HACI  BEKTAŞ’I  VELİ  KİMDİR?

 (1281- 1338)

Ahmet AYAZ

 

Ahmet AYAZ

Gaziantep Güneş Gazetesi 28 Nisan 2021

……………………………………………………………..

 

         Merkezi Almanya’da olan Kapadokya Kültür Derneği Başkanı Mümin Uluc Beyin sayesinde 3 defa ziyaret etme imkanım oldu. Fakat orada Bozgeyiklinin postu olduğu söylenir. Ben, zamanın kısıtlı olduğundan Bozgeyiklinin postunu arama imkanım olmadı.  Hacı Bektaş’ı Veli,  Türk Dünyasının yetiştirdiği büyük alimlerinden birisidir. Bu âlimin adını herkes bilir ama, tam anlamıyla bilenlerin çok az olduğu kanaatindeyim. Bunu düşünerek bugünkü sohbet köşeme Hacı Bektaş’ı Veliden bir kesit sunmayı düşündüm.

Gerçek ismi, Seyyid Muhammed bin İbrahim Ata olan , Hacı Bektaş-ı Veli Horasan'ın Nişabûr şehrinde 1281 senesinde dünyaya geldi.

İlk eğitimini Şeyh Lokman-ı Perende'den aldı. Lokman-ı Perende, Ahmed-i Yesevi'nin halifelerinden olup, zahir ve batın ilimlerinde derin bilgilere sahipti. Bektaş Veli Lokman-ı Perende'nin gözdesiydi. Hacı Bektaş-ı Veli, eğitimini bitirdikten sonra Anadolu'ya geldi. Kısa zamanda tanınarak önemli talebeler yetiştirdi. Kendisinin de bağlı olduğu "Ahilik Teşkilatı" ile, Osmanlı Devleti'nin kuruluş döneminde Anadolu'da sosyal yapının gelişmesinde büyük katkılarda bulunmuştur.

Hacı Bektaş-ı Veli, hayatının büyük bir kısmını Sulucakarahöyük'te sürdürdü.  1338 senesinde vefat eden Hacı Bektaş-ı Veli'nin mezarı, Nevşehir iline bağlı Hacıbektaş ilçesinde bulunmaktadır.

Ahi Evran ve Hacı Bektaş

Ahiler'in reisi olan ve Kırşehir'de yaşayan Ahi Evran'nın Hacı Bektaş-ı Veli ile dostlukları vardı. Sivas'taki Ahiler büyük bir teşkilata sahip oldukları gibi Babailer ile de sıkı münasebetlerde bulunuyorlardı. Velayet-name-i Hacı Bektaş Veli adlı eser Hacı Bektaş-ı Veli'nin sık sık Kırşehir'e ziyaretlerini ve Ahi Evran'la yaptığı sohbetlerini anlatmaktadır.

Osmanlı ordusu ve Hacı Bektaş-ı Veli

Osmanlı ordusunda yeniçeriler Bektaşilik kurallarına göre yetiştirilirdi. Bu nedenle Yeniçerilere tarihte Hacı Bektaş-ı Veli çocukları da denirdi. Ocağın banisi Hacı Bektaş-ı Veli olarak kabul edilirdi. Seferlere giderken yanlarında daima Bektaşi dede ve babaları eşlik ederlerdi. Bugün Balkanların her köşesine Bektaşiliği yeniçeriler taşımıştır. Hacı Bektaş-ı Veli'nin sohbetlerini takip ederek onun tarikatına bağlananlara ise "Bektaşi" adı verildi. Hacı Bektaş-ı Veli'nin Makalat adlı Arapça bir eseri vardır. 

ESERLERİ

1)         Velâyet-nâme-i Hacı Bektâş-ı Velî

2)         Makalat - (Arapça)

3)         Kitâbu'l-Fevâid

4)         Şerh-i Besmele

5)         Şathiyye

6)         Makâlât-ı Gaybiyye ve Kelimât-ı 7)Ayniyye

Kaynak Yeniçağ: Hacı Bektaş-ı Veli kimdir?

 

 

 

 

( Hacı Bektaş I Veli Kimdir başlıklı yazı Ahmet AYAZ tarafından 28.04.2021 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.