AİLE  KÜLTÜRÜNDEN  BİR KESİT

 

              Ahmet AYAZ

            Gaziantep Ekspres Gazetesi 25.12. 2018

            ………………………………………………

 

       Saygı değer okurlarım. Bugün sizlere  aile kültüründen bir kesit sunarak sohbet yazıma başlamak istiyorum. Rahmetli babam Halaf  Ayaz, dedem savaştan  dönmeyince, öksüz kalmış ve babasız büyümüş. Ama, kur’anı  kerimi çok iyi bilirdi ve 1943 senesinde askerde yazıcılık yapmış bin zat’ı muhteremdi. Koskoca Yakacık “Zıranba” köyünde  4 okur yazardan birisi kendisi idi.  Söze çok önem verirdi.  Ve derdi ki “Söz  ucuz değil, insan verdiği  sözü  yerine getirmek zorundadır. Eğer verdiği sözü yerine getirmez ise, insanlar içinde itibarı ve değeri olmaz” derdi. Ben de  gençtim. Herkes sözünden dönüyor, sen de  dönersen ne olur deyince. “Ben herkes  miyim?. Ben 5 vakit abdest alıp namaz kılıyorum. Bu ibadetimi verdiğim sözden dönerek, araya  veremem. Sözünde durmayan insan fesat sayılır” Derdi. Hasılı kelam kendisi ile çok tartışırdık. Ben de sözün ucuz olmadığını daha sonra ve çok geç öğrendim. Rahmetli babam bu konuda çok haklı imiş. Ayrıca, “Haram ile beslenen bir çocuktan da hayırlı bir iş beklenmez” derdi. Ben babamın  bu sözüne  de çok önem  veriyorum, aynı sözü çocuklarıma da  söylüyorum.

       Şimdi  size rahmetli annem  Firdevs ile ilgili bir anıyı anlatmak istedim. Sizler ile paylaşmakta yararlı olacağımı sanıyorum. 1960 lı yılların sonuna doğru. Tarlalarımızda orakla biçtiğimiz buğday başaklarını köyün harman yerine, ya develerle, ya da, at  arabaları ile taşırdık. Develerle taşımak için de, deveciden sıra almamız gerekiyordu. Babam bir günlüğüne, bir  kamyon kiraladı. Kamyonun günlüğü sabahtan ikindi ezanına kadar  75 TL idi.

       Şimdi  kamyonla  biçtiğimiz buğday başaklarını  köyün harman yerine taşımaya başladık. 5 dönüm getirdik  ikindi ezanı okunmaya başladı. Ama tarlada bir kamyon dolusu  buğday başağımız daha var. Çünkü bitiremedik. Kamyoncuya rica ettim. Dedim ki, kamyonun günlüğü  75 TL. 5 kamyon  getirdik. Her seferi 15 Tl ye geliyor. Bu bir  sefere de 15 TL vereyim, günlüğün 90 TL ye gelir. Bir kamyonluk buğday başağını da getir, bizimde işimiz bitsin dedim. Bizi  2-3 gün at arabası ile develerle uğraştırma dedimse, kamyoncu hayır dedi ve işi bıraktı. Biz 2,5 gün at  arabası ile uğraştıktan sonra, kamyoncunun, kamyonu bozulmuş. Bana para istemeye geldi. Ben “param yoktur dedim”. Rahmetli annem dışarıdan içeriye girdi, “ Oğlum hoş geldin çavuş, yel mi attı? Sel mi attı? Hayrola “ Dedi. Çavuş “Firdevs Teyze kamyon parça kırdı, Adana’ya almaya  gidecektim. Ahmet’e para   için  geldim. Şansımdan parası yokmuş” Deyince, Annem “Oğlum, Köroğlan, benim sütümü emen yalan söylemez. Bak çavuş seni  adam sayarak, sana paraya gelmiş. Kendisinin de  adam olmadığı seni ilgilendirmez. Çavuş ne kadar para istiyorsa ver, ne zaman getireceğini de sorma” deyince, Çavuş “Vallahi Firdevs Teyze beni terlettin” Diyerek, utancından cebinden çıkardığı bir  mendil ile terini  silmeye başladı. Annem “Terleme oğlum.  Adam ol “ dedi, Çavuş “Vallahi terledim Firdevs Teyze” dedi. Ben  Çavuş’a o zaman istediği parayı cüzdanımdan çıkararak verdim. Ama çavuşta utanır yüz varmış. İşimi bitirmediğinden çok utandı. Bir yer de, bir yanlış yaparsanız, sonradan pişman olmak, utanmak, insana hiç bir şey kazandırmıyor.

       Annem bana kör oğlan diye seslenirdi. Ve derdi ki, “Oğlum kör oğlan seni  sevmeyen de,  senden bir şey  isterse, Allah rızası için ver.  Onu boş döndürme. Allah sana yaptığın iyiliklerin mükafatını verir” derdi. Ben şimdi halen onun sözünü tutmaya  çalışıyorum. Sizlere de tavsiye  ediyorum. Allah rızası için iyilik  ediniz diyorum. İnanın ben Allah rızası için ettiğim bir çok iyiliklerin mükafatlarını başka  başka yerlerden  gördüm. Allah’ıma şükürler olsun, Allah iyilik  etmekten de geri koymasın.

       Saygıdeğer okurlarım; Her zamanki dediğim gibi. Beni  unutmayın, bir başka sohbet yazımda sizler ile yine buluşalım diyorum. En güzel ve mutluluk dolu  günler hep ve hepimizin olsun. Hoşça ve dostça kalınız.

      

( Aile Kültüründen Bir Kesit başlıklı yazı Ahmet AYAZ tarafından 24.12.2018 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.