SU SAVAŞLARI

1980'li yıllar... Evimize çok uzak olmayan bir su kaynağından boru ile ve o borunun ucuna da küçük bir musluk takılmak suretiyle mutfağımıza kadar su taşınmıştı. Böylelikle mahallemizdeki çeşmeden su taşıma "derdi" son bulmuştu. Acayip bir lükstü bu. Kalabalık bir ev olması dolayısıyla mutfaktaki bu çeşme en çok da kadınları mutlu etmişti.

O günden bu yana çok şeyler değişti elbette. Çeşmeler tarihe karıştı meselâ. Çeşmelerin evlerde olması bir lüks değil artık. Çok sıradan bizim için. Bazı nedenlerden dolayı suyun kesilmesi bizi bir hayli sıkıntıya sokuyor şimdi. Hele, bir kaç saat/gün gibi uzun süre suların akmaması hayatımızı ciddi olarak zorlaştırıyor. Çünkü hayatımız, evlerimizde mutfak, lavabo, tuvalet, banyo gibi yerlerde ayrı ayrı olmak üzere, suyun çeşmeden akmasını sağlayacak şekilde düzenleniyor. Öyle ki, içtiği suyu ayrıca satın alıyor çoğumuz. Çünkü normal şebekenden gelen suyu içilebilecek kadar sağlıklı bulmuyoruz.

Dünyanın pek çok ülkesi ve ülkemiz su konusunda münbit. Coğrafi şartlar ve diğer imkanlar açısından da suyun çok uzak yerlere taşınması çok kolay. Buna rağmen yeteri kadar suya kavuşmayan insanların sayısı çok fazla. Ne var ki, çok olan pek çok şey gibi suyu da hor kullanıyoruz.

Ve yıl 2020... Yer Afrika / Tanzanya. 
İnsanlar adeta suya kavuşmak için pek çok insanın idraklarını aşan bir fedakârlık gösteriyorlar. Coğrafya kader midir değil midir; derin ve çetrefilli bir mesele ancak milyonlarca insan için su gibi hayati bir ihtiyaca sahip olma lüksün çok çok ötesinde Afrika'da.

Sosyal medya vasıtasıyla Tanzanya'da yaşayan biriyle tanıştım. Ramazan ayı dolayısıyla yardım faaliyetinde bulundular. Ramazan sonrası ise yardım çalışmalarına su kuyusu açarak devam ediyorlar. Zaman zaman da sosyal medya hesabından paylaşıyor. Dünyanın değişik yerlerdinden yapılan yardımlar vasıtasıyla daha fazla su kuyusu açmayı planlıyorlar. Bir su kuyusu yaklaşık 1000 (bin) kişinin ihtiyacını karşılıyor. Bu şu demek; aslında  Afrika'da su var. Ancak insanların suya ulaşma imkanları yok. Fedakâr insanlar sayesinde ulaşabiliyor böyle. Gördüğünüz fotoğraflar da Afrika'daki durumu gösteren küçük bir numune.

"Akarsu kenarında bile abdest alırken suyu israf etmemeyi" tavsiye eden Peygamberi daha iyi anlıyor insan. İsraf edilen her damla suda, Afrika'da ve dünyanın başka yerlerinde suyu hasretle bekleyenler gibi, milyonlarca insanın hakkı var. Gelecek nesillerin de...

Gelecekte su savaşlarından bahsediliyor ya hani, işte o su savaşları Afrika'da yıllardan beridir her gün yapılıyor. Ne gariptir ki, her savaşta olduğu gibi bu savaşın da esas mağdurları kadınlar ve çocuklar.
( Su Savaşları başlıklı yazı Recep K. tarafından 21.06.2020 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.