Türklerin hayatında su ve yağmur, hayatın ve bereketin kaynağıdır. Bu yüzden , su ve yağmur mukaddes sayılır. Bunun bir ifadesi de onun, bugün de Müslüman Türklerin hayatında Rahmet Sıfatı ile anılmasıdır. Nurdağı nın hemen her tarafında yağmur yağıyor yerine Rahmet yağıyor denir.
Yağmur yağması için baş vurulan inanışların içinde, özellikle unsurlardan birisi çocuk oyunu niteliğinde olan Çömçe gelin / Çomçalı gelin gösterisi ve bu hususta söylenen ilahi ve manilerdir.
Çomçalı gelin, çubuk halinde tahta parçalarını bir araya getirip, üzerine de çeşitli bez parçaları ile süsleyerek gelin haline getirilen bir nevi totemdir. Çocuklar bunu kapı kapı dolaştırıp hem yağmur yağması için maniler söyler ve hem de kendilerine yiyecek veya başka bir şey isterler.
Çocukken kendi köyümüz olan Yaylacık ta Çamçalı gelin ile ilgili dua mahiyetindeki şu manileri söylerdik:
Çomçalı gelin çom ister,
Bir kaşıcık yağ ister,
Yağ olmazsa, bal olsun,
Eşkili yavrum sağ olsun.

Çomça gelin ne ister,
Allahtan rahmet ister,
Bir kaşıcık yağ ister,
Ver Allahım ver ,
Yağmurunan sel

Her kapının önünde yapılan bu yağmur duasından sonra, bu maniyi duyan ev sahipleri bulgur, yağ vb. gibi yiyecekler verirler.
Bazı köylerimizde yağmur duası için şöyle tören yapılmaktadır. Yağmur duasına çıkılacağı zaman hoca da dahil herkes ceketlerini ters giyerek , düz bir alana gider. Orada iki rekat namaz kılınır; namazın akabinden sonra hoca Venşur rahmeteke ve anyi medekel meyyiti (Ey Allahım , kullarını içir, rahmetini yay, ölü beldeni dirilt.)duasını okur, cami avlusunda hazırlanan yemekler yendikten sonra herkes dağılır.
( Yağmur Yağdırma İle İlgili İnanışlar başlıklı yazı Mehmet Dal tarafından 4.06.2009 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.