Felsefi Bir Soru ve Cevaplar

 

Felsefi bir soru ve cevaplarda bugün vereceğim şıklarda doğru olanı söyler misiniz?

Soru: İddiaya karşı bir kanıt sunmadan sadece karşı çıkmak mı gerekir kanıt mı sunmak gerekir?

 

A: Anlaşılacağı gibi kanıt sunmak gerekir, üsluba dikkat etmek te gerekir.

B: Bence farklı kaynaklardan bilgi edinerek cevap verilmesi gerekir ki iddiaya cevap verelim.

C: Cevabı vermeden önce düşünülmesi gerektiği inancındayım.

D: Düşününce iddiayı ortaya atanı eleştirmekten öte konuya odaklanmak gerekir.

E: Engin düşünce açılımında tutarlılık olmalı çünkü tutarlılık bilginin can yeleğidir, bunu giyinmek gerekir.

F: Farklı bakış açısıyla düşünceye dair önemli bir anlayış geliştirmesi gerekir.

G: Gözlemlerime dayanarak diyorum ki doğru ya da yanlış bir yargı bildiren cümleler yumuşak bir dil anlatımıyla anlatılırken bilinmelidir ki doğru anlatımın ölçütü dış dünyada işe yaramasıdır anlayışıyla cevap verilmelidir.

H: Hala anlayamadığım “felsefede doğru bilgiye ulaşmak imkânsızdır” cevabı varken neden Felsefe ile doğruyu araştırıyoruz vaz geçelim o zaman felsefeden başka bir çözüm yolu bulalım, mesela ne bileyim yani bunu irdelerken madem ki irdelenmiyor vazgeçelim.

I: Lazım olan cevaplarsa “Felsefe de cevaplardan çok sorular önemlidir? “Soru cevaba ulaşmadıktan sonra soruyu irdelemeye ne gerek var?

İ: İsterseniz bir de bilindiği gibi doğru bilginin kaynağı hakkında farklı görüşler ortaya çıkmıştır bu farklı görüşlere saygı duyarak en yakın gerçeği ortaya çıkarılmalı iddiaya cevap verilmelidir.

J: Jale hala diyet yapıp yapmamak arasında bir dilim pastayı yerken üzerine birde sütlaç yemeyi düşünürken diyeti yarına bırakmayı seçerken kendince en doğru olanı seçtiğine kendisini inandırmıştır.

K: Konunun daha iyi anlaşılması açısından “Doğruluk bireye ve topluma göre değişmemelidir” görüşüne katılmıyorum.

L: Lale jalenin yanında diyeti yarına bırakırken bu iştahla diyete başlamayacağının kanısına vardı.

M: Master şefte her gün yapılan yemeklerin bizlerin sofrasında olmasının ihtimali sıfır iken lüks restoranlarda yapılan yemeklerin olmasına rağmen, her gün bakılmasına seyredilmesine karşıyım lakin beni dinleyen anlayan yok.

N: Nasıl anlatırsanız anlatın “yaşadığımız dünya hakkında oldukça güvenilir bilgiler sağladığı düşüncesi, bize her zaman yol gösterici olmuştur.” Denilmesine rağmen sağlıklı düşünceler içinde dünyamızı inşa etmek yerine devamlı yıkmanın peşindeyiz.

O: Ortaya atılan bu soru cevapla iddiayla “Tehlikelere gözü kara bir şekilde atılmak cesaret değildir. Varını yoğunu savurganca dağıtmakla da cömert olunmaz. Her şeyin bir ortası vardır. Erdemli insan orta yolu bulup ona göre davranan insandır.”

Ö: Ölçüt olarak derim ki nedensel açıklamalar cevaplar sorulara yönelik olmalıdır.” "Felsefe bilgisi, adeta bir şehrin ortasındaki yüksek bir kulenin en tepesindeki pencere gibidir. Kulenin şehre bakan pencereleri vardır. Her pencereden şehrin belli bir kısmı görünür, sadece kulenin en üst noktasında bulunan felsefe penceresinden bütün şehri görmek mümkündür. Başka bir deyişle felsefe bilgisi sayesinde insan, gerçeğe herhangi bir yönüyle parçacı bir yaklaşımla değil, mümkün olan her yönüyle genel olarak değerlendirilebilecek bir bakma olanağını kazanır." Deniliyorsa o yüksek kuleye herkes çıkamaz biraz alçaltılarak ya da bir asansör kurularak herkesin çıkması sağlanılarak her pencereden bakışla fikirler ortak bir noktada iddiaya cevap verecek şekilde olmalıdır.

 

P: Peki “Felsefede sorular çok önemlidir. Çünkü felsefe sorularla gelişir. İnsan zihni, gelişen ve değişen varlık, bilgi ve değerler hakkında sürekli bir arayış içindedir.”

R: Bence felsefe rahatına düşkün günlerce yumuşacık koltuklarda oturarak gelirini halkın kazancıyla geçinen kişiler olduğundan felsefe yerine vicdanla bu iddiaya cevap verilmelidir.

S: Söylenecek bunca söze rağmen ben bir şey söylemeyeyim.

Ş: Şukufe bu konuda çekimser kalarak kahvesini höpürdeterek içmeye devam etmektedir.

T: Tam anlamıyla olmasa da bazı şıkların iddiaya cevap verecek nitelikte olduğu bir gerçek.

U: Uzun düşüncelerle aynı koltukta kalmadan oturmak ve yemek yemenin sonunda haftalarca banyo yapmayan Felsefeciler sonunda kaşıntılar içinde kaşınırken uyuz oldukları anlaşılmıştır.

Ü: Üzülerek ifade etmeliyim ki “Gerçek kavramı insan düşüncesinin bir yansımasıdır”. Lakin aklın yansıması için akla bir ayna tutarak, yansımasında ki sapmaların ne kadar doğru cevabın bulunması için saptırdığını önce görmek gerekir ki…

V: Velhasıl kelam ben düşüncemi az sonra söyleyeceğim.

Y: Yavaşça sona geldik, “Doğru bilginin ölçütü nedir?” Öncelikle bunu bulmalıyız.

Z: Zaman kıymetlidir o nedenle zaman için boşluklar meydana çıktığında hoşlukla anında doldurulmalı…

Mehmet Aluç

 

Kaynak: https://ogmmateryal.eba.gov.tr

Soru ve cevaplardan yararlanılarak kaynaklar tırnak içinde gösterilmiştir.

 


( Felsefi Bir Soru Ve Cevaplar başlıklı yazı kul mehmet tarafından 13.10.2021 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.