Hisarcık Çok Proğramlı Lisesi'nin en kalemder edebiyat öğretmeni Bilal Özturgut hocam,yazmış olduğu kitabının ilk sayfasına şöyle  başlamış:
"Günlük kişiye özel midir? Ben bunu kitap haline getirdiğime göre artık özel değil,genel.İz  bırakmış sanatçılarınkiler edebi,benim gibi öğrencilerinden başka kimsenin bilmediği  birinin karalamalarına hangi sıfat yakıştırılacak?"diye de soruyor.Cevaplamak gerekirse,sadece sanatçılar iz bırakmaz hocam,sizin gibi kendini öğrencilere adayan öğretmenler,canını vatanına feda etmiş komutanlar,yavrusuna haram lokma yedirmeyen babalar,devletine ve milletine  hayırlı evlat yetiştiren analar da  iz bırakır,bu konuda içiniz rahat olsun.

"Objektiflik namussuzluktur." diyen Cemil Meriç'in sözüne değinilmiş.Her insanın kimlik numarası,banka hesap numarası ve parmak izi farklıdır yani  farkındalık bizim fıtratımızda vardır  bu yüzden tüm kararlarda önce kendi vicdanımızı dinleriz ve uygularız." Ya olmak,ya olmamak" ikilemi vardır biz bunlardan birini tercih ederiz."Taraf olmayan bertaraf olur."der atalarımız.

Bu kitabı okurken kendimi  edebiyat sınavına hazırlanıyor hissettim.Özellikle Ümit Yaşar Oğuzcan'ın,17 yaşındaki oğlu  Vedat'ın Galata Kulesi'nde intiharı sonucu yazdığı şu  dörtlüğün,ekini-kökünü ayırdığımızı iyi hatırlıyorum:

"Beni kör kuyularda merdivensiz bıraktın
Okyanus ortasında bak yelkensiz bıraktın
Öylesine yıktın ki bütün inançlarımı
Beni bensiz bıraktın,beni sensiz bıraktın."

Ben de soru-cevap şeklinde notlar aldım çünkü bu kişiler edebiyatımızın yapı taşlarıdır ve en derin en zengin fikir kaynaklarıdır.

Bedri Rahmi,"Karadut" adlı şiirini Rumen asıllı Eren Hanım için değil,sevgilisi Mari için yazmış.
"Hocam olarak girdiğiniz bu eve babam olarak giremezsiniz"diyen Nazım Hikmet,Yahya Kemal'e söylemiştir çünkü hem hocasıdır hem annesine aşık olmuştur.
Kaçacağını anlayıp sahip olduğu bütün paraları eşine bırakan ve bir kağıda:"Al bu para  ananın ak sütü gibi helal olsun,gittiğin yerde kendini ezdirme.Bir de güzelliğin on para etmez  bu bendeki aşk olmasa"diyen,Aşık Veysel'dir.
Süleyman Çelebi'nin "Mevlit"adlı eserinin yazma sebebi,Bursa Ulu Cami'nde İranlı vaizin kürsüye çıkıp sarfettiği sözlerdir.

"Ne kapısı vardır giresi
Ne yemek vardır yiyesi
Ne ışık vardır göresi
Dün olmuştur gündüzleri" Yunus Emre'nin bu dizeleri kompozisyon dersinin sınav sorusuydu,dün gibi,aradan yirmi yıl geçti.

Enis Behiç Koryürek 'in peygamber olduğunu söyleyen,Şeyh Ömer Fevzi Mardin.
"Sevda Sözleri"ni yazabilmiş şiir avcısı,eşlerine şiddet uygulayan,beş evlilik yapmış ve sağcı Sezai Karakoç'un solcu arkadaşı,Cemal Süreya'dır.
Atatürk için Mevlit yazma densizliğine girişen,Behçet Kemal Çağlar.
İttihat ve Terakki Fırkası ile Cumhutiyet Halk Partisi'nin fikir babası ve Fransız Hastanesi'inde ölürken Allah'a en ağır kelimelerle söven kişi,Ziya Gökalp.
"Militarist bir insanım, tek kelimeyle orducuyum"diyen,at yarışı ve kumar düşkünü,Adnan Menderes'i korkaklıkla suçlayıp"Ya ol,Ya öl"diyen  Necip Fazıl'dır.
Aynı sokakta yaşayıp,evli,çocuklu ama hafifmeşrep  bir kadın olan "Fahriye Abla"sına aşık olup şiirler yazan,Ahmet Muhip Dıranas.

Deniz subayı olmasına rağmen milli mücadeleye katılmayan ve Gazi'ye "Burjuva Kemal"diyen, orduyu isyana  teşvikten 17 yıl ceza evinde yatan,Sovyet vatandaşı olmak isteyen, Nazım Hikmet.
Ceseti son anda kadavra olmaktan kurtarılan ve kimsesizler mezarlığına defnedilen yazar,Ömer Seyfettin.
Babasını öldüren yazar,Halikarnas Balıkçısı'dır karısı ile babası arasındaki yasak  ilişki nedeniyle.
"Don Kişot'un"yazarı Cervantes,"Kılıç Ali  Paşa Cami"nin inşatında çalışmıştır.
Kendine mektuplar yazıp gönderen sonra bir başkası yazmış gibi sevinen,kendini her zaman çirkin bulmasına karşın  hep şık ve bakımlı olan şair,Cahit Sıtkı Tarancı.
Temizlik hastası olup kimseyle tokaşmayan,eldivensiz sokağa çıkmayan,reçel yapma ve örgü örme konusunda mahir olan yazar,Hüseyin Rahmi Gürpınar.

İdam edilen ilk ve tek kadın,Şalcı Şöhret Bacı'dır.

Sonuç:

Bu  yazar ve şairlerin; yaşamları ,kişisel özellikleri,maddi durumları,tahsilleri,sağlık sorunları,dini ve siyasi görüşleri ne olursa olsun, sanat evrenseldir ve eserleriyle  geleceğe ışık tutacaklar,taze beyinlere ilham olacaklardır. Ayrıca, Reşat  Nuri Güntekin,Halide   Edip Adıvar,Sait Faik Abasıyanık,Can Yücel,Memduh Şevket Esendal,Rıfat Ilgaz,Aziz Nesin,Necati Cumalı ve Ferid Edgü vs.gibi birbirinden kıymetli  yazarlarımız bu kitapta yer almıyor.

Söz uçar yazı kalırmış,bu kitap odamın  en kuytu köşesinde  anıların anısı olarak  saltanatını sürdürecektir.

Kitabın  son  bölümlerinde ayet ve hadislere yer verilmiş  yani her şeyin bir sonu var çünkü her başlangıç  bir sona gebedir.

O halde son sözü Michael Josephson söylesin:
"Hazır olun ya da olmayın,bir gün sona geleceksiniz.O gün geldiğinde zenginliğiniz,hıncınız,kininiz,öfkeleriniz,hayal kırıklarınız,umutlarınız,tutkularınız,planlarınız ve yapmak istediklerinizin hiçbir  önemi kalmayacak."



( 185 Güne Dair başlıklı yazı berberce tarafından 7.12.2022 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.