Beyin Fırtınasına Bence Devam Ne dersiniz?

                       FIRSAT EŞİTSİZLİĞİ

Soru: Fırsatçılar ortada atlarına binmiş şaha kalkmış geziniyor desem hatta dövizdeki artışın dış ülkelerin yani batının Recep Tayyip Erdoğan’ı içteki adamlarıyla bastırarak ülkenin ekonomisini batırmak yönetimden uzaklaştırmak içindir desem ne dersiniz?

 

A-Artışlardaki seyre bakarsak size katılıyorum, tetikliyor olabilir şu hareket mareket buna katılmıyorum yani bir hareket yaparken dışarıdan mı izin alacağız? Bu arada fırsat eşitsizliği ile sömürmek için adım atan batının müdahalesi olarak görüyorum, bunu başaramayacaklar ve ülkemiz şahlanarak yoluna devam edecektir.

B-Bende bir alıntı ile cevaplayayım “Avrupa’da hâkim sistem olan feodalizm burjuva sınıfının yükselmesiyle birlikte güç kaybetmeye başlamıştır.  Zamanla burjuvalar siyasi olarak üstünlüğü ele geçirmiş ve feodalizmin yerini liberal anlayışa dayanan kapitalizme bırakmasına olanak sağlamışlardır. Burjuva sınıfının genel karakteristiğine bakıldığında ise bu topluluğun ticaret ve sanayi ile ilgilenen kesim olduğu dikkat çekmektedir. Sanayi Devrimi’ nin getirdiği yeniliklerle birlikte Burjuva sınıfının siyasi hâkimiyetine ekonomik üstünlük de eklenmiştir. Üretimdeki patlama ile birlikte Avrupa’da pazar arayışı artmış,  deniz aşırı sömürge faaliyetleri yayılmaya başlamıştır” Kısacası sömürmenin adı ülke ekonomisini çökert neyi varsa elinden al.

C-Cumbada oturan Cevriye aşkı yüreğinde derinden hissetmesine rağmen hala aşkına karşılık bulmadan derin düşünceler içinde oturmaktadır. Az sonra kapının önünde geçecek olan Nuri’yi beklerken, dolar ve Euro da ki artışların onu ilgilendirmediğini atan kalbinin hızlı atışlarıyla hızlanan dolar Euro yükselişinin hızı, kalbindeki hızlı yükselişin sesinin yüksek volümü ile bastırdığını söyleyebilirim.

D-derin düşünceler içinde kaybolmak istemiyorum, bu beni ilgilendirmez, devletimiz gereke cevabı zaten veriyor laf kalabalığına gerek yok sanırım…

 

E- Eleştirisel olsa da bende bir alıntı ile cevaplayayım “Sömürge arayışı döneminde, kapitalizme paralel olarak ulus-devletler inşa edilmiş, piyasa

Serbestisi ilkesi benimsenmiştir. Piyasa “görünmez bir el” vasıtasıyla kendi kendine işlemekte,

Devlet müdahalede bulunmaktan kaçınmakta ve güvenlik,  eğitim gibi asgari kamusal

Faaliyetleri yerine getirmektedir. Her şeyin yolunda gittiği izlenimi veren bu sistem devletlerin

Pazar arayışı ile bir krize sürüklenmiştir. Yeni sömürgeler edinme isteği savaşlara sebep olmuş

Ve ülke ekonomileri ciddi bir zarar görmüştür.  Çok sayıda ürüne karşın,  talepler bu üretimi

Karşılayamamış,  birçok sermaye çökmüştür.  Talebin düşük olmasının önemli bir sebebi ise

Toplumun büyük kesiminin işsiz ve yoksullaşmış olmasıdır.  Tüm bu gelişmeler sonucunda

Dünya 1929 yılında büyük bir kriz yaşamıştır”  ve hala bu krizler devam ederken oynanan oyun meydanda dır.

 

F-Farklı bakış açılarına bende katılıyorum. Şu anda müsait olmasam da katılım için yanınıza varacağım bilginiz olsun.

 

G-Günler bir birini kovalarken ekonomide oynana oyunlar belli iken, kurlardaki hareketlenmeler devam ederken Gülten hala diyete başlayamadan tıkınmaya devam ederken büyüyen poposu göğüsleri ve karnındaki değişikliklerle kilo aldığından yakınırken bir türlü diyete başlayamamanın pişmanlığını duymaktadır.

 

H- Haydi bir alıntıda ben yapayım a.g.e “Sanayi Devrimi’nde üretim gücünde yaşanan artış ve serbest piyasa ekonomisinin Etkisiyle Avrupa’da üretim oldukça ileri seviyelere taşınmıştır. Ne var ki,  20.  yüzyılın Başlarında yaşanan iki dünya savaşı ve üretime karşılık gelmeyen bir talep yoğunluğuyla birlikte ürünlerin piyasa değeri oldukça düşmüştür. Liberalizmin savunduğu ekonomik hayatın rekabetçi modelinde tüm iktisadi unsurların kendiliğinden dengelendiğine inanılmıştır. Ancak sıklıkla tekrarlanan bu kurallar, kapitalist gelişmenin belirli bir evresinden itibaren gerçekleşen Olaylar karşısında doğrulanamamaya başlamıştır. Tekeller ve oligopoller, 20.yüzyılla birlikte yadsınamaz bir gerçeklik haline gelmiştir. Bu olguların her biri kutsal rekabet kuralını yalanlamış, aslında devlet de yeni oluşan bu düzene müdahale etmeye başlamıştır (Doğangün Yasa, 2017, s.289).  Serbest ve kendi halinde rekabete dayalı bir ortamda yürütülen piyasa ekonomisi işe yaramamış, kapitalizm büyük krizlerinden birini yaşamıştır. Üretim araçlarını elinde bulunduran kesimler üretimlerini sürdürmek amacıyla işçi çıkarma yoluna gitmiştir. Aynı süreç içinde işsizlik oranları yükselmiş, üretim durma noktasına gelmiştir”

Bu günlükte bu kadar hoşça kalın.

Mehmet Aluç

 

Kaynak alıntılar:

T.C.

HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ

KAMU HUKUKU ANABİLİM DALI  

TEZLİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI

 

 SERBEST PİYASA EKONOMİSİNİN ORTAYA  

ÇIKIŞI VE GELİŞMESİ BAĞLAMINDA  

ÖZELLEŞTİRME: TÜRKİYE ÖRNEĞİ

 Merve YİĞİT


( Fırsat Eşitsizliği başlıklı yazı kul mehmet tarafından 25.11.2021 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.