Bir olaya,bir duruma şahit olduğunda,yapılan davranışın sebebini hiç kendine sordun mu?Ortaya konan fiilin altında yatan asıl sebep neydi acaba?
 Günlük yaşamda,sosyal alanlarda birçok gözlem yapma fırsatımız olmakta.Bunun yanında her olayın kişi nezdinde bir etkisi olmakta.İşte bu etkinin adı algı.Her birey,aynı olayı farklı şekilde algılar.Kişi,bir durumu sahip olduğu bilişsel yapıya göre yorumlar ve algılar.Herhangi bir durumu hızlı bir şekilde algılayıp yorum getirmede kişiye yardımcı olan ve kolaylık sağlayan önyargılardır.Peki sence insan,önyargıları ne ölçüde kullanıyor?Çok mu yoksa az mı?
Önyargılar,genelde sağlıklı düşünülemeyen,yani öfke halinde daha fazla kullanılır diyebiliriz.
 İnsan ister ki mutlu olayım,mutlu edeyim.Ama bunu yaparken kendi doğruları ve kendi faydasını ön planda tutar.Neden? Çünkü birini mutlu edebilmesi için öncelikle mutlu olması gerekir.Gerçek mutluluk ise yaşamı doğru ve iyi görebilmekle olur.
 Hani dedik ya,bir konu üzerinde yorum yapabilmek için önyargılar ya da ön bilgiler bize yardımcı olur.Biliyor musun sevgili dostum? Aslında doğru ve insani bir algılayış,insani bir yaklaşım için yardımcımız olan en güzel yöntem iyi niyettir.Bu noktada bir anımı anlatacağım.
 Üniversite yıllarında otobüs yolculuğu yaptığım bir gün, moladan sonra yanımdaki boş koltuğa birinin oturduğunu gördüm.Yanına otururken selam verdim.Lakin yüzü pencereye dönüktü.Selamımı almadı.Ben de Allah'ın selamını niye almadı diye bu durumu biraz garipsedim.Neyse oturdum.Bir an yüzünü bana döndü.Tekrardan selam verdim.İşaret diliyle selamımı aldı.O an duymadığını,işaret diliyle iletişim kurduğunu anladım.O an bir daha bir olayın içeriğini tam olarak bilmeden yorum yapmamayı kendime şiar edindim.Yol boyunca ara ara gerek işaret diliyle gerek yazarak sohbet ettik ve o gün yaptığım yolculuk benim hayatımda iz bırakan anılarda yerini almış oldu.
 Diyeceğim o ki sevgili dostum,bazen uygunsuz,bazen onaylanmayan eylemlerin arkasında bambaşka bir sebep yatabilir.O yüzden bir kişiye,bir olaya ne kadar iyi niyetle ve insanî yaklaşırsak o kadar doğru,o kadar gerçekçi algılarız.
 İyi niyetle ve güzel kalple kal sevgili dostum...
( Acaba Neden başlıklı yazı Psikolog tarafından 5.04.2020 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.