Makale / Tarihsel Makaleler

Eklenme Tarihi : 19.11.2021
Okunma Sayısı : 921
Yorum Sayısı : 12


Günümüzde  bildiğiniz  gibi  bazı  televizyon kanallarında zaman  zaman  pop star  yarışmaları  yapılır  ve  uzun  bir  maratonun  sonunda  birileri  pop star  ilan  edilerek  kendisine  oldukça  büyük  miktarda  para  ödülleri  verilir. Daha  sonra  da  aşağı  yukarı  hepsi  unutulur.  Çok  yakın zamanda  pop star  olarak  seçilmiş  şarkıcılardan  bir  tanesinin  bile  adını  hatırlayan  var  mı?  Ben  hatırlamıyorum.

Efendim işin  doğrusu  her  ne  kadar  adı  pop star olmasa da  Türkiye’nin  ilk  ses  kraliçesi  yarışmasının hikayesi  aslında  Cumhuriyetimizin  ilk  on  yılı içinde  başlamıştır.

Bilmem bilir  misiniz?  Türkiye’de  ilk  güzellik  yarışması aslında 1926 yılında  o zamanki  adı Melek Sineması  olan (Sonra  meşhur  Emek  Sineması ) sinemada  Emek  Filmin  girişimiyle yapılmış  ve  Türkiye’nin  ilk  güzeli  olarak  sinemada  yer  göstericisi olarak çalışan bir Ermeni kızı olan  Araksi Çetinyan  Türkiye’nin  en  güzel  kızı seçilmişti.

Ancak  bu yarışma  ciddi  bir yarışma  olarak  kabul  görmemiş  olduğu  için Araksi  Çetinyan ismi  tarihi  kayıtlara  ‘’ İlk  Türkiye  Güzeli’’  olarak geçmemişti.

İlk resmi  Türkiye  Güzellik  yarışması  1929  yılında Atatürk’ün  teşviki  ve  Cumhuriyet  Gazetesinin  girişimleri  ile  düzenlendi. Yarışmaya  katılacak  kızlarda  aranan özellikler: a) 16-25 yaş arasında  olmak b) Türkiye Cumhuriyeti  vatandaşı  olmak  c) Namuslu  olmak  idi. Bar  kızlarının  yarışmaya  alınmayacağı  açık açık  belirtilmişti.

2-3 Eylül 1929 da  yapılan  bu  yarışmayı  19  Yaşındaki  Feriha  Tevfik  kazandı  ve böylece  Türkiye’nin ilk  güzeli  Feriha  Tevfik ( Negüz) oldu. Araksi  Çetinyan da  katılmıştı  bu  yarışmaya ama  ancak  üçüncü  olabilmişti.

Şimdi diyeceksiniz  ki  ‘’ Hocam  bu  bir  güzellik  yarışması.  Pop Strarla  ne  alakası  var?’’ 

Oraya da  geleceğim.  Az  sabır.

1930 da  yine  Cumhuriyet  gazetesinin  düzenlediği  Türkiye  Cumhuriyetinin ikinci  güzellik yarışmasını  Mübeccel  Namık ( Behnesavi) kazanmıştı. Ancak  Mübeccel  Namık 1930 da Paris’te yapılan  Dünya  Güzellik  yarışmasında  dereceye  girememişti

1931  yılında Naşide  Saffet (Esen ) Hanım  Türkiye  Güzeli  seçildi  ama  bu seçilme  onun  çok  severek  yaptığı  öğretmenlik  mesleğinden  ihraç edilmesine  yol  açtı.

1932’yi  artık  hepimiz  biliyoruz.  Bu  tarihte  Türkiye  güzeli  seçilen  ve  Atatürk  tarafından  soyadı  kanunundan  sonra  Ece  soyadı  verilen  Keriman  Halis  Hanım sadece  Türkiye  değil  aynı  zamanda Dünya  Güzellik  kraliçesi seçildi. ( Bir  Müslüman  Türk kızı  ilk  kez  dünya  güzeli  seçilmiş  oldu.)

Türkiye  Güzellik  kraliçesi  yarışmalarını  yapıldığı  ve Türkiye’nin  ( Hatta  Dünyanın ) En  güzel  kızlarının seçildiği  o  yıllarda  aynı zamanda  Türkiye’nin  en  güzel  sesli  bayanları  da  seçilmeye  başlanmıştı. Yani  bir  nevi  bugünkü  Pop Star  yarışmaları  da  başlamıştı.

Peki  bu yarışmaları  düzenleyen  kimdi?  Tabii  ki  yine  Cumhuriyet  Gazetesi.

Evet...1929  yılında Fransa’nı  ünlü  film şirketlerinden  biri  ‘’ Milletler  Şarkısı ‘’ adını  verdiği  bir  film  yapmaya  karar  verir. Bu  filmde  on beş farklı  devletten on beş  erkek  ve  on beş  kadın şarkı söyleyecektir. Yarışmacılar klasik  Batı  Müziği parçaları seslendireceklerdir. ( Bu  artık  nasıl  bir   Milletler  Şarkısıysa.)

  Ancak Türkiye’ye  ‘’ Sen  sadece  bir  bayan  şarkıcıyla  katıl. Erkeği boşver.’’ Denmiş  olsa  gerek  ki  Cumhuriyet  Gazetesi  20 Kasım 1929 da bu  şarkı  yarışmasının  duyurusunda  sadece  kadın sesler  arandığını  ve  28 Kasım 1919 akşamına  kadar  müracaatların  yapılmasını  özellikle  belirtir.

Yarışma  Jürisi  ve  hakem  heyeti de  belirlenir ki  bu  heyette  Cemal Reşit Rey’den  Peyami Safa’ya  kadar  pek  çok  tanınmış isim  vardır. ( Peyami  Safa yukarıda  saydığım  bütün  güzellik yarışmalarında  ve  biraz  sonra  okuyacağınız  ses  yarışmalarının  hepsinde  Cumhuriyet  Gazetesi  temsilcisi  jüri  üyesi  ve  sunucudur. Mesela güzellik  yarışmalarında  elindeki  cetvelle  kızların  eteklerini  yukarı  kaldırıp  bacaklarının  güzelliğini  jüriye  gösteren  odur. İşin ilginci  ‘’ Sözde  Kızlar’’ Romanı  ile toplumdaki  ahlaki çöküntüyü  ve  toplum  yapısına  uymayan  değerleri  şiddetle  eleştiren de odur.)

Neyse  efendim. 30  Kasım 1929 Akşamı Beyoğlu Glorya Sinemasında ( İlk  adı  Lüxemburg  Sineması- 1933 den sonra da  Saray Sineması) büyük  final  yapılır.

Finalde Hudadat Şakir Hanım önce Şubert’ten  bir  parçayı  Almanca sonra La Traviata’dan  bir  bölümü İtalyanca  ve  nihayet Greg’den  bir  parçayı Fransızca  okudu  ve yirmi  jüri  üyesinden on  altısının  oyunu alarak  Türkiye’nin  en  güzel  sesli  kadını  seçildi. Yani efendim  Türkiye  Cumhuriyetinin  ilk  Pop  Starı  Hudadat  Şakir  Hanım  oldu. Bu  o  kadar  önemli bir  olaydı  ki aynı  gün Mustafa  Kemal’in  İstanbul’a  gelecek  olması  bile  gazetelerde ikinci  haber  olarak  yer  alıyordu.

Ancak  tabii  ki  Hudadat  Şakir Hanımın  hikayesi  bu  kadar  değildi. Aynı  yıl Fransa- Nice’de  yapılan şarkı  yarışmasına  katılır. 8 Aralık 1929 da Fransa, Almanya, Avusturya, İtalya, Macaristan, Lehistan, Belçika, İspanya, İsviçre, Çekoslovakya, Danimarka, Romanya, İsveç ve Norveç gibi  ülkelerin en  güzel sesli  kadınları  ile  yarışan ( Bir  nevi  ilk  Eurovision yarışmamız  da  diyebiliriz.) Hudadat  Şakir  Schubert’in meşhur serenadını Almanca olarak ve bir de ‘’ Ayın On dördü’’ Adlı  anonim  bir  Türk  şarkısını
 okur  ve bayağı  alkış  alır.  Yarışma  derecesi  ise  altıncılıktır. Türkiye  dahil 15 ülkenin  katıldığı  yarışmada  altıncı  olmuştur  şarkıcımız. Ancak Yarışma  jürisi  çok  ilginç  bir  kararla  ilk  beşe  girenlerin  hepsini  birden birinci  ilan  ettiği  için  Hudadat Şakir  Hanım  otomatik  olarak  ikincilik  kürsüsüne çıkmıştır.

Nice’de  yayınlanan  yerel  bir  gazete Hudadat Şakir  için ‘’Hudadat Şakir, halk huzurunda şarkı söyleyen ilk İslam hanımıdır. Sesi müthiş güzel, hâl ve tavrı ise mümtaz bir Parisliye benziyor.” Demiştir. Velhasılıkelam Müslümana değil  bir Parisliye  benzetmiş  kızımızı.)

Evet...Görüldüğü gibi  zamanımızın  pop  star  yarışması  birincileri  gibi  Türkiye’nin  ilk  pop starı  Hudadat Şakir’in  adı  sanı da  çoktan  unutulmuştur.

Peki  Türkiye’nin  ilk  bülbülü/  Bülbülleri  kimlerdi?

Gelecek  bölümde  inşallah...
( Türkiye Cumhuriyetinin İlk Pop Starları Ve Türkiyenin Bülbülü--1. Bölüm başlıklı yazı Sami Biber tarafından 19.11.2021 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.