Değerli Dostlar

Mevlana yaşamını ''Hamdım,piştim,yandım''sözleriyle özetler.


Kıymetli Dostlar

İnsanoğlu da ilk önce emeklemeye başlar.Sonra yürür.Daha sonra koşar.Nihayet son noktaya gelince de hayatını noktalar.Emekleme devri Mevlana hz dediği gibi ''Hamdım''yani daha çiğ olduğu dönemidir.Bu dönemde insan ilk terbiyeyi, ilk eğitimi ilk öğretmenleri Anne ve babasıdır.Emekleme döneminde yavrularımıza güzel ahlakı verebilirsek ikinci devresi olan (Mevlana hz deyimiyle''Piştim')'yürüme devresinde rahmet deryasına dalar.
Ahlaki erdemlerini yürüme devresinde tamamlayan insan Mevlana hz nin şu yedi öğüdünü kendine yol haritası olarak alır.

1-)Cömertlik ve yardım etmede akarsu gibi ol

Yardımlaşma konusunda cimri davranmaz,Vermekten,kardeşlerine faydalı olmaktan asla gocunmaz,Adeta şelale gibi yardım etmek için coşar,

2-)Şefkat ve merhamette güneş gibi ol

Şefkatli davranmada,kardeşlerinin dertleri ile dertlenmede ,bütün insanlığa güneş misali eşit ısısını(faydasını)yayar.Ayrım yapmaz,Ötekileştirmez.Doğruluk terazisini her bireye adalet çerçevesinde uygular.

3-)Başkalarının kusurunu örtmede gece gibi ol

Kimsenin kusurunu araştırmaz,Ayıplarını yüzüne vurmaz,Kimseye rencide edici davranışlarda bulunmaz.Kusurları olan kardeşlerini gece misali kapatır.Açığa çıkarmaz.Bencil davranan kardeşlerine ikazlar yapar.Herhangi bir insanı rencide eden alaya alanı görürse Hızır misali o insanın yardımına yetişir .Hatalı davranana dersler verir.

4-)Hiddet ve asabiyette ölü gibi ol

Sinir katsayısı yükseldiği zaman,öfkesi tavan yaptığı zaman bile yavan konuşmaz,Kırıcı olmaz.Daima yapıcı olur.Yıkıcı olmaz.Tamire özen gösterir. Adeta ölmüş misali kimseye zararı dokunmaz.

5-)Tevazu ve alçak gönüllülükte toprak gibi ol

Herzaman ölçülü davranır.Hangi makamda olursa olsun hiç büyüklük taslamaz,Kibir,gurur asla ona uğramaz.Yeri geldiğinde çocukla cocuk olur.Köylü kardeşleri ile karşılaştığı zaman onlara üst perdeden bakmaz.Toprak misali kibri ayak altına alır.Zenginlere daha ayrıcalıklı davranmaz.Ahlak kuralları ne ise her bireye eşit uygular.

6-)Hoşgörülülükte deniz ve apdal gibi ol

Bütün canlılara hoşgörü ile bakar,hataları,kirleri deniz misali örter.Tüm mahlukata merhametli davranır.Merhamet gözü ile bakar.Acımasızlık ,vicdansızlık ona uğramaz.Çekinir.

7-)Ya olduğun gibi görün, ya göründüğün gibi ol

Kısaca nasılsa öyle görünür.Görüntüsü içinin yansımasıdır.İki kişilikli bir yapı sergilemez.Özü ne ise sözü de o olur.

Mevlana hz yedi öğüdünü alarak yola çıkan insan şaşmaz, şaşırmaz,kaybetmez.Devamlı kazanan olur.Her iki alemde de rahat eder.



İnsan oğlunun hayatının üçüncü bölümü olan koşma devresinde (Mevlanahz Deyimiyle''yandım'') Tamamen olgunlaşır.Ulvi duyguları doruk doktaya ulaşır.Ölmeden önce ölümü öldüren  güzide insanlar arasında yer alır.

Mevlana nın dediği gibi ölüm gününü yeniden diriliş günü kabul eder.Ölüm bir son değil yeni bir başlangıç kabul eder.

Ölüm günününe düğün günü,gelin gecesi manasın da 'Şeb-i Aruz''der.Rabbine kavuşacağı için çok mutludur.

Nadide Gönül Dostlarım

Gönül insanlarına örnek sayılan şahsiyetlerden biri kabul edilen Mevlana Hz evlatlarımıza öğretelim.Öğretilerini evlatlarımıza işleyelim.Ancak bu sayede ahlaki faziletleri çok nesiller yetiştirebiliriz.

Selam Ve Dua İle

Allah(cc)Emanet Olun


Sevginin,hoşgörünün,merhametin,timsali sayılan Mevlana hz Rahmetle anıyoruz.
11-17 Aralık malumunuz Mevlana Haftası(D.30 Eylül 1207-Ö.17 Aralık 1273) 

İlyas DOĞRU
KARS
 








( Mevlana başlıklı yazı İlyas DOĞRU tarafından 10.12.2012 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.