Makale / Araştırma

Eklenme Tarihi : 26.11.2020
Okunma Sayısı : 849
Yorum Sayısı : 0
Mayınlı tarlaya girmeye-nihayet-karar verdim. Ağzı olan herkesin konuştuğu yazdığı-bu görüşler zaman zaman insanların inançlarına saldırı boyutuna ulaşıyor- tasavvuf/ tarikat konusu gerçek bir mayın tarlası. Bu konuda birikimli olduğumu ve kavramları iğdiş etmeden görüş belirtebileceğimi düşünüyorum. Kavramların bilhassa dini hayatımızda çok önemli olduğunun hepimiz farkındayız elbette.
Onlarca yılın en tartışmalı kavramları tasavvuf/tarikatlar konusuna girmeden başka bir kavram/kelime hakkında konuşmalıyız. Cemaat. “Toplamak, bir araya getirmek” anlamındaki cem‘ masdarından türeyen Arapça bir isim olup sözlükte “insan topluluğu” mânasına gelir. Fıkıh terimi olarak namazı imamla birlikte kılan topluluğu ifade etmek için kullanılır.(DİA) Tanımından da anlayacağımız üzere her tarikat cemaattir ama her cemaat tarikat değildir. Kelime anlamına göre mantık yürütürsek her türlü topluluk bir cemaattir.(futbol kulübünden iş adamları örgütüne kadar)
İslami ıstılahta ise namaz kılmak için camiye toplanan insanları veya bir sohbet gurubunu ifade etmek için kullanılır. Cemaatte manevi tasarruf olmadığı için ağzı laf yapan herkes cemaat kurabilir ve örgütlenebilir. Bunun için samimi Müslüman olması gerekmez.( Örneğini 15 Temmuz'da gördük.)
Bu yüzden cemaatlerden bahsederken ve "sallarken" Müslüman toplumunun/guruplarının tamamını içine alacak şekilde genellememek en uygunudur. Kaş yapayım derken göz çıkarmamış ve vebale girmemiş oluruz.
Cemaat olmak kolaydır ve cemaat içine girmek için ekstra şartlar bulunmaz. Resmi dernek statüsünde ise üye olur, aidatlarınızı öder etkinliklerine katılırsınız. Kişilik ve imkanlarınıza göre yükselirsiniz. 
Neredeyse 1000 yıllık İslam toprağı olan ülkemizde de irili ufaklı çok fazla cemaat vardır. En basitinden, 100,000 caminin cemaati vardır. Cemaatler aynı zamanda ticari zekaları kuvvetli insanlar için kolay faaliyet alanıdır diyebiliriz. Yüz yıllar boyunca yeterli din eğitiminden mahrum kalmış insanımızın en hassas yeri İslam dini olduğu için tüccarlığın en rahat yapılacağı alan cemaatlerdir. 
Günümüzde cemaatlerin hiç alakasız bir alanla, tasavvuf ve tarikatlarla ilişkilendirildiğini müşahade ediyoruz. (Medyada zaman zaman Nurcular ve Süleymancılar gurubunun tarikat olarak lanse edildiğine şahit olmuşsunuzdur. Nurcular çoğunlukla tarikatlara karşıdır, Süleymancılar ise insanlara zaten kendilerini cemaat olarak tanıtmaktadırlar. Tarikatların gelenekleri, manevi silsileleri ve uzun zaman alan bir eğitim sistemleri vardır. Cemaatlerde bunlar bulunmaz. Cemaatler özel toplantılarında tarikat tipi zikir vb. yapsalar da tarikat olarak değerlendirilemezler.    .../...
  
  
( Tasavvuf-tarikat başlıklı yazı Mustafa ESER tarafından 26.11.2020 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.