Bir Şiir” Kemancı” Gülümsemle Tahlil Ve Analiz


Bugün sitemizde yazan değerli kardeşim Musa Tolay’ın “KEMANCI” şiirine gülümsememle tahlil analiz edelim. Yine aşk yine hasret aşığın dünyasında gitmez, baş başa aşla ve hasretle demlenirken dilinden gönlünde damlar şiirler sözler

GİRİŞ

Bir kerede şenlik görsün sürgünüm,

En coşkun parçana bakın kemancı.

Ona değil, yokluğuna küskünüm,

Girme la sesinden sakın kemancı.

 

Kemancı ile olan diyaloğuyla konuşuyor kemancı bir kerede şenlik yani neşe sevinç görsün bu senden olan sürgün olan ben, en coşkulu parçanı çalmaya bak kemancı, ben yârime değil yokluğuna kızgınım hasrete kızgınım, aslında hasret yâri gönlünde yeşertmektir bazen unuturuz. Girme la sesinden şarkına kemancı, sanki yalnızlığı başka bir hali bana çağırır başka bir sesten çal kemancı. Kemancı ile Tanju Okan’ın Rahmetlinin güzel bir şarkısı vardır.

Unutulmaz bu acı

Dertli dertli çal kemancı

Her aşkta hüsran oldu gönül

Bilmem bu kaçıncı

 

Halime bak dertli çal

Kemancı başımın tacı

Gitme bu gece benimle kal

Benim halim çok acı

 

Değiştin kemancı

Neden efkârlı çalmıyorsun

Benim dünyam yıkılmış

Sen de mi acımıyorsun

 

Gözümden kaçmıyor

Benden bir şey saklıyorsun

Yeter artık derken

Kemancı neden ağlıyorsun

Ben gençliğimde hüzünlenir zevkle dinler kendimden geçerdim.

 

 GELİŞME

Dilim, o ne yapsa aha açılmaz,

Değil gemi yakmak, kibrit çakılmaz.

Balıksan denizden, sudan kaçılmaz,

Hasreti, öfkemden baskın kemancı.

 

Ayrılığa kim çare bulmuş ki der gibi kardeşim bu dilim o yâre karşı ah bile demez, onu unutmak için yakmam gemileri candan severim, eğer balıksan yani âşıksan sudan ya da sevmekten vazgeçilmez, hasretim öfkemden baskın çıkar sen çal kemancı. Kardeşim burada bize bir dip notla uyarıyor. “İnsan yapısında yaşamın devamı için birçok farklı duygu vardır. Bu duyguların mutluluk, sevgi, merhamet gibi bazıları kulağa hoş gelirken; kızgınlık, kıskançlık, öfke gibi bazıları ise kulağı rahatsız eder. Oysaki her duygunun insan yapısında yaratılış amacı vardır ve işlevsel kullanıldığında çok değerlidir. Önemli olan bu duyguların olumlu çerçevede fark edilmesi, hissedilmesi, yaşanması ve çevreye yansıtılabilmesidir.”

ANA KONUSU

 

Ömür sundum tek perdelik mevsime,

Sıfır verdim, hesap kitap dersime.

Akort tutmaz böyle hazin taksime

Keman bile bana şaşkın kemancı.

 

Yine aşk yine hasret içsel yolculuk.

Ömrümü sundum verdim tek bir mevsim süren aşkıma, sıfır verdim hesap kitap dersime, yani o kadar okurken üstün başarılı olan ben aşkın karşısında şaşkın kaldım çaresizim aldığım okuldaki notlarım boşunaymış, aşkı öğretmediler bana, haklısın kardeşim öğretilmez yaşanılır… Akorttu tutmuyor gönlümün bu hazin gidişe, bak keman bile düzgün çalamıyor anlıyor halimden…

 KONUSU SORUSU DURUŞU

 

Hiç sormadım, aramadım, nerdedir.

Ne resimdir ne cisimdir, nağmedir.

Müebbeten kalp isimli yerdedir,

Her aşığa maşuk yakın kemancı

 

Konusu aşk duruşu aşk sorusu hasrete çare var mı diye soran kardeşim duyguları bir inci gibi dizmiş.

 

Kızgınım sanki hiç sormadım kimseye aramadım nereye gitti nerededir, ne resimdir o ne cisimdir o  bir nağmedir şarkıdır dinlediğim, dinlemeye doyamadığım, müebbet hapis kaldığım gönlümdedir, her seven aşığa sevgilisi yakındır ey kemancı, uzakta olsa da gitmedi gönlümdedir derken kardeşim çok güzel söylemiş.

ÖLÇÜ VEZİN

İlk üçüncü mısrada bir 7+4  

6+5 11 li hece ile yazılmış şiirdir.

 

Bir kerede şenlik/ görsün sürgünüm,

1     2  3  4   5    6  / 7      8    9   10  11

 

En coşkun parçana bakın kemancı.

Ona değil,/ yokluğuna küskünüm,

1   2  3  4 /   5    6    7  8  9     10  11

Girme la sesinden sakın kemancı.

 

KAFİYE UYAK

Bir kerede şenlik görsün sürgünüm,

En coşkun parçana bakın kemancı.

Ona değil, yokluğuna küskünüm,

Girme la sesinden sakın kemancı.

 

YARIM KAFİYE (YARIM UYAK)

Dize sonlarında bulunan sözcüklerdeki tek ses benzerliğine yarım uyak denir.

Örnek

Sürgü nüm- Küskünüm

 

TAM KAFİYE (TAM UYAK)

Dize sonlarında bulunan sözcüklerdeki iki ses benzerliğine tam uyak denir.

Sürg ünüm   Küsk ünüm  ner dedir nağ medir yer dedir

 

ZENGİN KAFİYE (ZENGİN UYAK)

 

Dize sonlarında bulunan sözcüklerdeki üç veya daha fazla ses benzerliğine zengin uyak denir.

Küs kün üm – Sür gün üm/  Ner de dir  Nağ me dir

 

KAFİYE ŞEMASI (UYAK DÜZENİ / KAFİYE ÖRGÜSÜ)

 

…………… a             |               ……………c              |              ……………d     

…………… b             |               ……………c             |              ……………d

…………… a             |               …………… c            |              ……………d

…………… b             |               ……………  b         |              ……………b

 

…………… e             |               ……………f                      

…………… e           |               ……………f                        

…………… e           |               …………… f                     

…………… b         |               ……………  b                  

 

 

 

DUYGU TEMASI VE ŞEMASI

 

Duygu teması aşktır âşıktır gönüldür hasret ilinde kalan aşığın sabrıdır duygu temasıyla şeması çizilen.

 

 

VURGUSU OLGUSU

 

Aynıdır vurgu aşktır âşıktır aşka talip olunan gönlün sabırla hasretle imtihanıdır, olgusu da ezberlen ile bilinen değil yaşanıla bilinir yaşanılınca öğrenilen aşktır. Vakıf olduktan sonra aşk değerlendirilecek bir olgu değildir baştanbaşa hayat bir aşktır yaşamasını seçerek doğru olanla bilirsek.

ŞİİR TÜRÜ

 DRAMATİK ŞİİR

  İnsan yaşamının değişik boyutlarını, tutku, özlem, istek, kaygı ve korkularını gerçeğe uygun biçimde eyleme dönüştürerek veren şiirlere dramatik şiir denir. Dramatik şiir bir yönüyle Epik şiirle kesişir. Kimi edebiyat kuramcılarına göre dramatik şiir, epik şiirden doğmuş tiyatroyu oluşturmuştur.

ÖRNEK

Ciğerime sinmiş nefesin,
Uzak değil bir adım ötesin,
Dramatik olmasın ama bilesin,
Gündüz geceye vardıkça özleneceksin!

Kenan Sayın

ŞİİRDE ÖRNEK

Dilim, o ne yapsa aha açılmaz,

Değil gemi yakmak, kibrit çakılmaz.

Balıksan denizden, sudan kaçılmaz,

Hasreti, öfkemden baskın kemancı.

 

EKSİK OLAN NEDİR

Eksik olan insan kazanmamak dünya malı servet kazanarak, insanı kazanmamaktır. Bir yerde okumuştum burada alıntı ile vereyim “Hiç kimse karşılaştığın fırtınaları umursamıyor, gemiyi limana götürüp götürmediğinle ilgileniyor.” Ve devam ediyordu “Adı üzerinde geçmiş… Bugün de geçecek ve bugün dediğimiz güne, gün gelecek “geçmiş” diyeceğiz. Bu gerçeği kendime hatırlatmak, bu günümün çok daha anlamlı ve güzel geçmesine sebep oluyor. Geçmişteki hatalarımı o güne dönerek düzeltemem, bu imkânsız. O hataları hayıflanarak, ağlayarak da unutamam. Ben geçmişimi ancak, bugünümle temizleyebilirim.”

 

Son kıta ile sonuca varalım.

 

Hay Maşallah! Senin elin pek mahir,

İcran ile divan döker bu şair.

Güzel oldu; türkü, şiir, vesair,

Bekliyorum, seni yarın kemancı.

 

M.Musa Tolay

 

Kardeşim yazdığı şiirdeki duygu hisler hayran kalarak kendine maşallah derken haklı, icran derken söylemekle sunmakla divan şiiri yazar bu şair bu aşkla hasretle, demek ki hasret şiirler yazdırabiliyor tescillemiş olduk. Yazdığımdan oldu bir türkü şiir vesair diğeri serenat, yarında sen bana gel kemancı konuğum ol gönül evimde, yarın gel bekliyorum kemancı. Kardeşime teşekkürler ediyorum aşkla bizi hasretin engin denizlerinde yüzdürttü, başka bir şiirde görüşmek üzere şiirle kalın aşkla sevmekle kalın kardeşlerim, selamlarımla.

Mehmet Aluç


( Bir Şiir Kemancı Gülümsemle Tahlil Ve Analiz başlıklı yazı kul mehmet tarafından 9.01.2021 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.