Makale / Tarihsel Makaleler

Eklenme Tarihi : 29.05.2020
Okunma Sayısı : 1935
Yorum Sayısı : 11
Günün Yazısı

Bu Yazı 30.05.2020 tarihinde
GÜNÜN YAZISI
olarak seçilmiştir.

İSTANBUL’U FETH EDEN KOMUTAN FATİH SULTAN MEHMET DEĞİLDİR AMA PEYGAMBERİMİZİN MÜJDELEDİĞİ KOMUTAN FATİH SULTAN MEHMED’TİR

Evet, yazının başlığı size ters gelmiş olabilir. Öyle ya İstanbul’u feth eden Fatih Sultan Mehmed değilse nasıl olur da ‘’ İstanbul muhakkak feth edilecektir. Onu Feth eden komutan ne güzel komutan, onun askerleri ne güzel askerlerdir’’ Hadisinin muhatabı Fatih Sultan Mehmed olabilir?

Peygamberimizin(S.A.S) müjdesine mazhar olan Fatih Sultan Mehmet olduğuna göre İstanbul’u feth edenin de o olması gerekmez mi?

İşte bu sorunun cevabını verebilmek için gelin isterseniz en baştan başlayalım.

İstanbul tarih boyunca kaç kez kuşatılmıştır?

İstanbul, Bizans'ın elinden alınmak üzere yirmi dokuz kez kuşatılmıştır. Bu kuşatmalar kronolojik olarak şöyledir:

--M.Ö 340 Makedonya Kralı Phillippe ( Büyük İskender’in Babası )
--M.Ö 194 Roma İmparatoru Septim Severus (Başarılı olmuştur.Şehir artık Romalılara bağlanmıştır.)
--M.S 616 İran Hükümdarı Keyhüsrev
--M.S 626 İranlılar ve Avar Türkleri ortak(Türkler tarafından ilk kuşatılması budur.)
--M.S 672 Emevi Halifesi Muaviye ( Hz. Muhammed[ s.a.s.] zamanında gerçekleşen Hicret olayında Peygamberimizin, evinde misafir kaldığı Ebu Eyüb el Ensari’nin katıldığı iddia edilen sefer... Muaviye bizzat sefere katılmasa da oğlu Yezit bu kuşatmada komutan olarak yer almıştır. )
--M.S 712 Emevi Halifesi I.Velid
--M.S 722 Emevi Halifesi I.Velid (Yalnızca Galata Limanı alınmış, Arap Camii inşa edilmiştir.)
--M.S 782 Abbasiler (Kent haraca bağlanmıştır.)
--M.S 854 Abbasi Halifesi Mütevekkil
--M.S 864 Ruslar
--M.S 869 Abbasiler
--M.S 936 Ruslar
--M.S 959 Macarlar
--M.S 970 Abbasiler (Kent haraca bağlanmıştır.)
--M.S 1203 Latinler (Latinler İstanbul’u 1261’e kadar ellerinde tuttular.)
--M.S 1302 Venedikliler
--M.S 1348 Cenovalılar
--M.S 1391-1396 Osmanlı Padişahı I.Beyazıd (Şehir İstanbul’da bir Türk Mahallesi kurulması isteğine karşı çıkılması üzerine ablukaya alınmıştır.)
--M.S 1412 Osmanlı Şehzadesi Musa Çelebi
--M.S 1422 Osmanlı Padişahı II.Murad
--M.S 1437 Cenovalılar

Burada Fatih Sultan Mehmed’e kadar olan yirmi bir kuşatma zikredilmiştir. Arada Bulgarlar, Hunlar, Ruslar, Gotlar’ın yaptıkları istilalarla birlikte sayı yirmi dokuzu buluyor. Yani II. Mehmed’den( Fatih Sultan Mehmed ) önce İstanbul yirmi sekiz kez sarsılmıştır.


Şimdi gelelim bugünkü İstanbul’a

Bugünkü İstanbul’un otuz dokuz ilçesi vardır. Bu ilçelerin 14 ü Asya yakasında olup adları şöyledir:

Adalar

Ataşehir

Beykoz

Çekmeköy

Kadıköy

Kartal

Maltepe

Pendik

Sancaktepe

Sultanbeyli

Şile

Tuzla

Ümraniye

Üsküdar

Avrupa yakasındaki ilçeler de şunlardır:

Arnavutköy

Avcılar

Bağcılar

Bahçelievler

Bakırköy

Başakşehir

Bayrampaşa

Beşiktaş

Beylikdüzü

Beyoğlu

Büyükçekmece

Çatalca

Esenler

Esenyurt

Eyüp

Fatih

Gaziosmanpaşa

Güngören

Kâğıthane

Küçükçekmece

Sarıyer

Silivri

Sultangazi

Şişli

Zeytinburnu

 

Tabii ki 1453 yılı itibariyle İstanbul dediğimiz zaman böyle 39 ilçesi olan ve bu ilçeleri yukarıda yazılmış adlarla anılan bir şehirden bahsetmiyoruz ama maalesef pek çok vatandaşımız ‘’ Fatih Sultan Mehmed İstanbul’u feth etti.’’ Dediğimiz zaman yukarıdaki ilçelerin hepsinin birden Fatih Sultan Mehmed tarafından feth edildiğini düşünüyorlar. Oysa değil.

Şimdi tekrar tarihe dönelim.

İstanbul’un fethi anlatılırken hep ne deriz? ‘’Fatih Sultan Mehmed İstanbul’u feth edebilmek için İstanbul Boğazının Avrupa yakasında Rumeli Hisarını yaptırdı’’ Deriz değil mi? Rumeli Hisarı’nın da Asya yakasındaki Anadolu Hisarının karşısına yapıldığını, bu hisarın Yıldırım Bayezıd tarafından yaptırıldığını söyleriz.

Peki İstanbul’un Anadolu yakasında bir hisar yaptırmış olduğumuza göre bu toprakların bizim olması gerekmez mi?  Gerekir tabii ki. Nitekim Yıldırım Bayezıd, Anadolu Hisarını yaptırdığında hisarın yapıldığı topraklar Türklerin elindeydi.

Peki bu toprakları Yıldırım Bayezıd mı  Türk toprağı yapmıştı? Hayır. Bu topraklar Osmanlı Devletinin ikinci padişahı Orhan Bey zamanında çok büyük ölçüde Türk toprağı olmuştu.

Orhan Gazi 1329 da Bizans İmparatoru III. Andranikos’u Palekanon Savaşında yenince bugünkü İstanbul’un Anadolu yakası toprakları neredeyse tamamen Türk hakimiyetine girmişti.

Ha, bu arada..Palekanon deyince kafanız karışmasın. Günümüzdeki İstanbul’un Asya yakasındaki Maltepe ilçesinden bahsediyorum. Savaş burada yapılmıştı.

Yani Orhan Bey ile Fatih Sultan Mehmed arasındaki dönemde İstanbul’un Anadolu yakası tamamen Türk toprağı olmuş, bugünkü İstanbul’un yarısı feth edilmişti zaten.

Peki diğer yarısı? Yani Avrupa yakasındaki topraklar?

Ona da bakalım.

Yine Orhan Bey zamanında Türkler 1353 de Rumeli’ye geçmişler ve Rumeli toprakları Türk toprağı olmaya başlamıştı birer birer. Mesela Orhan Bey’in oğlu  I. Murad( Hüdâvendigâr) zamanında Çatalca ve Silivri ilçeleri artık birer Türk toprağı idi.

Yıldırım Bayezıd, Çelebi Mehmed, Musa Çelebi ve II. Murad zamanında artık bugünkü  İstanbul’un Avrupa yakası da Türk toprağı olmuştu.

Şimdi gelin bunun delillerini ortaya koyalım. Yani Fatih Sultan Mehmed Bizans İmparatorluğuna ( Ki ona artık İmparatorluk demeye bin şahit ister.) son vermeden önce İstanbul’un Avrupa yakasının da Türklerin elinde olduğunun kanıtlarına bakalım.

Fatih Sultan Mehmed, Rumeli Hisarını nerede yaptırdı? Bugünkü Sarıyer İlçesi sınırları içinde Rumeli Hisarı diye andığımız yere. Bu topraklar bizim olmasa elini kolunu sallayarak orada bir hisar yaptırabilir mi? Demek ki o topraklar  bizim.

Peki Fatih Sultan Mehmed gemileri karadan Haliç’e taşırken bu işleme nereden başlandı? Bugünkü Okmeydanı sırtlarından. Yani Avrupa yakasında Okmeydanına kadar olan yerler Türk hakimiyetinde. Aynı şekilde gemilerin Haliç’e indirildiği Kasımpaşa tarafları da Türk hakimiyetinde.

Gelelim Fatih’in karargahını nereye kurduğuna.

Nereye kurmuş karargahını? Bugünkü Topkapı Surlarının hemen önüne.

İlk hücum nereden başlatılmış? Bayrampaşa Deresi kenarında Maltepe sırtlarından..  Yani bugünkü Topkapı-Bayrampaşa- Maltepe ( Avrupa yakasındaki Maltepe) de tamamen Türklerin elinde.

Eee o zaman Fatih Sultan Mehmed hangi İstanbul’u feth etti?

Evet, şimdi yukarıdaki resimlerden soldaki İstanbul’un ilçeleri haritasına bakın.

Baktınız mı?

Fatih Sultan Mehmed’in feth ettiği İstanbul işte o haritada gördüğünüz yeşil renkli alandır ve tabii ki onun adı İstanbul değil Kostantiniyye’dir. Bizanslılar için ise Konstantinopolis

Fatih’in feth ettiği Kostantiniyye bugünkü Fatih ilçemizin mini minnacık bir parçası olup bugünkü İstanbul’un o devirde surların içinde kalan kalan mini minnacık bir alanıdır. Yani bugünkü İstanbul’un 39 ilçesinden sadece biri olan Fatih ilçesinin çok küçük bir parçasıdır.

Artık bir imparatorluk olmaktan tamamen çıkmış, Osmanlı Devletinin bir ilçesi kadar bile hacmi olmayan minyatür bir devletçiktir. Ama Hrıstiyan dünyası için Kudüs’e eşdeğer önem atfedilen bu yüzden de Fatih Sultan Mehmed’e kadar kimselere yar olmayan Kostantiniyye’ye sahiptir.

İşte Fatih Sultan Mehmed’in feth ettiği İstanbul, daha doğrusu Peygamberimizin işaret ettiği Kostantiniyye budur.

Sanırım niçin ‘’ İstanbul’u feth eden komutan Fatih Sultan Mehmed değildir ama Peygamberimizin(S.A.S) müjdesine nail olan komutan Fatih Sultan Mehmed’dir.’’ Dediğimi anlamışsınızdır.

Evet, bugün İstanbul’un fethinden bahsederken günümüz İstanbul’unun fatihleri olan Orhan Gazi, şehid padişah Murad-ı Hüdavendigâr( I.Murad ), Yıldırım Bayezıd, Musa Çelebi, I. Mehmed( Çelebi Mehmet ), II. Murad gibi fatihlerini anmazsak bence çok büyük eksiklik ve haksızlık olur.

İstanbul’un Fethi olarak adlandırdığımız ve gururla kutladığımız bu özel ve güzel günde fethin 567. Yıl dönümü bütün milletimize kutlu olsun.

Kostantiniyye’nin fatihi Fatih Sultan Mehmed ve fethin maddi, manevi tüm komutanları, devlet adamları, alimleri, din adamlarına, bugünkü İstanbul’un fatihleri olan padişah, devlet adamı, ilim adamı, komutanlar ve din ulemasına, İstanbul’u bizlere ebedi bir Türk yurdu olarak armağan etmiş herkese Allah’tan rahmet diliyorum. Makamları cennet olsun.  
( İstanbul’u Feth Eden Komutan Fatih Sultan Mehmet Değildir Ama Peygamberimizin Mü başlıklı yazı Sami Biber tarafından 29.05.2020 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.