İnsan ne kadar yaşayacak yahut ne zaman ölecek, kısacası gelecek-gayb hakkında neler olacağını bilmesi İslam’a göre mümkün değildir. Peki, niçin yaş günü kutlanır ki… Eğer gelecek belli değilse, insan ancak o anı yaşayacağından emindir. En fazla yarın için plan yapabilir. Bir sene gibi bir zaman dilimde nasıl plan yapabilir yahut garantisi olmayan zaman için umutlar besleyebilir ki…

 

Bu kutlama fasılları, yılbaşı, yaş günü, evlilik yıldönümü gibi… Bize başka dinden ya da yaşam kültüründen gelmiş olsa gerek. Çünkü bir dilek tut denildiğinde, bilinmeyen geleceğe ancak, İslam dışı yaşayan kişiler tutmuş olsa gerektir. Eğer geleceği yaşayacağından birisi emin olduğunu iddia ederse şirke girer… Çünkü böyle bir düşünce içinde gaybı-geleceği bildiğini iddia eder ve Allah’ın bildiğini bilmiş kabul eder. Kur’an açıkça En’am 59 ncu ayette, “Gaybın anahtarları O'nun katındadır, onları O'ndan başkası bilmez, karada ve denizde olanları O bilir ve bir yaprak düşmez ki, onu O bilmesin; ne toprağın karanlıklarında bir tane, ne de kuru ve yaş hiçbir şey yoktur ki, o her şeyi açıklayan Kitap'ta bulunmasın.” Gayb bilgisinin Allah’ın kendi bilgisi kapsamında olduğunu söyler.

 

Bilinmeyen bir geleceği kutlamak, mumlar yakmak, içkiler içmek, müzik eşliğinde dans etmek… Doğru değildir. İnsan neyin müjdesini almıştır ki, kutluyor, değil mi? Hediyeleşmek sünnettir. O kişi hakkında dua etmek, hayır dilekte bulunmak, bir hediye almak elbette sorun değildir. Aksine kardeşliği, dostluğu ve paylaşmayı perçinler. Bir nevi tefekküre sebep olur. Geçmiş günlerinin acı ve mutluluğunu düşünmek ya da paylaşmak, günahları için tövbe istiğfar etmek, bu güne güzellik katar. Belki de kurtuluşun başlangıcı olur.  

 

Son kelam, kimse ölmüş bir yakınının ölüm yıldönümünü yaş günü kutlar gibi kutlamaz. Yalnızca onun ruhu için hayır dua gönderir, onun mazisini yaşatır, hatta özlem duyduğu içinse ağlar da!  

 

Bu tür kutlamalarla, günaha sebep olacak aşırılığa gitmemek gerekiyor. Allah ne yaşarsak, yaşadığımızdan sorguya çekilmeyeceğimiz amelleri yaşamayı ve pratik etmeyi nasip eder inşallah. Allah yar ve yardımcımız olsun. Âmin.

 

Saffet Kuramaz

( Yaş Günü Kutlasak Mı Kutlamasak Mı başlıklı yazı safdeha tarafından 26.10.2018 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.