DOĞUM AĞRISI VE HİPNOTERAPİ

Eski Yunancada uyumak anlamına gelen hipnoz 19. yüzyılın başlarından beri doğum ağrısını azaltmakta kullanılır. Bu teknik önemli yetenekleri askıya alan ve bilinçaltına ulaşabilen derin fiziksel relaksasyon durumudur. Hipnoz yoğun bir konsantrasyon, derin bir gevşeme durumudur. Aslında rüya görme, hayal kurma, filmi izleme, kitap okuma ya da meditasyon yapmaya benzemektedir. Hipnozu bunlardan ayıran temel fark, dışarıdan  ya da bireyin kendi kendine verdiği telkinlerin olmasıdır (Simkin& Boldig:2004).

 

“Mary Mongan Yöntemi” olarak da bilinen hipnozla do¤um, 1989 y›l›nda Mary Mongan taraf›ndan dünyaya tanıtılmıştır Hipnozla doğum, kadının fiziksel, zihinsel ve ruhsal olarak hazır hissetmesine yardımcı olmak ve doğum sırasındaki korku, endişe ve acı konusundaki farkındalığını azaltmak için kendi kendine hipnoz ve rahatlama tekniklerini kullanarak  bir doğum yöntemidir.

 

Hipnoz esnasındaki telkin; algı, ruh hali veya davranışta belirgin spontan değişiklikler ile sonuçlanan sözlü ya da sözsüz iletişim öğeleridir. Bu tedavi edici iletişim kişinin bilinçaltına yönlendirilir ve yanıtları herhangi bir bilinçli çaba veya akıl yürütmeden bağımsızdır. Kadınlar doğum sancısında ki kasılmalara bağlı ağrıları azaltmak için kendi kendine hipnozu öğrenebilir. Nörolojik görüntülemedeki son gelişmeler; hipnoz kaynaklı analjezi sırasında meydana gelen nörofizyolojik değişikliklerin daha iyi anlaşılmasına yol açmıştır (Maquet& Degueldre& Delfiore &Franck& Luxen& Lamy;1999)

 

Hipnozla doğum sadece doğum sırasında hipnoterapi yapmak değildir. Hipnoz senaslarına gebeliğin 6. ayından itibaren başlayıp hastaya göre değişmekle beraber 5-7 seans hipnoterapi uygulamak gereklidir. Bu uygulamalar ile hastaya kendi kendini rahatlatma teknikleri (otohipnoz) öğretilmekte ve doğum sırasında hasta kendini bu telkinlerle rahatlatmaktadır. Uygun olan hastalarda hipnoterapi, uzmanı doğuma da eşlik edebilmektedir

 

Bireyin pozisyonu önemlidir. Gebe için tercih edilen pozisyon yan oturur ya da sol yan pozisyondur Bireyin kolları bacakları, beli, karnı, boynu ve başı yastıkla desteklenebilir. Birey derin gevşeme durumuna uyum sağladıktan sonra farklı pozisyonlarda hipnoza geçme durumu denenmelidir. İlk uygulamalarda hipnoza girmeyi kolaylaştırmak amacıyla nefes egzersizleri, hayal kurma veya müzik gibi diğer yöntemler de hipnoz ile birlikte kullanılabilir ( Mongan, 2009)

 

Hipnoz ile doğum yapmaya karar veren kadın, tüm bedenini özellikle perine ve uterus kas gruplarını gevşetmeyi ve kontrol altına almayı öğrenir. Ağrının  negatif duygularından arınmak için telkinler kullanır. Kadınların hipnozu otomatik olarak uygulayabilmeleri için tekrarlı uygulamalar oldukça önemlidir. Kadınlara hipnotik sürece hızlıca geçmek için kendilerini rahat hissedebilecekleri bir “zihin alanı” belirlemeleri önerilmektedir. Zihin alanı kişinin  hayalinde kendisini en rahat ve huzurlu hissettiği  yerdir.

 

Kadın   kontraksiyonları bir enerji dalgası ya da denizden kıyıya ağır ağır  ilerleyen bir dalga olarak düşülünebilir. Dalgaların bebeğini ona getirdiğini hayal edebilir. Böylece kontraksiyonları farklı ve mutluluk verici olarak algılayabilir. Her kontraksiyonun bebeğini biraz daha kendisine yaklaştırdığını düşünebilir. Doktor, ebe veya hemşire  kontraksiyonlar arasında gevşemenin doğum ve bebek üzerindeki olumlu etkilerini ve anlaşılır  cümlelerle açıklayarak gevşemesine destek olacağını  belirterek kadının güven ihtiyacını  karşılamalıdır. (Mongan,2005)

 

Doğum öncesi gevşeme sağlamak için kendi kendine hipnoz yöntemi ile ilgili eğitilen kadınlarda eğitilmeyenlere göre daha az (sırasıyla %36, %53) epidural analjezi ihtiyacı hissedilmiştir Cyna &Andrew& McAuliffe;2006).

 

Gebeliğin korkulan komplikasyonlarından olan ve perinatal mortalite ve morbiditeyi arttıran preterm eylemlere neden olabilen intrautein büyüme geriliği ve oligohidroamniozu olan gebelerde konvansiyonel tedaviye ek olarak klinik hipnozun uygulandığı bir çalışmada; hipnoz grubunda daha az preterm eylem gözlendiği, düşük doğum ağırlığı insidansının daha az olduğu, sezeryan benzeri cerrahi süreçlerin daha az sıklıkta olduğu gösterilmiştir. Shah &Thakkar &Vyas,2011)

 

Hipnotik metinler aracılığı ile anne adayının gevşemesini sağlamak ve bu sırada olumlamalarla anne adayına bir anlamda pozitif yükleme yapmakta ve tarz eğitim alan bir anne adayı kendi de doğuma kadar tekrarlar yaparsa, doğumda bu gevşemiş, huzurlu duruma kolayca ulaşabilmektedir.

 

Belirli programlar farklılık gösterse de, hipnoz doğum sınıfları genel olarak katılımcılara müzik, görselleştirme, pozitif düşünce ve kelimeleri rahatlatmayı ve iş sırasındaki hisleri kontrol etmeyi öğreten müzik, görselleştirme, pozitif düşünce ve kelimelerin bir kombinasyonunu uygulama ve kullanmayı öğretir. Hipnoz doğumun diğer birçok doğum tekniğiyle birlikte kullanılabileceğini unutmayalım.

 

Doğum hazırlığında hipnoterapinin  eğitiminin amacı anne adayı ve çiftlerin hamilelik, doğum ve doğum sonrasında dogru  kararlar almasına yardımcı olarak bu süreci en keyifli şekilde geçirmelerine destek vermektir( Hummenick, 2004)

 

Güncel literatür çalışmaları hipnoterapi ile dogumun korku ve ağrı alğısını  azaltarak analjezik  kullanımını azaltıp  oksitosin  salınımının vajinal doğum oranını arttırdığını ve  gebelik dönemi memnuniyetine katkısını kanıtlamıştır .Ayrıca doğum sonrası postpartum  depresyonu azalttığını göstermiştir . (İşbir &Okumuş ,2011)

 

Sezaryen  gibi doğumda  tıbbi müdahaleler ve bugün devam eden epidural analjezi kadın ve bebek üzerinde önemli olumsuz etkiler yaratır. Neredeyse dünyadaki üreme çağındaki kadınların yarısı, CAM (tamamlayıcı ve alternatif tıp) kullanıyor (Sullivan & McGuiness, 2015).

 

            Amerika Birleşik Devletleri'nde hamile kadınların% 37'si ve doğum sonrası kadınların% 28'i 12 ay içinde CAM kullanıyor (Birdee, Kemper, Rothman ve Gardiner, 2014) Kadınların gebelik  ve doğum için seçtiği CAM tedavileri literatürde hipnoterapi adı ile anılmakta ve ağrı için kullanılanbir methoddur . (Sullivan & McGuiness, 2015:10)

 

Doğuma dair  korkular genellikle  ağrı, sezaryen ile zorunlu doğum, ölüm, epizyotomi doğumda çaresiz hissetmek,  malformasyon, doğum sırasında paniğe kapılmak, istemsiz çığlık bebeği dışarı itme aşamasında hasar verme korkusudur . (Serçekuş &Okumuş 2009)

 

Doğum ve doğum için hipnoterapi bir kadının  doğum süreci korkusu ve stresinden kaynaklanan kas gerginliğine yol açarak  artan korku ve stresi kışkırtan acı döngüsünü azaltma hedefler. (Phillips-Moore, 2012). Hipnoterapi doğum öncesi dönemde gebeye öğretilerek ve kadın doğum uzmanının ve ebenin  destekleyici yardımı ile uygulanırken doğuma hazırlık derinleşme ve doğum sürecinde  hipnozun devamı sağlanır  ( Beebe, 2014: 52).

Doğum ağrısında oluşan iki paradigma vardır. Birincisi ağrı kesici paradigması diğeri ise doğum sancılarını aşırı gösteren  acı paradiğmasıdır.  Doğum ağrısı normal bir bireyin başa çıkabileceği bir ağrıdır ve  bu ağrı ile başa çıkmak bütünsel bir yaklaşımdır. (Leap &Anderson, 2008: 4).

 

Hipnoterapi kadınların doğum acısıyla baş etmelerine yardımcı olmayı amaçlayan farmakolojik müdahalelere karşı doğumun acısını hafifletmek  ve gidermeyi hedefler.  (Jones, 2012).

Dünyada, üzerinde önemle durulan konulardan birisi de normal doğumlardan kadınların güçlenerek çıkmaları için hastanelerdeki doğum ortamlarının ev benzeri düzenlenmesidir. Doğum odalarının, annenin kendisini evinde hissedeceği, güven ve mahremiyet ihtiyacını karşılayacak şekilde düzenlemesinin ve annelerin doğumda birebir kesintisiz ebe desteği almasının normal ve kolay doğum oranlarını artırdığı saptanmıştır.(Dick ,2013).

 Her ne kadar kadınlar doğum sancılarını  subjektif olarak farklı şiddet ve yerde rapor etseler de kasılmalar ve uterin  doğumun erken aşamasında servikal dokuların kasılması ortaktır  (Rich, 2016). Bu ağrılar omurilik sinirleri boyunca  T10-L1 e iletilir  ve karın, kalça, uyluk ve lumbosakral bölgelerdedir

 

 Doğumun ikinci aşamasında ise  buna servikal  gerilerek eklenir  ve vajinal ve perineal distansiyon ağrılarını omuriliğe giren S2-S4 pudendal sinirleri kullanır (Jones, 2012). Pozitron emisyon tomografi (PET) bir nöro görüntüleme teknolojisidir. hipnoterapi kullandığında kadının beynindeki değişiklikler fizyolojik haritalandırmak için daha yakın zamanda kullanılmıştır.

 

Aslında yaşanan acı doğum ile ilgili bilgi eksikliği  ve bunla ilşkilendirilen korku veya daha önce yaşanan acılar ve vücudun doğal sempatik sinir sistemi ve stres hormonlarının doğru  salgılanamamasına bağlıdır . Sonuçta;  endişe ve  korku  gebelik ve doğum esnasında kullanılacak kaslara direnç ve gerginlik vererek doğumda rahatlamayı engelleyerek  kan rahim  vagina ve perineye gitmesi gereken kanı engelleyerek olumlu geribildirim  almamıza engel olur .

 

Fetusun da düzgün yönlendirilemeyen kan akışıyla gelen besinlerden faydalanamaz  ve aynı zamanda gebedeki  kortizol horomonunu  korku emerek normal büyüme ve gelişmeyi engeller (Phillips-Moore,2012).

 

Hipnoz ile zihin ve beden arasındaki bağlantı kurmayı hedefleyerek bilinçaltına girerek fizyolojik tepkilerde rahatlama sağlamayı hedefler ( Phillips-Moore, 2012).  Asıl amaç ise ikir kadının  kendi doğum sürecini tam olarak kontrol etmesinin vereceği rahatlıktır . Daha önce öğretilen ritmik solunum teknikleri oksitosin gibi doğal opiatlar salgıladığını gösterilmiştir. Kontrollü nefes ritmi kadının kedisini kontrol etmesine izin vererek gevşemesine yardım eder .  (Steel, Frawley, Sibbritt, Broom, &  Adams, 2016).

 

1213 kadını rastgele seçerek yapılan yedi çalışma sonucu doğum yapan kadınların memnuniyeti açısından hipnoterapi yönetimi ile doğum yapan gruplar ile ek  ilaç olarak alarjezi  ve ağrı kesici alanlar arasında dogum sancısı açısından  fark olmamıştır (Madden et al., 2016).

Doğumda hipnoz kullanımı normal do¤um olasılığı ve kadının doğumdan memnuniyetini arttıran yöntemlerden birisidir. Bu nedenle bu yöntemi bilen ekibin arttırılmasına  gereksinim duyulmaktadır.

 

KAYNAKÇA

 

Mongan M. (2009) HypnoBirthing practitioner syllabus, Hpnobirthing Institute, Usa .

 

Mongan M. Hypnobirthing the Mongan method. 3rd ed. USA: Health Communication Inc; 2005. p. 57-81

Beebe, K. R. (2014). Hypnotherapy for labor and birth. Nursing for Women’s Health,18(1), 48-59.

 

Sullivan, D. H., & McGuiness, C. (2015). Natural Labor Pain Management. International Journal of Childbirth Education,30 (2).

 

Cyna, AM, Andrew ,MI, McAuliffe GL. (2006)  Antenatal self-hypnosis for labour and childbirth: a pilot study. Anaesth Intensive Care, 34(4):464-9.

 

Maquet P, Faymonville ME, Degueldre C, Delfiore G, Franck G, Luxen A, Lamy M. (1999) Functional neuroanatomy of hypnotic state. Biol Psychiatry ,45(3):327-33.

 

Dick-Read, G. (2013). Childbirth Without Fear. 4th edition. TJ International Ltd, London.

 

Hummenick SS. (2004) Maternity and Women’s Health Care. In: Lowdermilk DL, Perry SE, eds, Childbirth and Perinatal Education. 8th ed. Mosby: St Louis;:448-67

 

 İşbir GG, Okumuş H. A. (2011) Safe approach to pain at childbirth: Hypnobirthing. HEAD;8: 7-10

 

Phillips-Moore, J. (2012). Birthing outcomes from an Australian HypnoBirthing programme. British Journal of Midwifery, 20(8).

 

Serçekuş P, Okumuş H.( 2009) Fears associated with childbirth among nulliparous women in Turkey. Midwifery, 25: 155-62

 

Shah MC, Thakkar SH, Vyas RB. (2011).Hypnosis in pregnancy with intrauterine growth restriction and oligohydramnios: an innovative approach. Am J Clin Hypn , 54(2):116-23.

 

Simkin, P.,  Boldig, A., J. (2004) Midwifery Womens Health, 49: 489-504.

 

Jones, L. (2012). Pain management for women in labour: an overview of systematic reviews. Journal of Evidence-Based Medicine, 5(2), 101-102.

 

Madden, K., Middleton, P., Cyna, A. M., Matthewson, M., & Jones, L. (2016). Hypnosis for pain management during labour and childbirth. The Cochrane Library.

 

Rich, M. (2016). The Curse of Civilised Woman: Race, Gender and the Pain of Childbirth in Nineteenth-Century American Medicine. Gender & History, 28(1), 57-76.

 

Leap, N., & Anderson, T. (2008). The role of pain in normal birth and the empowerment. Normal childbirth: Evidence and debate, 29.

 

Steel, A., Frawley, J., Sibbritt, D., Broom, A., & Adams, J. (2016). The characteristics of women who use hypnotherapy for intrapartum pain management: preliminary insights from a nationally-representative sample of Australian women. Complementary Therapies in Medicine.

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

( Doğum Ağrısı Ve Hipnoterapi başlıklı yazı gölevi tarafından 3.11.2019 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.