ALLAHIN ADALETİ.

İnsan olarak bu dünyaya geldiysek,  yaşamak için ne kadar fiziksel somut materyallere ve ensturamanlara ihtiyaçımız varsa, elle tutulmayan soyut kavramlarada ihtiyaçımız vardır.


Bunların başında adalet gelir.


Adalet olmadan yaşam olmaz. Bu kanıya varmamız, asırlar almıştır.


İnsan oğlu adalet duygusunu nasıl geliştirmiştir?

"Allahı gözlemleyerek" .


Tabiatın işleyişine baktığımızda adalet sisteminin olmazsa olmaz olduğunu görürüz.


Kuran'da "allah adildir" der, peki adil olmak adaletli olmak ne demektir?

Hak ve hukuka uygunluk; hak ve hukuku gözetme ve yerine getirme; doğruluk. Diye açıklıyor sözlükler.


Zaten öyle değilimidir? Ne zaman hakkımız yendiğini düşünsek, içimiz acısa, veya haksız yere kötü davranışlara maruz kalan birini görsek adalet gelir aklımıza! Yoksa pekte umurumuzda olmaz genellikle!


İkili ilişkilerimizde, eşimizle, çocuklarımızla, olan ilişkilerimizde adilmiyiz mesala.


Yoksa hiç önemsemiyormuyuz bu konuyu?


Adalet sadece zayıflar içinmi gerekli yani zayıf olduğumuzda. Korunmaya muhtaç, hakkımızı gücümüzle alamadığımız zamanlarda bize gösterilmesi gereken bir olgumu adalet ?


Oysa hayatın içinde, o kadar değişkenizki!


Mesala patronunuz karşısında zayıf. Kendi pozisyonumuz altındakiler için güçlüyüz.


Örneğin bir arslanın karşısında güçsüz, ama bir karıncanın karşısında güçlüyüz. Daha güncel bir örnek vereyim,yaya olarak trafikte isek güçsüz, araçla trafikte isek güçlüyüz.


Dikkat ettinizmi? Ne zaman güçlü olsak kendimizi haklı görürüz.

Ne zaman güçsüz olsak zayıf olsak, karşımızdakinin adil olmasını bekleriz.


İyi ama bu tutum iki yüzlü bir tutum değilmidir?


İşimize geldiği zaman güçsüz olduğumuzda adalet istemek, güçlü olduğumuzda aman banane demek doğrumu? Adil olmak çok zor bir şeydir.


Hak edene hak ettiğini vermek, yada hak etmeyene hak etmediğini vermemek.


Adil olmak gerçekten zordur. Nefsinize, egonuza ağır gelir...


Adaletli olmak, sadece hak edene hakkını vermek değil eğer hak eden bir den fazlaysa onlar için eşit davranmaktır adil olmak

.


Hakta eşitlik, fırsatta eşitlik, adalettir.


Kazançta eşitlik ise hak etmeye bağlıdır.


Gelelim allahın adaletine.

Bu iş biraz karışıktır. Mesala toprağa her düşen tohum yeşermeyi, hak eder. Ama bu tohumlarla karnını doyuran kuşlarında bu tohumlarka hakkı vardır. Yani adalette esas hak etmektir.


Hak ettiysek haklı olmalıyız. Ama günümüz şartlarında insanları yöneten sistemler haklı olmadıkları halde güçlü olanların kurduğu sistemlerdir.


O sebeple hakkı olanın haklı olduğu sistemleri kurup yaşamamız gerekmektedir ve gelecek nesillere aktarmakla mükellefiz,

bu yaşam biçimini.


Yaşadığımız şu dünyada biz neyi hak ediyorsak o oluyor, zaten bu allahın adaletidir işte.

Yani yaşadığımız kaderi bir şekilde kendimiz hak ediyoruz. Hak ettiğimizi yaşıyoruz. Ya davranış modellerimiz? Karşımızdaki kişi, sokaktaki kedi.,yol kenarındaki ağaç, üzerine basıp geçtiğimiz hamam böceği hak ediyormu sizce bu dayranışları?


Örneğin, oksijensiz kalmayı, susuz kalmayı, kurak çölleşmiş topraklarda, yaşamayı her yeri betonlaştırarak, bütün ağaçları keserek doğal alanları yok ederek, hak etmedimikmi sizce?

Biz sanıyoruz ki Allah müslümanlara torpil geçer. Biz ne yaparsak yapalım bir tövbe ederiz allah af eder hak etmediğimiz şeyleri bir dua karşılığında verir bahşeder.


Yağmur duasına çıkarız, tüm ormanları acımasızca katlettiğimizi unutarak, el açarız bir kıyak yap dercesine.


Malesef, yağmur yağması için insanların dini inançlarının önemi yoktur.


Çünkü Allah adildir.


Sadece çevrenizi betonlaştırmayın.


Sizden öncekilerin ektiği ağaçları kesmeyin.


Vede mümkünse yeşili koruyun. Yağmur siz kemalistmisiniz,müslümanmısınz, ateistmisiniz, bakmaz, yağar. Niye, biliyormusunuz?


çünkü Allah müslüman, değil! adildir..

ve bütün kullarına eşit davranır.

Yılmaz Tizgöl

31/03/2018

( Allahın Adaleti. başlıklı yazı ylmztzgl tarafından 4.07.2020 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.