1995 yılından Bursa"dan bir anı

11 şubat 2019'da 86 yaşında vefat eden annem, 1995 yılında, Samsun'dan Bursa'ya ziyaretimize gelmişti.
Yıldırım ilçesi, Selimzade mahallesinde oturuyorduk. S. Garaj'dan annemi karşıladık ve eve geldik.
Gece vakti, kış ayları, saat 09.00 civarıydı.
Sokaktan kuvvetli ve kalın bir ses duyuldu.
Bu sesi ilk defa duyanın ürkmesi ve heyecanlanması normaldi.
"Booozaaaaa" "Booozaaaaa" 
sesini duyunca annem şaşkınlıkla yüzüme baktı ama tepki vermedi.
Aradan on dakika geçince, kış aylarında caddelerde boza satan satıcı, dönüşte tekrar bağırmaya başladı:
"Booozaaaaa"  "Booozaaaaa" 
Annem artık tepkisini ve merakını gizleyemedi:
" Ali Rıza, nedir bu ses, deli mi bağırıyor sokakta"
Ben güldüm tabi ve cevapladım.
Yöresel bir kış adedi, sokak satıcısı olduğunu anladı.
Sonra memleketten, havadan, sudan, anılardan sohbet ettik.
Saat gece 12'yi geçiyordu. Artık yatma vakti gelmişti ki, sokakta kuvvetli bir gürültü koptu. Sanki apartmanın içinde düğün yapılıyordu. Biz buna alışıktık.
Darbuka sesi, kuvvetli haykırışlar, maniler.
Asker uğurlaması olsa, gece saat bire yaklaşırken olamayacağını düşünerek annem ürkek ve meraklı bir sesle tekrar sordu:
"Ali Rıza, bunlar da mı deli değil"
Zor bir soruydu. Ve yine gülerek cevapladım.
Bursa ve Bilecik yöresinde "tavuk alma" diye bir düğün töreni geleneği var onu icra ediyorlar dedim.
Annem pek bir şey anlamadı, anlam veremedi. Zaten 12 saat yolculuk yapmış, gecenin ortasında bir de gürültülü tavuk törenini mi düşünecekti.
Sabah olunca tekrar detaylı anlatınca şifreyi çözdü ve güldü.

Meraklısına not:
Bursa'da Kına gecesinin devamında gece 24.00 den sonra,
Kız tarafı, erkek tarafına tavuk almaya gider. Eskiden çiğ tavuk alınırmış.
Sonradan pişmiş tavukla pilava dönmüş  bu adet.
Erkek tarafına gece vakti güle oynaya, manilerle, çalgılarla gelen gelin ve yakınları, kapıda eğlence yapar.
Tavuğu alan kız tarafı, evine dönerek,kendi arkadaş çevresiyle yer.
Bir de bu geleneğe sonradan, erkek tarafının kız evine baklava almaya gitmesi eklenmiştir.
07.12.2019
Ali Rıza Malkoç
( 1995 Yılından Bursa"dan Bir Anı başlıklı yazı Ali R.MALKOÇ tarafından 8.12.2019 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.