Dogdugu büyüdügü köke baga zamana ilgi ve iletisimlere göre karakter özelligini, yasam dünyasini ve kisilik özgünlügünü edinir kazanir insan. Bu ugurda güdülen her korku kaygi temkin tedbir tasarruf ve ihtiyat, alinmasi gereken sorumlulugun dün ile yarin arasinda saglikli bilgili sarsilmaz ve saglam  baglar kuran zenginlik kaynaginin geregini yerine getirmeye dair ihmal edilmesi asla mümnün olmayanlarin en basinda gelen vazgecilmez ve kacinilmazlik olgusudur.

 

Bu yüzden celiskiler arasinda saplanip kalmakla veya sifiri sifirla carpip bölen artirimlar hirs heves yahut hayaliyle, ne kalici ve saglikli yasamlara tutunmasi, ne de kendine özgün özgürlüge, akla, fikre, duyarliliga, saygiya, sevgiye dair inanilir güvenilir kisilik karakterine sahip olmasi mümkündür insanin. Bu sebeple her türlü tehdidi yahut tehlikeyi göze alarak yasadigi hayatin bütün DEGER yorgunluklarini kolaya ve düze cikaramayanlar, sonu gelmez gerilim bunalim kahir catisma kavga kargasa bozgun ve calkantilarin anlasmaz- uyusmaz  yikim ve cöküslerine mutlak mahsur ve mahkumdur.

 

Kaideye sayip, geregini gailesini gayretini cabasini ilgisini emegini cesaretini ve sorumlulugunu yerine getirenlerse, saglayici pusulanin TESPiT ve TENKIT dengesinde danisip konusup inceleyen irdeleyen ve sorgulayan hassasiyetin kanunu kuraliyla,  TOPLUMSAL HAFIZASININ bütün dirilten kaynaklarindan ortak yarar paylasimina iliskin SAYGIN hayatin önceligini gözetmis ve nazari itibarin dikkatine almistir.

 

Cünkü en az kisi iradesi yetkisi ve kararligina duyumsanan hassasiyet kadar, sorumlu bilgili samimi ilgili ve saygin ELESTIRi; ortaya konan sanatin, eserin, degerin, veya henüz ilk yapim asamasinda olan yasam tasariminin büyüterek besleyip ZENGINLESTiREN dayanak ve destegidir. Alinganlik veyahut becillik ederek bu kutsal ve asil dengeye kendini kapatirsa , asla yalan yanlis eksik arizali dayaniksiz ve devamsiz olan derme catma hilesini veya hurdaligini görüp bilip farkina varip taniyamaz düzeltemez  ve gelistiremez, tutsak kaldigi kibir ve ihtirasin hammalligini kondurup konuslandran saplantili israr. 

 

Bu sebeple korku kaygi caba gayret ..gibi saymakla bitmez SOYUT SÖZCÜKLER, tüm hayatin somut gercekliginde oldugu gibi insandan yaban yetisir büyürse, bütün yasami zehirleyip yagmalayip yikan tahribatin KABUSUNA ve ENDISESINE dönüserek icinde yutup hapsettigi insani safdisi etkinsizlikte yasadigina ve yasayacagina bin pisman eden zavalliligin her yikinen yüklemde cirpinip debelenen dertler sorunlar bagimlisina kaydi silinmez öznesi yapar. Fakat kaygiyi gayreti düsünceyi tasayi kendini bekleyen yere yurda yola ve cabaya koyarak akil fikir bilgi ve becerisini liyakat esasina göre ufku dili gönlü gözlemi  bilgiye ve kesfetmeye acik üretkenligin ögretip bilgilendirdigi deneyim ve birikimlerle karsilastigi sorunlari her elestiriye ortaya koydugu INSANLIGI YETEBILEN iletisim duyarliligiyla gününe gecesine dert edenler, hic bir zaman gecmisini hic kimsenin yalvar yakarina  haciz; yahut gelecegini bes para etmez varsayimiyla enkaz ihalesi etmeyecegi, onurlu duyarli istikrarli  yasam sicakligi ve güvenliginin hakettigi huzuruna cikarir.

 

Yükünü Tutmak gibi bir kavamin karsiligi eger insani kendisiyle yüzlesbilen onca gerceklikte yok ve yokluklar harici tutuyorsa, hic bir kayda deger tenkidi önemseyip umursamayan IFLASIN kuyumcu mülkü, borsa maddesi veya banka kumarhanecisi ruh alim satimlarinda herseyini hepten kaybeden hammalligini yapmis demektir. Söz sanat edebiyat siyaset sinema gibi gibilerse, her an buralarda ihalesi yapilip sürümünden kazanilan kelepir köhnesi, kiralik yahut satiliklar listesinde raf yerini veya hiza sirasini etiketlenmekten baska ne sansi vardir ne hükmü cürümü.

 

Cünkü satis gelirine, kazanc getirisine, rekor seviyesine, gise hasilatina, kisi sayisina, ilgi kalabaliklarina göre insan sayar , adam-kadindan bellerse hayat, cok sürmez cöker car-cur olur sifati zamiri ve ismi cismi belirsizligin  doyumsuz kanaatsiz sahte soyut görseline tav kap-kac hovardaligi. Ordan ne devlet olur ne insan büyür ne sanat olusur ne de edep edebiyatli insanlik dünyasi. Gözünü yumar yummaz veya sirtini döner dönmez, kii nasil hangi zayif ve zaafiyetnden kistirip kestirip avlayacagina kundakli ve kimi nasil nasil nerden ne zaman cullanip cökeceginin sözünü yazisini kuralini kanununu taslar dikizler zorba makina ve haydut mekanik.

 

Akil tutulmasi, bilinc körelmesi zihin bulanmasi bellek daralmasi kisilik bozulmasi karakter yozlasmasi gibilere say say önü sonu gelmeyen , sayginligini duyarliligini elestirel hassasiyetini ve hesap verebilir hak ve hukukunu yitirip kaybettikce, samimiyetini yalan dolan talanlarla karsilayan bencil bagnaz kibir ve ZORBALIGIN tahakkümüne esir düser söz, bütün güzellikleri kökten kazimayi huy hüner edinir ; ve yerine üretmedigi; eldekilerini de satip savurdugu;  ve hic kimseyle iradesini paylasmadigi gerilimli bunalimli hastalikli duygusuz düsüncesiz kokusmuslugun tüketim piyasasinda korkunun kayginin kabusa ve dehsete dönüserek didisen kapisan yikim mimarligini koyan; ve nasil ölünür yahut nasil öldürülürün INTIHAR piyasasini ve teknigini ögretmeye  sanat, siyaset, edebiyat, POPÜLER KÜLTÜR ve insan raflanip vitrinlestirilir...

Sadece makam söhret sahibi mühre degil, uzmanigin liyakatinedir hayatin kalici köklü ilgisi ve saygin devamliligi. Korkular-kaygilarla yerli yerindeki tenkite acik saglikli damardan tespit teshis takdim sunum gibi ve tani verilerine uygulanip yürütülecek olan yapim  onarim tamir  ve tedavi, yasanilan hayati erisip ulasacagi saglam zeminli olgunluga tasiyarak sarsilmaz-yikilmaz güvencelerin korkulara kaygilara bedel konulan direncli dayanikliligin bilgisini yolunu ve ilmini kazandirir.  Yani zahmet ve sorumlulugun ELESTIREL NOKTASIDIR yönetenle yönetilenin gercekligine dair esdeger kabullü iliskisi. Böylece gazete -dergi denenler hayatimizdan coktan cikti. Varolan sanal iletisimli türlü cesit sitelerse günden güne sayisi eksilip azalanlariyla, miktara has sayica coklugun ilgi begeni yaldizli yildizlilar secki  odagini körükleyip kaptirarak, dünyayi ilgisiz bagsiz hic kimsesizlige kapatip gitme cark cevrimli ve sözde her biri digeriyle kalitede yarismak adina devamini sürdürebilmenin telasinda zor gücün takvim dayanip tedarik seyri gütmekte..

 

Seyfi Karaca…….Ekim / 21

( Serveti Elestirel Semayeden Degilse Söz Ve Sanat başlıklı yazı Yeldegirmeni tarafından 3.11.2021 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.