USUMDA  KAMİL OCAK

Görüntünün olası içeriği: Ahmet Ayaz, şapka

          Ahmet AYAZ

GZİANTEP LİFE DERGİSİ SAYI 83 SAYFA  54

 

        Bu günkü sohbet yazımda, senelerdir usumda saklı olan Kamil Ocaktan söz edeceğim. Bu yazımı, Gaziantep’i  yönetenlerin sonuna kadar okumalarını  istiyorum. Okumalarında yarar  var diye düşünüyorum.

        10 Ekim 1965'de Milletvekili ve Devlet Bakanı seçilen Rahmetli Kamil Ocak Beyin ölümünü şöyle  hatırlıyorum. Saat  16.00 sıralarında bağ ve bahçe yorğuluğumu çıkarmak üzere evde sırt üstü yattım, pilli radyoda göğsümün üzerinde, Ankara radyosundan Türk Sanat Müziği dinlerken, birden ses kısıldı ve bir anons geçildi.  “Devlet Bakanı  Kamil Ocak geçirdiği kalp krizinden hayatını kaybetti” dedi ve müzik devam etti. Ben hemen yerimden fırlayarak  köy kahvesine  gidip, bu kötü haberi istemeyerek de olsa, sevenlerine duyurmuş oldum. Kamil Ocak, bizim komşu köyümüzden Karaçaören köyünde, bir köy ağasıydı. Oğuzelinin İkizkuyu köyü ise  amcası ve  aynı zamanda kayınbabası olan Fevzi Ocak da İkizkuyu Köyünün ağasıydı.  Karacaören  Köyün de  Bir vekili Mehmet vardı. Kendisinin adına köyde işleri yönetirdi. oda kendisinden daha önce hakkın rahmetine kavuştu. İlk baharda 15-20 kişi içlerinde askerlik öncesi bende olmak üzere  tam 33 gün Kamil Ocakın fıstık, zeytin, bağ olmak üzere ağaçlarının bakımın yaptığımızı hatırlıyorum. Askerlik öncesi, o zaman ben devlet memuru değildim.Kamil Ocak,bu kadar işçisi çalışanı var  iken,  İlk Bahar yaklaşınca jipe binerek Karacaören Köyüne saat  10.00 sıralarında  gelir, saat 15.00 sıralarına kadar yeni yetişen fıstık fidanlarının makas ile kendini yormadan, bir eğlence gibi, kendi elleri ile budamasını  yapardı. Çalışan işçilerinin yanına kesinlikle gelmezdi. Fıstık fidanlarına gösterdiği ilgiden  anlıyorum ki fıstık  ağaçlarını çok severdi.  Bir de, bu çalışmayı sanarım  spor olarak yapıyordu. Çünkü kendisi sporcu birisiydi. Köydeki konağında duvar boyu Babası olan Şıyh Mustafanın yağlı boya ile yapılmış bir fotoğrafını görmüştüm. Oldukça sesi çok duyulan bu zat’ı muhteremi bizim kuşak çok  iyi tanır. Ama yeni nesilden kimselerin  tanımayacağını düşünüyorum. Babası Şeyh Mustafa tekke  sahibi birisidir. Tekke camii yanındaki tekkenin oacklara aittir. Ocaklara ait  levhanın  bu bir  iki yıl içinde kaldırıldığını duydum ve üzüldüm. Şeyh Mustafa’nın mezarı da, Şeyh Camiinin bahçesindedir.Şimdi Kamil Ocak kimdir? Aşağıda öz geçmişinden söz ediyorum ve  kendisini rahmet ile anıyorum.

       Kamil Ocak 19 Şubat 1914'de Gaziantep'te doğmuştur. Gaziantep 'in eski Belediye Başkanlarından ve Konya'nın Mevlevi Şıhlarından Şıh Mustafa Efendi'nin oğludur. İlkokulu Gaziantep 'te sarı mektep te okudu. Daha sonra İstanbul Robert Koleji 'ne gitti. 1935 yılında Robert Koleji 'nin Ticaret kısmından mezun oldu. 3 yıl İstanbul Merkez Bankasında çalıştıktan sonra yedek subay olarak askerliğini yaptı. 1940 yılında Gaziantep Dokumacılar kooperatif müdürlüğüne tayin edildi. 8 yıl bu görevde kaldı. Aynı zamanda 1941 yılında siyasete de girdi. 1946 seçimlerinde Demokrat partiden aday oldu. 1948 yılında Ticaret Vekâletince Gaziantep Fıstık Tarım Kooperatifleri Birliği Genel Müdürlüğüne tayin edildi. 1960 yılına kadar bu birliğin Genel müdürlüğünü yürüttü. 1950 yılında DP parti il ve idare kurulu başkanlığına, 1951 yılında DP İl Başkanlığına seçildi. 1957 yılına kadar DP parti il başkanlığı yaptı.

 

17 Kasım 1955 tarihinden 16 Kasım 1956 tarihine kadar Gaziantep Belediye Başkanlığı görevini yaptı. 1961 yılı genel seçimlerinde AP Milletvekili adayı idi. 1962 yılında AP İl İdare Kurulu Başkanlığına seçildi ve bu görevini 1965 yılına kadar devam ettirdi. 1963 mahalli seçimlerinde Gaziantep Belediye Meclisine seçildi ve zaman zaman başkan vekilliği yaptı. 1965 seçimlerinde AP Milletvekili olarak meclise giren Kamil Ocak yeni kurulan Süleyman Demirel Hükümetinde Spor İşlerinden Sorumlu Devlet Bakanlığı görevine tayin edildi. Bakanlığı süresince Gaziantep 'e 1 Stadyum ve 1 Spor Salonu inşa ettirmiştir. Kendi adını taşıyan stadyum, spor salonu ve spor kompleksi 2018 tarihinde yıkılarak yerine Gaziantep Büyükşehir belediyesi tarafından, park ve camii yapılma kararı alınmıştır. Kamil Ocak 1969 yılında Ankara'da vefat etmiştir. Fevzi Ocak 'ın kızı Mübeccel hanımla evli olan Kamil Ocak'ın 2'si kız, 2'si erkek olmak üzere 4 çocuğu vardır. Kamil Ocak çok iyi İngilizce,  Fransızca ve Arapça bilmekteydi. Kamil Ocak’ın oğlu Osman Ocak hayatta, Fevzi Ocak vefat etmiştir. Kızı Nükhet ocak Balkan ile, Nezihe Ocak Ankarada yaşıyorlar. 

       Şunun altını çizerek  söylüyorum. İnşallah  ilgililer çağrıma kulak verirler. Gaziantepte birkaç yıl görev yapan valilerin  adları okullara, bulvarlara veriliyor da, Ocakzade , devlet adamı, Gazi Şehrin Öz Evladı, Rahmetli Kamil Ocak’ın  adı bir bulvara niçin verilmediğini bir türlü aklım almıyor. Gaziantep hızla büyüyor ve gelişiyor. Yeni gelişen yerlede bir “KAMİL OCAK BULVARI” olamaz mı? Daha doğrusu  Kamil Ocak  ismi bir bulvara da sığmaz. Onun ismi yeni yapılan Havaalanına veya bir spor salonuna verilmelidir diye  düşünüyorum
( Usumda Kamil Ocak başlıklı yazı Ahmet AYAZ tarafından 16.12.2019 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.