KARA PARA  I
Menşei yasal olmayan kaynaklardan temin edilmiş her tür para kara paradır.Halk arasında havadan para olarak da bilinir..Her ne kadar mirasdan gelen gelirlerde havadan parası gibi gözükse de intikaller ve yatırılan vergileri sebebi ile kara para kapsamı dışındadır.. Yalnız mirasdan gelen para yasa dışı eylem ve faaliyet geliri olarak elde edilmişse o da kara paradır..
Ülkemiz coğrafi konum olarak geçiş bölgesi olması sebebi ile ulus dışı unsurlarında insan, uyuşturcu, altın, Akaryakıt kaçakçılığı gibi suçları ile de doğrudan mücadelesi , dolaylı olarak  kara para ile mücadele sonucuna hizmet etmektedir..             
 Kara paranın kazanılması 1.profesyonellık gerektiren aşamayken  aklanması suçu 2.profesyonellık gerektiren bir aşamdaır.1. Ler ve 2.ler farklı kimseler olduğu gibi 1.lerin adli sicili kabarık 2. Guruptakilerin tertemiz parlak geçnişleri birbirinden farklılık gösterir.. Kara para, Çamaşır makinasına attığınızda temizlenmiş sayılmaz..Aklama suçu işlenirken Vergilendirilir,hayratlandırılır,faturalandırılır,parçalı para ile havaleleştirilir,kripto paraya tahvil edilirek vergisiz cennetlere gönderilir,kumarhane-kerhane-pompa istasyonu gibi nakit akışlı işyerlerinde faturalandırılır.Tüm bunlarda ortak özellik dağ gibi paranın ova gibi düzlüğe kanallarla taşınarak, parçalanıp tekrar legaleştirilmesi özelliği taşımasıdır..
            Kara para kazanmak gibi aklamakda farkılılk ister. Bilinen yöntemlerin kara para ile mücadele için oluşturulan kurum ve kurallara takılması ihtimali kara paracıları sürekli arayış içerisine sokar.. Her bilinmezlik çözümü, yeni bir bir bilinmezlik doğurganlığıdır..
            AKLAMA YÖNTEMLERİ
           1-OFF SHORE-Bir zamanlar batan bankalarda hazine garantili kredilerin nasıl boşaltıldığını bize ögreten kıyı bankacılığı KARA PARA aklarken de karşımıza çıkıyor..Vergi cenneti diyeceğimiz bu bölgelerde binlerce tabela şirketleri üzerinden havaleli işlemler yapılmak sureti ile para yasal hale getirilmektedir. Kara ile mücadele eden ülkelerde en zayıf halkanın Afganistan olduğu anlaşılırsa ABD  nin neden yıllardır kervan geçmez bu yerde istihkam yaptıgını anlamış oluruz..
            2-Almanya dan  kadın karşılığı belli olmayan 10.000 EURO yu sütyeni içinde geçirirken havalimanı polisine yakalandı şeklinde onlarca hber okuduk..Kadınıın belki gün parası olarak biriktirdiği ve TC  ne gelince harcayacağı paraya Alman polisi el koyar..O halde o kadın limit dahilinde havale işlemleri ile o parayı TC  deki  yakınlarına havale ederek getirebilirdi.. Kara paracıalr iş te bu şekilde milyon dolarlarını onlarca kişiye bölmek sureti ile yaptıkları transferlerle parayı sisteme dahil ederler
              3-Hayratlandırma dediğimiz bir işlemde havadan para kazanan insanlarda var olan toplumla ödeşme isteği değildir.Yuksek malıyetli faturalandırmalar ile para sisteme entegre edilir.. Siz adamı hayırsever bilirsiniz meğerse adam Gürcistan da işlettiği kumarhanenin parasını bu şekilde ülkeye getirip bir de vergi matarhından düşmektedir. İnşaatı kendi firması yapar ..Malzemeler kendi firmasına aittir. Ama maliyetler bire on gösterilmiştir. 
            4-Doğrudan teminle gelen  yasadışı gelirlerin ,yasal şirketler marifeti ile sisteme entegrasyonu bir diğer yöntemdir..  Eskiden kabadayılar vardı.Bilek gücü kendilerine göre geliştirdikleri ahlak ve namus anlayışı ile  bulundukları mahallenin ilçenin ya da ilin birerkolluk gücü gibi hareket ederlerdi.. Onlara ragmen birisi gelip de kiraladığı konutta gayri nizami fuhuş yapamazdı..Tefecilik yapamazdı..Başkasının malına yamyamlar çökemezdi. Sonra bu işler 80 sonrası ihtilalle devşirme usulune döndü..Görüntü ,esas kabadayıların yerini almaya basladı..Ruhunda kabadayılık olmayanlar, organize olmanın gücü ve yarattığı sinerji ile çalmadan çalışmadan kendiliğinden gelen akıntı ile gelen ganimetin sahibi oldular.. Bu organizasyonlar öyle devasa bir hale dönüştü ki yasa dışı gelirler ,yardım paraları gibi gözüken ganimetler,uyuşturucu sikülasyonu,silah sirkülasyonu ile tam bir kurumsal yapı kazandılar.. Terör örgütlerinin başı yakalansa bile kurumsal kimlikleri ticaretin siyasetin belirleyici gücü oldular.. PKK,FETÖ  gibi organizasyonlar,yurt dışı müminlerin paralarını yardım altında hotumlayanlar bu gelirlerini valizlerle sisteme dahil etmeye çalışırken gayrumenkul simsarlarını ,zarar eden görüntü şirketleri kullandılar. 
           5-Hayali ihracat ve ithalat yolu ile kara paranın sisteme dahil edilmesi çocukluğumuzdan beri bilinen 12 Eylül sonrası zenginleşme yöntemidir. Vatandaş it gibi çalışır asgari ücret altı gelir elde eder. Ama ayarlı  gümrükler üzerinden boş teneke ve toprak dolu çuvallar ihraç kayıtlı mal olarak yurtdışına gemi ve tırlarla götürülür en yakın dış mekanda denize ya da yarmadan aşağı dökülür. Ve evrak sahipleri, vergi iadesi altında gelip maliyeden paralarını alırlardı.Kara paracılar bunu şimdi vergi iadesiz kısmını aynı şekli ile uyguluyorlar ..Ortada ticaret yok gelen giden mal yok ama ödenen fatura bedelleri sebebi ile sisteme giren para var.. Sanal seks gibi karşı profilde muhteşem ötesi bir kadın profil resmi var.. Onunla sohbet eden 70 lik dede de rambo filminden fırlamış gibi ama ortada icraat yok.. Tek gerçek geçirdikleri sohbet ve var olacagına inandıkları umut tacirliğidir.. 
           6-Kripto para yönteminin kara paranın havaya karışarak görünmez hali ile yurt dışı transferi gerçekleşir.Olşumunda hiçbir katkının olmadığı her hangi bir egemenlik kayıt ve şartı olmaksızın dijital ortam da üretieln paranın yine sanal haberlerle şişirilerek değer artışından kazanıan haksız kazançlar işin görünen yüzüdür.Görünmeyen yüzü ise FETÖ VEPKK  gibi yasadışı terör gurupları sahip oldukları ganimetleri parçalar halınde çeşitli kaynaklardan üretilmiş çeşitli ad ve mkitarda farklı menşeilere sahip kripto paralar üzerinden yurt dışı vergisiz cennetlere göndererek para transferlerini gerçekleştirmektedirler.. Kripto paranın en büyüklerşinin bile şirket merkezlerini arastırdıgınızda yüzlerce ülkede merkez bile olmayan yapılar olduğunu görürsünüz.. 2 ve 3. Transfer sonrası paranın akıbetinin bulunması ise mucize ötesidir.
                7-Kara paracıların kullandığı bir diğer yöntemse doğrudan devlet başkan ve bakanları ile irtibata girebildikleri sonradan kurulmalı devletlerde imtiyazlı davranabilme yeteneğine sahip olmalarıdır..Burada yatırımcı gibi davranma o ülke vatandaşları üzerinden davranabilme halleri ile legalleşen para tekrar ürün haline dönüştürülerek sisteme dahil edilmektedir. 
              8-Uluslarası fon yönetimlerine dahil hisseler üzerinden paranın parçlanarak değişik kişi ve hisseler üzerinden sisteme daihil edilmesi de diğer bir yöntemdir.. 

KAPARA PARA İLE ÜLKE MÜCADELESİ
Ülkemizde Hazine ve maliye bakanlığı nezdinde kurulmuş bulunan Mali suçları araştırm Kurul vardır..
5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun, 18 Ekim 2006 tarih ve 26323 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.Yasadışı gelirlerin aklanması suçunda şüpheli işlem bildirimi ve kimlik bildirimi yükümlülük haliıne getirilmiş olup bunun ihlalinde idari para cezası yaptırımı öngörülmüştür 4208 sayılı Kaara paranın aklanması ile mücadele yasasında beliritlen şekli ile teröröün finansmanında kullanılması halınde MASAK a bildirim yükümlülüğü de getirilmiştir. 
5237 sayılı Türk Ceza kanununda suçtan kaynaklanan mal varlığı değerlerini aklama suçu 282 .madde de belirtilmiştir. Buna göre kaynak gizleyen aklama suçunu işleyenin 3 yıldan 7 yıla kadar öngörülmüş hapis cezası vardır. Kanun burada kara para deyimi yerine suçtan kaynaklanan malvarlığı değeri diyerek daha geniş bir yorum getirmiştir

TORUN HALİLİ 
( Kara Para I başlıklı yazı HALİLİ tarafından 9.10.2021 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.