Kitap Tanıtım Yazısı:

 

Hasan KALLİMCİ

 

ORUÇ BABA’DAN AFORİZMALAR

 

Yazar Ömer Faruk HÜSMÜLLÜ, Nifak, Mağaranın Kamburu ve Memleketimin Delileri adlı romanlarından sonra dördüncü eseri ORUÇ BABA’DAN AFORİZMALAR adlı kitabını 2012 yılında yayımladı. Emekli bir felsefe öğretmeni olan yazar, bu defa okurlarının karşısına değişik bir eserle çıkmış bulunuyor. Kitapta, baştan sona Ömer Faruk Hüsmüllü’ye ait özlü sözlere  yer verilmiş. Yayımlanmış bu tür başka bir eserin var olup olmadığını bilmiyorum. Görüp duymadığım için ülkemizde, sahasında ilk kitaptır diyebilirim. Piyasada sadece vecizeler, sadece atasözleri ve yine sadece deyimlerin yer aldığı kitaplar mevcuttur. Atasözleri ve deyimler zaman içinde anonimleşmiş özlü sözlerdir fakat vecize kitapları, çeşitli düşünürlerin sözlerinin derlenmesinden oluşur. Oruç Baba’dan Aforizmalar için, yalnız yazarının özlü sözlerine yer verildiği için sahasında ilk eser olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz.

Eserin önsözünde belirtildiğine göre “Oruç Baba”, yazarın bir zaman yazılarında kullandığı takma adıdır. Aforizmalar da vecize, özdeyiş, özlü söz anlamını taşıyan fakat onlar kadar iddialı olmayan yabancı bir kelimedir; ürettiği fikirlerde iddalı olmadığını belirtmek açısından yazar, aforizma kelimesini kullanmayı tercih etmiştir. Kitaba ad olan “Oruç Baba’dan Aforizmalar” ifadesini; – kendisi “Düşüncelerimde her ne kadar iddialı değilim.” dese de- “Ömer Faruk Hüsmüllü’den Özlü Sözler / Özdeyişler” şeklinde de algılayabiliriz.

            Felsefe, düşüncenin, fikretmenin kaynağıdır, yoludur, yöntemidir. Ömer Faruk Bey, kendisi de bir felsefeci olması sebebiyle düşünmesi sonucu doğan fikirlerini özlü sözler şeklinde kaydetmiş ve zamanla  bu eser ortaya çıkmıştır.

Düşünmek, fikretmek, oluşan düşünceleri ve fikirleri cesaretle seslendirebilmek ve yazıya dökebilmek önemlidir; onları bir kitap şeklinde okurların karşısına çıkarmak ise kelimenin tam anlamıyla cesarettir. Aynı zamanda, “Hiç düşündünüz mü?” diye ayetlerinde defalarca insanlara hitap eden Allah’ın bu buyruğunu da yerine getirmektir, Kur’an-ı Kerim’e uygun hareket etmektir ve bir ibadettir de... Ömer Faruk Bey’i bu düşünceler içinde, bu eserinden dolayı kutluyorum. 

 

 

Kitaptaki özlü sözleri okudukça, insan ister istemez kendisi de düşüncelere dalıyor; o konu çerçevesinde fikir üretmeye, Ömer Faruk Bey’in düşüncesiyle kendi düşüncesini karşılaştırmaya başlıyor. Eser bu bakımdan da okurlarını düşündürerek, onların da Allah’ın bir emrini yerine getirmelerini sağlıyor ki, buna ancak “Allah razı olsun!” denir.

Yazarın özlü sözlerini beğenelim beğenmeyelim, o düşüncelere katılalım katılmayalım ancak bu tür eserlere ihtiyacımız olduğunu da bilmeliyiz. Roman, hikâye, tiyatro eserleri, heykeller, tablolar, karikatürler... edebiyatın ve sanatın bütün dalları düşünceler içerir; ancak okurlar bu tür eserlerde belli konularda düşündürülür. Ömer Faruk Hüsmüllü, bu kitabıyla okurlarını çeşitli konularda düşündürmek ve fikir üretmelerini sağlamak amacını gütmüştür. Yazarımızın özlü sözleri; “Acı ve Haz, Adalet, Akıl, Aşk ve Gönül, Bilgi Bilge ve Kitap, Değerler, Dostluk, Düşünce, Hata Öfke Pişmanlık, Hayat, İnanç, İnsan ve İnsanlık... vb.” şeklinde 26 başlık altında toplamıştır.

Kitapta yer alan özlü sözlerden birkaçını sizlerle paylaşmak istiyorum.

*Sevinci bölüşebilirsiniz ama acıyı asla bölüşemezsiniz.

*Haksızlıkların artması, cesur insanların sayısının azaldığını gösterir.

*Çalışmadan bilgi sahibi olmak isteyenin bir kumarbazdan farkı ne?

* “Aydınım” diye ortalığa çıkıp da ülkeyi karanlığa boğan o kadar adam var ki...

*İnsanı özgürleştiren de düşüncedir, köleleştiren de...

*Hayret etmek, bilgi edinmenin başlangıcıdır, ilk basamağıdır.

*Ön yargı, bir insanın özgürlüğünün kendisi tarafından kısıtlanmasıdır.

*Diğer bilgilerden önce sevmeyi öğreten okullar açmalıyız.

*Zaman bana küsmüş. Nedenini sordum. Dedi ki: “Sen beni harcadın”.

“Düşünüyorum öyleyse varım.” diyen Descartes’in bu güzel ifadesine uygun olarak roman, hikâye, şiir vb. edebi eserler kadar Oruç Baba’dan Aforizmalar adlı bu eserin de okunmaya değer olduğunu anlatabildiğimi sanıyorum.

İlgilenenler için, orta boy ve 155 sayfalık bu eserin temin adresi:

Ömer Faruk Hüsmüllü

Tel: 0 535 723 35 79

[email protected]

( Usta Bir Kalemden Oruç Baba'dan Aforizmalar'ın Eleştirisi başlıklı yazı Ömer Faruk tarafından 13.12.2012 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.