Kitap İnceleme Yazısı

 

Kitap Adı   : Sosyal Bilimlerle Çağı Yorumlamak

Alt Başlık   : Fikirler Düşünceler

Yazarı        : Farklı Konferans metinleri

Yayıncı      : Mahya Yayıncılık

1. Cilt        : 1. Baskı/ Haziran 2018/ 304 sayfa / Barkodu:9786055222659

2.Cilt         : 1. Baskı/ Haziran 2018 / 413 Sayfa/ Barkodu:9786055222673

 

    "körün istediği bir göz, Allah verdi iki göz" diye meşhur bir deyimimiz vardır. Ben ise bu kitaplarda, beklentimden fazla, yani iki gözden fazlasını buldum. Felsefe var, mantık var, sosyoloji var, çözüm var, inanç ve insanlık var. Sosyal sorunlar el kitabı gibi.

Toplumsal bir yapı için sosyal regülatör işlevi olan anlatımlarla karşılaştım.

Medeniyet arayışı, mevcut medeniyetlerin tarihsel süreci, kültürler ve medeniyet ilişkisi.

     Sadece emeği ve üretim araçlarını, üretim sürecini merkeze alan bir anlayış/öngörüden kalıcı bir medeniyet çıkabilir mi? Sadece maddi taleple medeniyet hamuru yoğrulabilir mi?

Bir insanın milliyetini önemseyen, diğerlerini öteleyen anlayış; insanlığa barış/mutluluk/huzur sunabilir mi?

Bir inanca bağlı olanların dışında kalanların beklenti ve varlıklarını kabullenmeyen bir ideolojiden

Bir medeniyet doğabilir mi?

Sadece üretebilenleri ve daha çok üretimi tek gündem maddesi yapan mantıkla, kalıcı medeniyet temelleri atılabilir mi?

Mezhep, aşiret, tarikat, cemaat, meşrep, fırka, hizip, doktrin gibi homojen tekdüze bir öğretiyle, toplumun tamamı kucaklanabilir mi? Böyle bir tercih, dayatma, bireysel iradeye zorlanabilir mi?

Bu tür talep ve tercihler ancak üst bir medeniyet kuramı altında adres bulup, etkin olabilirler.

Ahlakı, erdemi, dayanışma ve yardımlaşmayı, sosyal ilişkileri gündeme almayan bir doktrinden ortak bir medeniyet çıkabilir mi?

Farklı düşünce, inanç ve aidiyetler, gelenekler, töreler, ancak kültürel faktör olarak, medeniyet şemsiyesi altında ve güvencesinde yaşayabilirler. Genel dayatma ve alternatif oluşturma girişimi,

toplumsal kansere yol açmaktadır.

Tüm çabamız/sorgumuz şudur: bizi bize yabancılaştıran, sosyokültürel çözülmeyi nasıl bertaraf edeceğiz?

 

Bu kitaplarda hangi konular yok ki;

-Alman düşünür Goethe’nin, sanat ve insanlık anlayışı

-Sağlıklı beslenmenin gereği ve yöntemi

-Birlikte yaşama kültürü

-Edebiyat sanatı ve örnekleri

-Kardeşlik seferberliği

-Ekonomik kalkınma analizi

-Medya politikası

-Kimlik siyaseti

-15 Temmuz darbe girişiminin sosyolojik yorumu

-Sosyal bilimlerde değer problemi

-Adalet, ahlak, tarih, yönetim bilinciyle ilgili anlatımlar

-İnsanın niteliği, bilgi ve zihinsel altyapısı

-Medeniyet anlayışı, tesisi ve geleceği

-Kitle psikolojisi, Bilim ve din etkileşimi

-Manevi açıdan toplumların ihtiyacı

genel başlıkları ile özetleyebiliriz.

     SASGEM (Sakarya Üniversitesi Akademik ve Sosyal Gelişim Merkezi)’nin organizatörlüğü ile

Düzenlenen konferanslar, iki cilt kitapta toplanmış. Yakın bir zamanda üçüncü cildin çıkacağını öğrendim.

Kitaplar, 45 konuşmacının konferans sunumlarını içeriyor.

     Topyekûn tamirata, tadilata ve yenilenmeye ihtiyacımız var.

Bu kitaptaki anlatımlar, bu toplumsal hamlenin aydınlatma fişeği niteliğinde.

Daha büyük bir ateşi tutuşturabilecek bir çıra gibi adeta.

Okuduğumda, içimdeki umutlar daha da yeşerdi. Toplum ve düşünce serisinden yazdığım

yaşam Merdiveni” ve “yaşam Donanımları” adlı kitaplarımda; “ Ulusal ve Uluslararası Sosyal Bilimler Şurası” organize edilmesini önermiş ve detaylarını anlatmıştım.

Gerekçesini ve kısa özetini:

http://www.edebiyatevi.com/yazi/212410_ulusal-uluslararasi-sosyal-bilimler-surasi-onerisi.html

web site adresinden okuyabilirsiniz.

     Her üniversitemizin bünyesinde;  “sosyal bilimler şurası” oluşturulabilir.

Önceden belirlenen ve konuların dağıtıldığı gündemle, periyodik olarak toplanır.

Örneğin; ahlak ve maneviyat öğretimiz, üretim ekonomisi ve doğal kaynakların verimli değerlendirilmesi, işsizlik sorunu, toplumsal ilişkilerde yöntem, sivil toplum gönüllü çalışmaları,

Eğitim ve kültür problemleri, kitap okumanın yaygınlaştırılması, rekabetsiz, birlikte yaşam medeniyeti, doğayı koruma ve çevre temizliği, sosyal adalet, tasarruf ve verimlilik, arge-ürge-planlama…

Benzeri konularda sunumla çareler üretilebilir.

Daha sonra tüm üniversitelerin katılımıyla “ulusal sosyal bilimler şurası” oluşturulabilir.

İki yılda bir ise, yurt dışından da akademisyenlerin katılımıyla “uluslararası sosyal bilimler şurası”

toplanabilir. Tüm konuşma metinleri ve ortak kararlar, Türkçe ve mümkün olduğu kadar farklı dünya dillerine çevrilerek, kitaplaştırılabilir ve web sitesinde yayınlanabilir.

Ulusal ve uluslararası kaynaklardan ve fonlardan bağış alabilmek için de  Uluslararası Toplum, düşünce ve Birlikte Yaşam Vakfı” kurulabilir.

     Toplam 717 sayfalık kitapları okuyunca zihnimde neler canlanmadı ki.

Birlikte yaşam medeniyetinin sosyal şifreleri ve yapı taşları sunuluyor önümüze adeta.

Körlerin, bölgesel dokunuşlarla fili tanımlamaları gibi, kısıtlı ve kısır bir donanımla medeniyet arayışına giremezdik. Etki- tepki ikilemi ile ortaya çıkan algılarla ve sonucundaki çekişmelerle bütünlüğü kavramamız mümkün mü?

Bir kültür veya medeniyet; varlığını ve gerekçesini, sadece başka bir olumsuzluğa yaslaması tutarsızlık ve çelişki doğurur. Çünkü olumsuzluklar ortadan kalktığında tüm söylem, öngörü ve heyecanlar boşa düşmektedir.  Bu nedenle Sosyal Bilimlerle Çağı yorumlamak ve anlamak zorunlu hale gelmiştir.

     Daha sonra yapılacak olan Konferans ve şura çalışmalarına katkı sağlayabilecek, görüş ve öneri çeşitliliği açısından, ilk etapta aklıma gelen isimleri de listelemek isterim :

Prof. Dr. İbrahim Emiroğlu, Prof. Dr. Veysel Bozkurt, Sosyolog Nurdoğan Arkış, Prof. Dr. Afşar Timuçin,

Prof. Dr. A. Kadir Özer, Prof. Dr. Ahmet Akbulut, Prof. Dr. Cengiz Yalçın, Doç. Dr. Zülfikâr Özkan

Gazeteci-Yazar Taha Akyol, Prof. Dr. Zeki Özcan, Prof. Dr. Kadir Albayrak Prof. Dr. Kerim Edinsel

Prof.Dr. Ioanna Kuçuradi, Nil Gün, Evrim Çalkavur Durmuş

 

     İdeal, kalıcı bir toplum olma, birlikte yaşama ve sürdürülebilir kurullar koyma, sadece üst yönetimlerden beklentiyle gerçekleşecek kavramlar değildir.

Bireysel bilinç, tercih ve eylemlerin bütünü ile toplum oluşur. Medeniyetlerin şekli/düzeni/verimi;

alt kültür öğeleriyle belirlenir.

     Bu kitaplar ve devam eden serisi, bu amaca ulaşmak için çok önemli bir başlangıçtır.

İyi okumalar dilerim.

05.10.2018

Ali Rıza Malkoç

#armozdeyis

www.arm.web.tr

 

 

 

 

( Kitap İnceleme Yazısı Sosyal Bilimlerle Çağı Yorumlamak başlıklı yazı Ali R.MALKOÇ tarafından 5.10.2018 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.