Bir Şiirim Ve Derinlemesine Bir Analiz Ve Çırpınış 2

 

Ne İstediğini Biliyor Musun?

 

Ne istediğini biliyor musun sen kız Hatice

Kıçım da don yok sen istiyorsun ıphone

Akşam yemeğine paramız yok böylece

Sanki artistsin çok kazanıyorsun Sharon Stone

Mehmet Aluç

 

Şiiri çözümlemeden önce başlığı anlayalım önce “Ne İstediğini Biliyor Musun?“ kelime anlamlarını bilmek çok önemlidir, burada şaşkın kalmış bir aşığın, sevgilisine cebinde parası olmasından fiyatı çok pahalı kazık olduğundan, vereceği paraya değmeyecek bir cep telefonu ıphone 6 plus istemesindeki çığlığı duyuyor ve hissediyoruz. Haliyle parası yetmeyen aşığın kendini ifade etmesi açışından, içsel bir yangından öte ifade edişindeki derin sancı dolu vurgu, anlatımsal öğe açısından çok derindir ve anlamlıdır. İşte bunu dile getirmek ve bunları kısaca açıklamak zannımca gerekli bir meseledir. Aşığın anlam derinliği burada bir çığlık şeklinde söyleyerek kendini ifade etmiştir.

KONU

Ne istediğini bilmeyen sevgilinin, arzu istek dolu saçmalıklarına karşı çıkan aşığın çırpınışı konu edilmiştir, bu ifade bu her düşünce istek hemen karşılanmalıdır anlayışını yıkmaktadır.

ALGI OPERASYONU

 

Ne istediğini biliyor musun sen kız Hatice

Kıçım da don yok sen istiyorsun ıphone

 

Bu şiirde ana tema algı operasyonu; cebinde parası yok iken en pahalı telefonlara para harcayarak, ülkenin ekonomisini yabancılara kaptıran insanımızın zayıflığı zavallılığı gözler önüne serilirken kalabalık şehirlerde, bir topluluk olmaktan çok bir yığın halini alan insanların ruhi çırpışları temel baz saz gaz alınmıştır. Kıçında don giymek için don alacak parası olmayan aşığa, 5 milyarlık ıphone plus aldırtmak topluma ve kendine yabancılaşmış bireyin aşkı bir kazanımla elde etmek için kullandığını çıkar ilişkisi bağlamında, aşka duyduğu bu çekim alanı her zaman kazandırır diyenlerin kazanmaktan öte arzularına erişmek için erkeği bir köle gibi gördüğü, algısı geniş bir vurgu ile yaylı çalgılarla çalınarak ifade edilmiştir

DÜŞÜNCE YAPISI

Akşam yemeğine paramız yok böylece

Sanki artistsin çok kazanıyorsun Sharon Stone

Düşünce düzleminde şiir bir feryattır dağları deldirtir bir çağrışımdır kapıları açtırır.  Çünkü bu şiirde de olduğu gibi aşığın çırpınışları açık bir ifadeyle gözler önüne serilmiş, donsuz gezdiği anlaşılmıştır. Kadın uzun giydiğinde altta donun olup olmaması bazen bir şey ifade etmese de otururken bacak ayırmadığı sürece sorun teşkil etmektedir, lakin erkek için bu söz konusu değildir. Film yıldız Sharon Stone olsan Temel iç Güdü deki gibi bir bacak ayırmakla on ıphone alırsın, bu da bizim yaşantımıza ters Hatice.


Telefona bunca parayı verecek birikimi olması veya âşık olmadan önce bunu düşünmesi gerekirken aşk zaten gelince, aklı başımızdan alarak geliyor ki buna da çare bulunmuyor! Akşam yemeğinde kuru ekmeğe talim ederek, bir an önce bir ön çalışma yapması çok ama çok çalışması gerekir ki bu çalışmada canını okur, alamadan canını aşk yolunda feda eder. Bu şiiri anlama ve anlamlandırma çabası içinde olan ben şair, aşkla sevilen bayanlara sesleniyorum eski tuşlu telefonların gizemli nostaljik haliyle kullanılmasına özen gösterin diyorum, yoksa bu ıphone gereklilikten ziyade zorunlu değildir. Zaten evde ev telefonu var, internet var tablet ile aradığını bulursun cep telefonuna ne gerek var.

GÖRÜNTÜ

Görüntü HD başlayarak karasal yanınla devam edecek gibi görünüyor. İlk baştaki akımla bakımla akım arasında kesintiler yaşanacağından buna hazırlıklı olmalıyız. Şiir tüm gerçekliği ortaya sererken, istenmeyen gelişmeler üzerine farklı görüntüler meydana parazit şeklinde karıncalanma olarak gelebilir.

OLAY MAHALİ

 

Olay aşk bahçesinde değil kıza âşık oğlanın yani aşığın ikinci üçüncü buluşmasında gerçekleşmektedir zannımca. Kızın daha ilk başta, ipleri eline alarak işi sıkı tutmak gibi zaafı var. Âşık ise parayla saadet olmaz olduğunu bilse de bunu anlatmakta zorlandığı, sancılar çekerken fıtık olduğu anlaşılmaktadır. Bu şiirin sonunda saç saça baş başa kavga edileceği söylense de, âşık dert keder içinde çaresizliğiyle derin derin soluk alıp verirken soluksuz, kalacağı kesin gözüyle bakılıyor

DUYGU

Şiir, karamsar duygular içerisinde bulunan insana umut aşılayan olsa da burada bu duyguyu barındırdığı söylenemez ve gözlenemez. Duygu karşılıklıdır burada aşığın çaresizliği dile getirilerek genç sevgilinin duyguyu çıkarı için göz kırpmadan harcadığı söylene bilinir. Aşk heyecan duygu yüklü olsa da burada bu duyguların bir kalemde silinmeye aday genç sevgilinin pahalı isteğiyle aşığı zor duruma soktuğu anlaşılıyor, bunu söylememe gerek yok sanırım… Aşk artık bu yalnızlaşan kendini bir odaya kapatarak elinde cep telefonu ile kendinden ailesinden toplumdan koparan ve zavalılaşan toplum verilen görüntüsünün çıplak tezahürle çırpınışla görülmesi ve hissedilmesi zor bir duygu olmadığı ispat edilmiştir.

GÖRÜNTÜLER

İlk Görüntü

Şiire ilk bakıldığı zaman görülen görüntü ortamında şairin aşkı hissettiği bu akı çıkarı için aracı kullanan sevgililerin halini göstermesi için yönetmen olmasına gerek olmadığı ispat edilmiş, zaman oluşan aşktaki değişimler çıplak gözle duygu ile çarpıtılmadan anlatılmıştır. Bu ilk fragman olsa da ikinci üçüncü fragman saç baş yolma ile ayrılıkla devam edileceği de kaçınılmazdır.

ANLAM MANA İFADE ÜÇGENİ

Şiiri genel olarak duygu ve hislerle konuya temas ettiğini söylesek te, bazen çırpınışları ele aldığını da söyleyebiliriz. Anlam mana ifade üçgeni bir sarmal gibi şiirle olsa da bu şiir okuyucuyu sarmasa da şairi gözlemlerken sararak hareketsiz bırakabiliyor. Bu kalabalık şehir yaşantısı içerisinde kendini kaybetmiş köyünü unutmuş” biri yer biri bakar açlıktan ölür” sözünü unutmuş, kaybolmuş bu bohem ve yalnızlaşmış bireyin çırpınışları arasında ancak görürüz. Tabi ki şair olarak ben yalnızlığı tek çerçevede sunmayı sevmeyen geniş bir bakış açısıyla size sunmak için, bunca çaba ve gayret sarf ederek anlatmaya çalışırken inanın kayboluyorum bu kadar savurganlık ve gereksizliklerin arasında… Fakat ben aşkı bir kişiye karşı duyulan sevgi ve bağlılık olarak görürken, bunu yüksek bir çıkar ilişkisine bağlamadan orta bir kararda sürdürülmesinden yanayım… Bunca bir yığın geçim telaşı geçindirmeyen maaş, pahalılık insana verilmeyen değerler arasında insan kazanmalıyız telefonlara servet harcayarak kendimizi yitirmek yerine, insanları severek onlarla iletişim kurarak dünyayı yaşanılır bir dünya haline getirmeye gayret etmeliyiz derim vesselam. Ayrıca ve ayrıca kendi içlerinde unutulmaya yüz tutmuş bir insan kaybedilmiş bir dünyadır batmış bir dünyadır bu dünyada iletişim olsa ne olur olmazsa ne olur kiminle iletişime geçeceğiz uzaylılarla mı?

SONUÇ BAĞLAMINDA SONUÇ

Yine uyuyakalmışım sabahlara kadar yazmanın şevkiyle bir sonuca bağlayayım. Bir şekilde bu uyuyakalma durumları her şair ve yazarın başına gelebilir nitekim de geliyor. Yazmanın havasından ara sıra üstüme bir halsizlik ile yorgunluk çöküyor o da az uyku ile geçip gidiyor. Her şey açıkça şiirle açıklamamla ortada. Kişisel arzu ve tutumların tutulacak bir dalının olmadığı ortada görünüyor. Aşk kişisel tutumları sevmeyen hızla kaçarak uzaklaşandır. İlk önce bireyin sonra toplumsal barışı sağlayan aşk ve şiir araya giren üçüncü dördüncü bir varlığı tutum olsun davranış olsun kabul etmeyendir. Bu hassasiyete dikkat ederek göz önünde bulunarak adımları atmakta fayda vardır, vesselam. Selamlarımla.

Mehmet Aluç


( Bir Şiirim Ve Derinlemesine Bir Analiz Ve Çırpınış 2 başlıklı yazı kul mehmet tarafından 2.12.2020 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.