Yusuf Özer’den Ali Güler’e İlginç Böbrek  Nakli Ameliyatlarımız

28 Mart 1968 Türk Tıp Tarihi açısından çok önemli bir gündü zira Türkiye’de ilk kez bir organ nakli ameliyatı yapılacaktı.
Gerçekten de heyecan duymamak mümkün değildi çünkü dünyada ilk kez bir organ nakli( Böbrek nakli ) 1947 Yılında ABD’de Boston kentinde yapılmış, ilk başarılı kalp nakli ameliyatının üzerinden ise sadece bir sene geçmişti. ( İlk başarılı Kalp nakli ameliyatını Dr. Cristian Bernard gerçekleştirmişti 1967 Yılında. )
Beyoğlu Belediye Hastanesinde 28 Mart 1968’de Yusuf Özer adlı Erzincanlı bir vatandaşımıza yine kendisi gibi Erzincanlı olan Recep Ilgaz adlı vatandaşın böbreği nakledilecekti ve bu ameliyatı Dr. Atıf Taykurt ve ekibi gerçekleştirecekti.
Basın bu ameliyata oldukça büyük bir ilgi göstermişti. Türkiye’de bir ilk gerçekleşiyordu, üstelik de dünyada da öyle çok fazla örneği olmasa bile...
Ameliyat başarılı geçmiş, Recep Ilgaz’ın böbreği, Yusuf Özer’e nakledilmişti. Ertesi günün gazeteleri olayı manşetten haber verdiler. Lakin daha sonra beklenmedik bir durum yaşandı: Yusuf Özer’de sarılık belirtileri başgösterdi. Kan değerleri ve tansiyonu düşüyordu.
Ameliyattan yirmi gün sonra, Yusuf Özer artık hayati tehlike yaşamaya başlayınca ikinci bir ameliyatla, takılan böbrek geri alındı.
Tüm bu yaşananlar elbette ilginçti ama bunlardan daha ilginci de oldu: Yusuf Özer 30 Ocak 1969’da yani ameliyatından yaklaşık on ay kadar sonra, kendisine takılan böbreğin bir akıl hastasından alınarak takıldığı iddiasıyla savcılığa baş vurdu.
Savcılık bu başvuruyu nasıl değerlendirdi, Yusuf Özer ameliyattan sonra daha kaç yıl yaşadı bilmiyorum ama bu ilk organ nakli ameliyatımızın böyle ilginç bir hikayesi vardı.
****
Türkiye’de ilk başarılı böbrek nakli ameliyatını ise 22 Kasım 1975’de Dr. Mehmet Haberal Hacettepe Üniversitesi’nde gerçekleştirdi.
Bu sefer hasta 14 Yaşında bir çocuk olan Bahtiyar Çalışkan’dı. Bahtiyar’a böbreğinin birisini veren ise annesi Mürüvvet Çalışkan...
Ameliyat oldukça başarılı geçti ve Bahtiyar Çalışkan eskisinden çok daha sağlıklı bir insan oldu ama bu çok uzun sürmedi. Beş yıl sonra zavallı Bahtiyar yine böbrek yetmezliği sebebiyle hayata gözlerini yumdu.
Anne Mürüvvet Çalışkan elbette ki yıkıldı oğlu Bahtiyar’ın ölümüyle ama zavallı kadın daha acısını da yaşadı: Diğer dört oğlu da maalesef yine böbrek yetmezliği sebebiyle hayata gözlerini yumdular.
*****
Türkiye’deki en ilginç ameliyatlardan biri de 2009 Yılında yaşandı.
Ali Güler aslında kalp hatasıydı ve 2009 Yılında tedavi gördüğü ve yedi ay yattığı Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesinde üç kez kalp krizi geçirmişti. Bu arada böbrekleri de iflas etmişti ve acilen bir donöre ihtiyaç vardı.
10 Mayıs 2009’da Bekir Harmankaya adlı 24 Yaşında bir vatandaş trafik kazası geçirmiş ve daha sonra beyin ölümü gerçekleşmişti. Bekir Harmankaya’nın ailesi onun organlarını bağışladığı için kalbi ve böbreği acilen Konya’dan, Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesine getirildi bir ambulans helikopterle.
Yapılan tetkikler neticesinde Bekir Harmankaya’nın kalbinin de böbreğinin de Ali Güler’in dokularıyla uyumlu olduğu görülünce 11 Mayıs 2009’da Ali Güler ameliyata alındı.
Ameliyat için Prof. Dr. Ömer Bayezıd başkanlığında 25 Kişilik bir ekip kuruldu. İlk olarak 17 Kişilik ekip kalp nakli ameliyatını gerçekleştirdi. Ali Güler’in fonksiyonlarının normal olduğu görülünce hemen ardından 8 Kişilik ekiple böbrek nakli de gerçekleştirildi.
Üç ay kadar sonra hastaneden tamamen sağlıklı bir şekilde çıkan Ali Güler’in 2010 yılında ikinci oğlu dünyaya geldi ve bu çocuğa kalbini ve böbreğini taşıdığı Bekir Harmankaya’nın adını verdi.
Böylesine zorlu bir süreci Türk Doktorlarının sayesinde sapasağlam atlatan ve ameliyatından sonra ‘’ Artık her şeyi yapabiliyorum.’’ Diyen Ali Güler’in hastaneden çıktıktan hemen sonra ilk işi Akşehir’e defnedilmiş olan Bekir Harmankaya’nın mezarını yaptırmak, kalbini ve böbreğini taşıdığı Bekir’in annesi Hatice ve babası Veysi ile adeta baba evlat ilişkisi kurmak oldu.
Evet... 2009’da geçirdiği hem kalp hem böbrek ameliyatından sonra 2022 Yılına kadar sağlıklı bir hayat yaşayan Ali Güler maalesef 2022 Yılında Korona Virüse yakalandı ve on üç sene önce hayata döndüğü yerde yani Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesinde kırk beş günlük bir yaşam mücadelesinden sonra hayata gözlerini yumdu.
( Yusuf Özer’den Ali Güler’e İlginç Böbrek Nakli Ameliyatlarımız başlıklı yazı Sami Biber tarafından 26.01.2023 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.