(Ms46-120)PLUTARKHOS yargıç din adamı yazar  ve Roma vatandaşı Yunanlı  filozofdur. Bugün yazsada idi biografi uzmanı ve hatta profil Uzmanı olarak iş yapardı.. Biografi yazmak karşılaştırmalı yapmak o tarihi kişi ve kimliği her yönü ile tanımayı Ve tanımlamayı gerekli kılar. Teferruatları gözden kaçırmamalı gerektirir. Kadına mal gözü ile bakılan bir dönemde platoncu yaklaşımla onu bir şahıs ve hak sahibi insan olarak kabul etmektedir.. Evlilik salt bir yastık birliği olarak değil bir olmayı önerdiği için yazdıkları ö emlidir.. Uygulama yasa emir ve dünyanın dört tarafına götürdükler Eserleri ile bugün dahi yasalarla Roma hayatımızdadır.. F
insanlar, günümüzderhadsizlikte had safhada 3 günlük dünyada 1 dakikaFebile karşıyı dinleyemediği 30 lu 40 lı yaşlara kadarevlenmeyerek her bal peteği e saldırırken yaşını geçirirken müşkülpesentli, döl kalitesinin düşmesi ile sorunlu çocuk ile içinde bulunduğu topluma ihanet etmektedir.. Hollanda evde köpek besleyenler evli olanlar sayısı ndan aşağı düşmüş nufus artışı eksidedir.. Felsefi olarak yazılmış eser bubakımdan da önem arzeder.. 48 maddeden oluşan öğütler den ibaret mektup metni şeklinde dvedo günkü meşhur kral ve edebi eserlerdeki kahramanlar konuşturmuş örneklemeler yapılmış dır... Platoncu yaklaşımda olup eğitimlibir. Kadının erkeğe eşit olduğunu düşünmektedir..
227 eseri olup bunlar paralel yaşamlar ve Etica (morali) isimli eserlerinde toplanmıştır.. Karşılaştırmalı Biyografiler ve etik değerler gerek felsefe gerekse tarihe ışık tutmaktadır...
Antik Yunan ve Roma da evlilik aktinin kamusal Yönü denetim ve işleme koyma seklinde idi. Aile ait. Uygulama ve. Disiplin ile değerlerin Babadan kocaya. Vesayetin devri olarak öngörülmüştür ve iki aile reisi arasında babanın kocaya kadın teslimi ile akit tamamlanmaktadır. Roma da evlenmek ve çocuk sahibi olmak onurlu bir. Davranış dır..
Evliliğin kuralsal gelişimi kadınların da eğitim şartlarında gelişme, mal varlığının dostlarından ziyade ölünce kendi çocuklarına kalması isteği kurumun da giderk kamusal nitelik kazanmasına yol açmıştır. Kadın giderek değer kazanması ile kamu otoritesi ne geçiş gerçekleşmiştir.. (Spartalılar hariç)
Etica isimli eserin Evlilik İLKELERİ başlığında poliannas ve Eurodıke"geli n ve güveye öğütler" isimli metindir.. toplumsal yasam ve değerlerden farklı olarak karı koca arasındaki yaşam biçimi tarzı ve ortak degerleri en iyi şekilde betimlemiştir..
Genel yaklaşık Zeus dan berik"kadın yarattı kötülüğe gerek yok"şeklindedir.. Kadın bütün kötülüklerin başı olarak değersizleştirilmiştir. Dönem Eserlerinde yer alan bakış açısı"kadının adı yok" şeklindedir.. Tıp okumak için bile babası rıza gösterse erkek kılığına girerek İskenderiye de ögrenim gören ilk kadınii djinekologu hepimiz biliriz.Erkek doktorları şikayeti ile idam cezasına carptırılmış kadınların(yargıçların eşleri bile)  araya girmesi tüm şehirde ayaklanması ile kurtulmuş ve sadece kadınlara bakma şartı ile affedilmişdi.Kadın olmak zordu.. 
Yazar, Yeni gelinin ilk günkü hatalarına örnekleme vermiş arı bir defa soktu diyerek den bal toplamadan vaz mı geçeceğiz diyerek  hoşgörüyü başa oturtmuştur...
Hazzın ilk günlerde en başa oturmasını çabucak bitme tehlikesini öngörerek aşkın bitmezliği ve canlılığının karı koca karekteri ve aklın kontrolüne geçmesini salık verir..
Cinsellik konusuna değinirken doğacak çocukların sadece bu dünyaya ilişkin değil haz ve hoşgörü ile manevi çocuklarında olacağına karektere yoğunluğuna  işaret etmiştir.Yunan efsanelerin atıf yapaArak Afrodite ni bir ayagın altına aldığı kaplumbağa ritüeli ile sessizliği ve eve sadakatı göstermektedir..
Yine örnekleme yaparak Pers krallarının yasal eşleri ile yemeklerini yedikten sonra eşlerini odaya gönderip, cariye ve şarkıcılarla içki, eğlence ve alem yaptıklarını söylemiştir..Eşini yanında şarkıcı yada hizmetçi ye aykırı davranışlarda bulunduğunda canını sıkmamİş olacaktır..Kral bile olsan eşini kıskançlık krisine yol açıp onu aşağılamaya aksın demiştir.. .
Evlilik, davranış sanatının en önemli gösterisi bireysel bağlanma dır.. Ölümden sonsuzluğa kadar cinsellik eşle yaşanacaktır.. Her iki eş açısından da sadakatı erdemli olarak görür yalnız erkeğin hazlar peşinde koşmasınıda küçük hata olarak kabul eder.. Bu sorunu hak ve sorumluluklara göre değil aradaki sevgi ve bağa göre çözmek gerekir..
Kocanın zevk arayışları onun evdeki üstünlük statükosu gereği değil evliliğe sadakatle baglı olmak eşinin onurunu korumak sevgisini sağlamak için hoşgörünün sınırlarını aşmadan zayıflık anı olarak tanımlamıştır.. Küçük zevkler uğruna eşlerinin büyük acılar cekmEsine sebep olması insafsızlıkdır...Şeklinde de belirleme yapmıştır. 
Koca karısına metres gibi davranmamalı koca gibi davranıp saygı sınırlarını zorlamamalıdır
Evlilik sadece bir arada uyumak yada gelecek nesilleri oluşturmak değil. Birarada yaşamaktır...Bir olmaktır. Buna göre 48 öğüde başlayalım... 
1-ilkbaşlarda ortaya çıkacak sudan sebeplerle uyumsuzluklara göğüs gerilebilmelidir. İlkbaşlar,  çanak gibi kırılmalar olabilir. Ancak bir süre sonra birbirine kenetlenmiş ayrılmaz parçaya dönüşürler.. Ateş ve demir bile bu birlikteliği bozmaz.Küçükhatalar başlanfıc acemiliği olarak kabul edilmelidir.. 
2-Ateşi nasıl ki saman aniden körükler ve gerisi gelmezse söner. yanış hısı ile sönüş hızı aynıdır. Fiziksel çekim aşkı ateşler ama yerini akıl ve karektere bırak mazsa fiziksel çekiciliğe dayalı aşk ateşini yitirir..
3-zehirle balık yakalamak ne kadar kolaysa balığı murdar yapar yenilmez yapar.. Büyü ve aşk iksiri gibi gerçek dışı yöntemlerle erkeği kendisine baglayan kadın ancak aptal ve kalın kafalı birisine eşlik yapar..Eşek ve domuza benzetme yapar. Domuz figürü güçü, eşek figürü ise şehvet düşkünlüğü şeklinde betimlemiştir.. Gerçek aşkın yerine yapılan büyüklerde hep sapma olur..
4-Akıllı mantıklı adamlar yerine aptal admalr üzerinde egemenlik kurmaya çalışan kadın, yol yordam bilen adamı takip etmektense köre kılavuzluk yapan birisine benzer
5-Kadınlar kral eşi olan pasipjae nin bir Boğa aşık olduğuna inanmazlar. .Ama aynı kadınlar keçiler ve köpekler gibi ölçüsüz ve zevk düşkünü adamları, ciddi ve aklı selim adamlar tercih ettiklerini görürler..
6-Atlarının üzerine bir hamlede bimeöeyen gevşek adamlar atlarına diz çökmesini ögretirler.Aynı şekli de zengin ve soylu kadınlarla evlenen erkekler . Kendilerine iyilik yapmazlar..Aksine aşağı seviyede olanları daha iyi yöneteceklerini düşünerek, onların gururlarını kırarlar. Atının dizginşerinin kullanırken onun büyüklüğüne nasıl dikkat ediyorsa, karısının dizginşerinin kullanırken de onun saygınlığını zedelememesi gerekir..
7-Ay Güneş den nasıl uzaklaştığında görünür olup yaklınlaştığında yok oluyorsa kadında eşinin yanındayken görünür olmalı kocası yokken evinde görünmez olmalıdır..
8-Heredotos" bir kadın giysilerini çıkarınca utancını da çıkarır "demiştir.. Oysa yanılıyor. Bir kadın kocasının yanımda erdemli olmalıdır.. Kıyafetini çıkardığında iffetini giyer.. Utanmak eşlerin birbirine gösterdiği sevginin en üst gösteegesidir..
9-Seslerden biri pes olsa da 2 uyumlu ses müzük de nasıl ritm oluşturıyorsa
Aynı şekilde makul bir evde davranışlar ikitarafın anlaşması ile ortaya çıkar..ancak Erkeğin önderliği ve seçimleri daha ağır basar..
10-Güneş poyraz ı yener.. Poyrazda adamın palto sunu çıkarmaya çalıştık a adam paltoya daha çok sarumır. Güneş çıkınca ve yakıcılığını arttırın a adam önce paltısunu çıkartır sonra da gömleğini..Bu pek çok kadının davranış örneğidir.. . Kocaları onları lüks ve savurgan hayattan alıkoydukça öfkelenerek kavga ederler ama ikna ile sagduyu hakim olursa bu şeylerden vazgeçip itidal hakim olacaktır.
11-Cato, Senato da kızlarının gözü önünde karısın öpen adamı Senato dan kovdu.. Nasıl ki başkasının yanında karısını öpen okşayan bir adamın davranışı kötüyse baska sının yanında karısını ikaz eden aşağışan adamın yaptığı da ayıp değil i dir..? Kadına yakınlığını ve sevgisini gizli gösterip ikazını aleni yapması da ayıptır..
12-Masıl ki aynan nın karşısında altın ve süs eşyaları ile bezenmiş bir duş görünüşü tek basına güzel göstermezse ayn şekilde kocasının yasam tarzıma karekterine ayak uydurmaya n kadında
Hiç bir işe yaramaz.. Eğer aynada mutlu bir yüzün kasvetli bir yansıması varsa veya kaşları çatık bir adamın mutlu bir yüz yansıması varsa ayna kusurlu ve değersizdir.. Tıpkı adam şaka yaparken kadının somurtması adamın üzgünken yada ciddiyken kadının şakalar yapması gülmesi uygunsuz ve hatalı davranış dır.Kadının sevimsiz ve ihmalkar olduğunu gösterir.. .
13-Toplum içindeyken eşleri yemek yerken görmekten hiç jazwtmeyen adamlar, onlara tek başına yemek yemeği ögretirler Aynı şekilde toplum içn de bir arasa eğlenip gülmekten hoşlanmayan adam eşine kocalarındam ayrı gizli zevk almasını öğrwtmişleridr.
14-Pers krallarının yasal eşleri ile yemeklerini yedikten sonra eşlerini odaya gönderip içki, eğlence ve alem yaptıklarını söylemiştir..Eşini yanında şarkıcı yada hizmetçi ye aykırı davranışlarda bulunduğunda canını sıkma İş olacaktır...Erkekler başka kadınlarla ahlaksız iş yapmalarını kendi kadınlarına saygı olarak görürler
15-Spora düşkün kral sporcu yetişmesine önem verir.. Beden e düşkün bir adam zev sefa düşkünü edepsiz kadın yetiştirmiş olur..Erdem onu düşkünü adam ise namaiuslu ve edepli bir kadın yetiştirir..
16-Spartlu genç bir kıza koca. Seçimi yapıp yapmadığı sorulduğunda hayır ben onu değil o beni seçecek der..Hanımefendiye yakışan davranış budur...
17-Bir kadın kendi başına arkadaş seçmemelidir.. Kocasının inancına göre heykel ve inançlarını icra etmelidir.(Romalılar çoktanrılı dine inanırlariı) 
( Gelin Ve Güveğe Felsefi Öğütler I başlıklı yazı HALİLİ tarafından 23.11.2020 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.