP hiç milletvekili çıkaramadı. Bundan sonra TBP'nin siyasal etkinlikleri fiilen sona erdi. 1980  ihtilalinden  sonra  kapatıldı.

TÜRKİYE  ULUSAL KADINLAR  PARTİSİ: Türkiye'de  bir  siyasi  pari  kurmanın  yürek  istediği  günlerde  16  Ekim  1981  de Mübeccel  Göktuna  tarafından  kuruldu.  Türkiye'nin  ilk  kadın  partisi  olması  açısından  bir  ayrıcalığı  olmakla  birlikte  uzun  ömürlü  olamadı.

MEHTAP PARTİSİ ( MEDENİYET ve HAYVANSEVER EKONOMİ ve TARIM PARTİSİ ) : 1988  Yılında  Ürgüplü  bir  memur  olan  Cevat  Bitirgen  tarafından  kurulmuş. Amacı  hayvanları,  doğayı  ve  tarımı  seven  insanları  bir  araya  getirmekmiş. Neden  dernek  değil  de  parti  kurmuş  çok  da  anlaşılmasa  bile 1990  yılına kadar  yaşamış  bu  parti.  1990  da  kendini  fesh  etmiş. Unutmadan,  Cevat  Bey'in  eşinin  adı  Mehtap  imiş.

BÜTÜNLEŞME  PARTİSİ : 24  Eylül  1992 de  kuruldu hemen  ertesi  gün CHP  ile  bütünleşti )))  Yanlış  anlaşılmasın. O  yıllarda  böyle  hülle  partileri  bir  hayli  fazlaydı. Mesela 27.08. 1993 de  kurulan  YENİ UFUK PARTİSİ  16.9.1993 de DYP’ye katıldı. 26.9.1994 da  kurulanSOLDA KATILIM PARTİSİ üç  gün  sonra 29.9.1994 DSP’ye katıldı.03.10.1994 de kurulmuş  olan BİRLİĞE ÇAĞRI PARTİSİ  hemen  ertesi  gün 04.10.1994 de MHP  ye  katıldı.

İÇEN HALKIN  PARTİSİ:  Şaka  gibi  ama  gerçek.  2000  Yılında  Kuzey  Kıbrıs  Türk  Cumhuriyetinde sloganı  ''"No Viagra, Yes Sema Rakı"  ve  parti  programı  içmek  eğlenmek olan  bir  parti  kuruldu.

TÜRKİYE ÖZÜRLÜSÜYLE  MUTLUDUR  PARTİSİ: 26.9.1996  Da Murat  Dilmen  adlı  görme  engelli  bir  vatandaş  tarafından  kuruldu  ancak  devam  edebilmek için  sponsor  bulamadığı  için  kısa  sürede  parti  kendisini  fesh  etti. 

SULTAN  PARTİSİ:  Evet,  olmaz  olmaz  demeyin 1998  yılında  bu  ülkede  ''Sultan  Partisi  ''  adıyla  bir  parti  kuruldu.  Bu  patinin  kurucusunun  adı  Yaşar  Sultan idi  ve  kendisinin  bir  Tarihçi  olduğu  söyleniyordu. Anlayacağınız  soyadını  partisinin  adı  yapan  ikinci  kişiydi Yaşar  Sultan.  Parti  programı  ise  müthiş   bir  cümle  ile  başlıyordu: Malazgirt  Savaşı  Türk  Milletine  Anadolu'nun  kapılarını  açmıştır.'' 

ULUSAL  MUHTARİYET  PARTİSİ : 2001 Yılında  Adapazarı- Geyve  ilçesi - Örencik  Köyü  Muhtarı Hüseyin Özkan  tarafından  kuruldu.  Hüseyin  Özkan  belli  ki  ''  Muhtariyet''  sözünün  '' Özerklik ''  anlamına  geldiğini  bilmiyordu.  Tabii  ki  uzun  ömürlü  bir  parti  olamadı.

GÖNÜL  BİRLİĞİ  VE  YEŞİLLER  PARTİSİ:  Jinekolog  Doktor  Eşref  Yazıcıoğlu tarafından 2001  yılında  kuruldu.  Lakin  sakın  çevreci  bir  parti  sanılmasın.  Parti  Türkiye'de  üç  çocuktan  fazlasının ülke  için  fazla  olduğunu  savunuyor,  üçten  fazla  çocuğu  olanların  vergilendirilmesini  talep ediyordu. Kısacası  nüfus  planması  üzerine  kurulu  bir  partiydi.

YENİ  YÜZLER  PARTİSİ:  2002  yılında Avukat  Münci  İnci  '' Biraz  da  yeni  yüzler  görsün  millet ''  diye  düşünmüş  olacak  ki  bu  adla  bir  parti  kurdu. 
Evet,  elbette  ki  Türk  siyasi  tarihindeki  partilerin  hepsi  bu  kadar  değil.  Daha  pek  çok  var  ama  siyasi  hayatımıza  ilginçliği  ile  damgasını  vurmuş  parti  hangisidir  derseniz,  yani  bu  listenin  hit  partisi?  İşte  o  parti  BANAP tır.  

BANAP: ( BÜYÜK  ANADOLU  PARTİSİ ): Anavatan  partisi  kurucusu  Turgut  Özal'ı    ve  Anavatan  Partilileri  sinir  etmek  üzere  özel  olarak  kurulmuş  bir  partiydi.  Partinin  tek  amacı buydu.

Bu  parti 14 Mart 1986 da Anavatan  Partisinin  amblemine  benzer  bir  amblemle  ve  kısaltması  BANAP  olarak  çıktı.  Anap'ın  YSK ya  itirazi  üzerine  Bayrağını  davulu  delen  Jaguar  olarak  değiştirirken  kısaltmasını  da  BAP  olarak  değiştirdi  ama  hafızalarda  hep  BANAP  olarak  kaldı.

Parti  Kemal  Bekman  tarafından  kurulmuştu.  Parti   bayrağındaki  davul  Turgut  özal'ın  kızı Zeynep'in  baterist  olan  kocası  Asım  Ekren'i ,  Jaguar  ise Zeynep  Özal'a iş  adamı  Zeki Berberoğlu  tarafından  hediye  edilen  ve  onun  kabul  ettiği  Jaguar  marka  arabayı  ifade  ediyordu.  

BANAP( Ya  da BAP )   1992  yılında  kapandı.

DAHA  YAKIN  DÖNEMLERDE  KURULAN  SİYASİ  PARTİLER PEKİ?  

Bakalım.  Bir  gün  onları  da  yazarım  belki. 

( Parti Parti İlginç Partilerimiz başlıklı yazı Sami Biber tarafından 6.09.2018 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.