PARA

 

                    Ahmet AYAZ

      Gaziantep Güneş Gazetesi 4 Temmuz 2019

     ………………………………………………

 

       Para, tüm insanların ihtiyaçlarını karşılamalarında kullanılan 1. derecede en önemli bir araçtır. Para harcamak için kazanılmaz. Para ihtiyaçları karşılamak için kazanılır. Rahmetli ünlü bir iş  adamımız Sakıp Sabancının “PARA” adını taşıyan bir romanı var.  Bu romanın ön kapağında da, “Para, başarının mükafatıdır” sözü yazılıdır. Napolyon Bonaport  Fransada bir konferans için halkı toplar. Kürsüye çıkınca Para, Para, Para der ve kürsüden iner. Sorarlar kendisine “Sen o kadar Fransız Halkını topladın, hiçbir şey söylemedin, para para para dedin kürsüden indin” Dediklerinde bu kadarısı yeter, anlayanlar benim ne demek istediğimi anladılar der.

        Gaziantep eski milletvekili Mustafa Güneş 1952 yılında benim ilk okul öğretmenimdi. Bir gün bize hayat bilgisi dersinde, bir soru sordu. Sorduğu soru “Parayı kazanmak mı zor? Yoksa Harcamak  mı?” Hepimiz harcamak kolay. Kazanmak zor dedik. Öğretmenimiz “Çocuklar parayı kazanmak kadar da,  harcamak zor dedi. Yalınız, parayı harcamak, parayı bitirmek anlamına gelmez dedi. Şehre geldiniz, kafanıza göre bütün alacakları aldınız. Artan paraya da etli, sütlü, tatlı yediniz, eğlence yerlerine gidip eğlendiniz. Parayı  da bitirdiniz. Bir baktınız ki, çok önemli alacaklarınızdan birisini unutmuşsunuz. Parayı da bitirdiniz. Bu harcama oldu mu? Buna parayı bitirmek denir. Parayı bitirmek,  parayı harcamak anlamına gelmez. Ancak gerekli   mal ve malzemeleri ihtiyacınız olduğu kadar almak, parayı harcamak anlamına gelir.

       Sözü açılmışken burada biraz paranın  gerekliliğinden söz etmek istiyorum. Rahmetli babam “Parası olmayan adam sayılmaz” derdi. Bende buna kızardım, canım sıkılırdı. Bir gün bana sordu. “Askerlik arkadaşın var mı?” diye. Ben de var dedim. Bir gün habersizce misafirliğe seni görmeye gelse. Bir oğlak kesmek istiyorsun, yoktur. Hindi, oda yoktur, tavuk oda yoktur. Satın alıp bir şeyler kesmek istiyorsun, oda yoktur. O zaman arkadaşına bir ikram da bulunamadın. Arkadaşın  misafirlikten evine  döndükten sonra, senin hakkında nasıl bir düşünceye varır. Senin elinde beş kuruşun bile, olmadığını ne bilsin? Adam değilmiş, yanına  gittim de, bir ikramda bulunmadı demez mi? Dedi ve çok çok haklı çıktı. O zaman parayı kazanmasını da, harcamasını da bilmemiz gerekir diye düşünüyorum. Yüce Allah kimseninde cebini boş koymasın diyorum.

       Sevgili okurlarım; Cebinizdeki paraları lüzumsuz yere harcayıp bitirirsiniz, ihtiyacınız olmayan  mal ve malzemeleri fazlası  ile  alırsınız. Size öyle bir yerde para lazım olur ki, olmazsa olmaz. İşte o  zaman para harcama bakımından telaffuzu mümkün olmayan bir yanlışa düştüğünüzü fark etseniz de,  iş işten çoktan geçmiş olur. Artık yapacak bir şey de bulamazsınız. Parayı şerefinizin haysiyetinizin üstünde tutmayın, ama parayı hiçe de saymayın. Yazımı peygamber efendimizin bir sözü ile bitirmek istedim. “Denizin kenarında abdest alırken bile, suyu israf etmeyiniz” diyor. yüce paygamber Hz. Muhammed efendimiz.

     

( Para başlıklı yazı Ahmet AYAZ tarafından 4.07.2019 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.