Makale / Tarihsel Makaleler

Eklenme Tarihi : 3.09.2019
Okunma Sayısı : 907
Yorum Sayısı : 0

Teşkilatı Mahsusa Osmanlı Devletinin 20. yüzyıldaki gizli istihbarat örgütüdür.Geç kalmış bir örgüttür.İttihat Terakkiciler 1908 yılında Sultan Abdulhamid Han'ı tahttan indirdiler. İngilizler ve bilumum yabancı devletlerin oyununa geldiler.Oyuna geldiklerini anladıklarında ise iş işten geçmiş,600 yıllık devlet yıkılmıştı.Pek çok hatası kusuru olabilir ama Sultan Abdulhamid han benim fikrimce Osmanlı Hanedanı'nın en büyük padişahıdır. Tahtta olduğu  1876-1908 arasında elinden geldiğince devleti yıkılmaktan kurtarmaya çalıştı.Hasta Adam'ın iyileşmesi belki mümkün değildi ama ömrünü biraz daha uzatmaya çalıştı.(Konuya meraklı olanlar var ise filozof Rıza Tevfik'in hayatını incelesinler ve Sultan Abdulhamid Hanın Ruhundan İstimdat şiirini okusunlar.Gelelim asıl konumuza.

   1908 ihtilaliyle Sultan Abdulhamid'i tahttan indiren İttihatçıların ilk yaptıkları Yıldız Sarayının yağmalanması.Yıldız İstihbarat Teşkilatının lağvedilmesi ve hazine arazileri mera anlayışıyla Filistin ve Hicaz bölgesini Hazine Arazisi ilan etmek oldu.(Dünyanın en zengin petrol yataklarının bulunduğu bölgesinin tapusu Padişahın üstündeydi.Bu İsrail devletinin kurulmasını engellemek için yaptığı bir manevraydı.)

   İttihatçıların hatalarının bedeli kısa sürede ödendi.Çok değil yalnızca 4 sene içinde Balkanlardaki Osmanlı-Türk varlığı bitti.

   Teşkilatı Mahsusa bir istihbarat servisinden ziyade bir istihbarat kaynağı”dır.O günkü İslam Coğrafyasının tamamında Ruhları Uyandırmak amacıyla Umur-u Şarkiyye adıyla30 Kasım 1913 tarihinde Harbiye Nezaretinde kuruldu.Aktif Operasyonel bir örgüt olarak Birinci Dünya Savaşında ve Milli Mücadele'de bilfiil çalıştı.Cihad Fermanını tüm İslam Coğrafyasına tebliğ  eden ve müslümanları örgütleyen örgüt Hasta Adam'ın ölümünü geciktirdi.En Meşhur elemanlarından birisi de Milli Şairimiz Mehmet Akif'tir.(Çanakkale şiirini görevli olarak gittiği Arap çöllerinde yazmıştır.)

   Şükrü Hanioğlu’nun belirttiği gibi aslında “başkanı olmayan,değişik görevlerin eşit haklara sahip üyelere dağıtıldığı bir merkezi yürütme heyeti” tarafından yönetilen ve İngilizlerin 1919’a kadar varlığından haberdar olmadıkları Teşkilatı Mahsusa Harbiye Nezaretinin kontrolünde olan ama kayıtsız bir yapılanmaydı.Yazışmalarında Hilal içinde yıldız logosunu kullanıyor olmalı çünkü İdare binasının tavanında bu logo var.(Derin Tarih Dergisinden faydalanılmıştır.


( Teşklatı Mahsusa başlıklı yazı Mustafa ESER tarafından 3.09.2019 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.