“Yalnız şu iki kimseye gıbta edilir. Allah'ın kendisine ihsan ettiği malı hak yolunda harcayıp tüketen kimse; Allah'ın kendisine verdiği ilimle yerli yerince hükmeden ve onu başkalarına da öğreten kimse.” H.Ş

Öğretmen

"Kırk yıl köle" olur her harf başına
Soylu sevdaların harı öğretmen
Sevgiyle yoğurur kattı aşına
Ahlak diyarının ar'ı öğretmen

Taze dokunuşlar eser yeşerir
İlimle ışıldar mum gibi erir
Irmak gibi akar mahsulü verir
Çorak toprakların karı öğretmen

İrfân ziyasıyla gülümser yüzü
Bir uçtan bir uca bütün yeryüzü
Kardeşlik doğurur gece gündüzü
Yer ve gökyüzünün hürü öğretmen

Sükutu ikbâldir sözleri haktır
Gerçek fedakârlık üstüne yoktur
Şefkate hastadır dertliye doktor
İlham peteğidir arı öğretmen

Kuşatır yayılır sihirli sesi
Mürekkep kokusu sarar herkesi
Ufkun terennümü sabrın bestesi
İdrak harmanının piri öğretmen

Öğretmen hissiyat öğretmenlik haz
İzandan sıyrılan bunu anlamaz
Sıradağlar gibi oku öğren yaz
İlmin yolculuğu kârı öğretmen

Kadrini bilirim cahile inâd
Onunla yükseliş onunla âbâd
O bahar şarkısı söze ne hacet
Şefkat bahçesinin moru öğretmen

Eğitimin hazzı bilginin harı
Gönülden gönüle sevgi diyarı
Gâh halay horondur gâh ata barı
Ülkümün türküsü teri öğretmen

Yürekleri közlü emekleri ter
Bülbül gibi şakır gül gibi biter
Uygarlık yoluna başka ne ister
Alın teri gözüm nuru öğretmen

Ömer Ekinci Micingirt
Kayıt Tarihi : 22.8.2005 08:57:00
______________________________________________

Büyük âlim, Hüccetü’l-İslâm, İmam-ı Gazali (Ölümü, M:1112), iyi bir öğretmenin nasıl olması konusunda şu görüşlerini ortaya koyar:
1- Öğrencilerine kendi çocukları gibi davranmalı.
2- Yalnız Allah (cc) rızası için çalışmalı. Maddî hiç bir menfaat beklememeli.
3- Öğrenciye öğütlerini çekinmeden söylemeli.
4- Tedrisatta (ders işlerken) kolaydan-zora, bilinenden bilinmeyene, yakından-uzağa bir yol takip etmelidir. (Bunlar, bugün öğretim kanunları olarak kabul edilmektedir.)
5- Tek hedefinin kuvvet, kibir, kıskançlık değil; Allah’a (cc) yakınlaşmak olmalıdır.
6- Öğrenciyi kötü davranışlarından dolayı ikaz etmeli.
7- Kendi branşı dışındaki ilimleri kötülememeli, aksine, öğrencileri ilgilerine göre yönlendirmeli.
8- Öğrencinin bilgi düzeyi üzerine çıkmamalıdır.
9- Öğrencilerin zekâ sınırlarına göre öğretim yapmalı. Tâ ki, zekâsı sınırlı olanların cesaretleri kırılmasın.
10- Öğrettiği bilgi ve güzel davranışları bizzat kendisi yaşamalı (İlmiyle âmil olmalı).
11- Öğrencilerin güzel davranışlarını da övmelidir.

Günümüz anlayışıyla öğretmen bilgi veren, öğreten, gerçekleri yansıtan bir rehberdir. Öğretmen bir kitap veya herhangi bir ders aracı değildir. Birçok kitap ve yardımcı ders araçlarının sentezidir. Öğretmen, bu görevini ustalıkla yürütebilmesi için, en başta öğrencilerle ilişkilerini iyi kurmalıdır. Bu ilişkiler duygusal olarak, sevgi ve saygı şeklinde başlar. Bunda da öğretmene düşen pay büyüktür. Yani, öğretmen öğrencisini her yönüyle tanımaya ve onu olduğun gibi kabul etmeye çalışmaktır. Aksi durumda iyi bir bağ oluşturulamadığı için, başarıdan da söz edilemez. Meselâ, soğuk tavırlar, sert görünme, kırıcı olma, aşırı ciddiyet, asık suratlılık gibi durumlar öğrenciler tarafından hiç de iyi karşılanmaz. Diyaloğun kopmasına yol açar. Öğrencilere karşı daima güler yüzlü, anlayışlı, problemleriyle ilgilenen ve çözüm için yardımcı olan bir görüntü geliştirdiklerini unutmamak gerekir.

Öğretmen, başarıyı sağlamada şunlara da dikkat edecektir:
1- Öğreteceği konulara karşı ilgi uyandırmalı. (Güdüleme).
2- Zamanın iyi plânlanması.
3- Konularla ilgili iyi bir temel oluşturma.
4- Konuyla ilgili araştırma yapma ve bilgi toplama.
5- Çalışma veya uygulama yerlerinin seçimi. (Sınıf, kütüphane, atölye, laboratuvar, müze, çeşitli üretim yerleri, vb.)
6- Ara değerlendirme ve eksikliklerin tamamlanması.
7- Konuların aktarılmasının iyi plânlanması.
8- Ölçme ve değerlendirmenin titizlikle yapılması. (Alıntı)
( Öğretmen başlıklı yazı ÖE.Micingirt tarafından 24.11.2022 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.