HAŞHAŞ

  Çocukluğumuzda çok ekilirdi. Elmalıdere'nin alt kısmına kadar haşhaş tarlaları olurdu.Toprağa ekildikten sonra 
belirli büyüklükte seyretmek için toplanır Uşak sofralarında tere, roka gibi taze yenirdi.
  Çocukluğumuzda olgunlaşan haşhaşların baş kısmında kesip içini avucumuza doldurup yerdik. Kabuk kısmının içine de su koyup içerdik.
  Haşhaştan uyuşturucu yapıldığını büyüyünce öğrendik .Kapsülün dış kısmı yaş iken çizilmesiyle afyon elde edilirmiş. Hatta bazı Uşaklı aileler afyondan zengin oldukları söylenirdi.
  Annemlerin çocukluğunda şimdiki gibi ayçiceği, mısırözü yağının yerine haşhaş yağı kullanırlarmış.Hatta haşhaş yağı çıkaran imalathaneler varmış.
  Bizim oralarda genellikle sarı ve siyah haşhaş olurdu.
  Haşhaşı biraz kavurup haşhaş taşı yardımıyla ezilerek haşhaş sürtmesini elde ederiz. Ekmek diliminin üzerine sürüp üzerine Uşak şekeri döküp afiyetle yerdik.
  Uşak'ta aileler Ramazan Bayramı'nda hemen her evde peksimet yapılırdı tabiki haşhaşlı veya tahinli olurdu. Evlerde o zamanlar fırın olmadığından Baytar'ın fırınında sıra alınırdı. Karışmasın diye ya kağıt yapıştırılır veya özel işaret konurdu tepsilere.
 Pekmezle karıştırarak kahvaltılarda yenirdi.
 << Çarşıdan aldık bir tane,
       Eve geldik bin tane>>  Bizim için o nar değil haşhaştı.
  ABD tarafından baskı yapılarak haşhaş ekimi yasaklandı 
26.6.1971 tarihli Bakanlar Kurulu kararı ile tam bir yasak getirdi.
Darbe sonrası iktidara gelen Ecevit ise 1974 Temmuz'unda haşhaş ekimi tekrar yasalaştırır.
Haşhaş an itibariyle belli amaçlar sınırlı kalmak şartıyla Toprak Mahsulleri Ekibi'nin kontrolü ile üretiliyor.
Haşhaş üreticiden çizilmeden alarak ve işleyerek  ilaç yapımında kullanıldı söylenmekte.
Yıllar sonra çalıştığımız yerler sürtülmüş haşhaş götürdüğümüzde gelen misafirler ikram ederken söylerdik fazla yemeyin bundan afyon elde ediliyor kafayı bulursunuz.Daha sonra karşılaştığımızda içki içmiş gibi başlarının döndüğünü söylerlerdi.
  Yasaklandığı zaman parola haş haş demek aş aş demekti...
( Haşhaş başlıklı yazı HasanÖzaydın tarafından 22.03.2020 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.